isolatie expert gezocht - akoestisch

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
jocca
Kerstman
Berichten: 1351
Lid geworden op: wo 07 dec 2005 10:43
Rijdt met: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander
Contacteer:

isolatie expert gezocht - akoestisch

Bericht door jocca »

iepse,

Sinds een goei maand hebben wij zeer geanimeerd buren gekregen. Deze maken op de meest onogelijke momenten van de dag (nacht en tijdens dag) vrij veel lawaai (vooral praatgeluid en schelden en roepen en ...). Alé ik moet er geen tekening bij maken, ik kom er soms onnozel van (voor zover ik dat nog niet was).

Nu zouden wij de ganse gemeenschappelijke muur willen isoleren met akoestische isolatie. Echter we hebben een paar beperkingen.
In de inkomhal en living hebben we plaats zat, daar kan een ferme dikke wand tegen gezet worden. MAAR in de kleine hal boven en 2 slaapkamers is de ruimte beperkter.

Zit er hier een stielman die hiervan op de hoogte is en die weet waarover hij spreekt EN die werken wilt uitvoeren in Lokeren dan mag die mij altijd contacteren via pb, telefoon, mail, om het even wat eigenlijk.

OF weet iemand een "echten" stielman in de buurt van lokeren die met akoestiek bezig is dan mag je mij zijn naam altijd eens mailen.

Het probleem moet echt in de kortste keren verholpen worden zodat we toch wat rustiger in onzen zetel kunnen hangen, anders vrees ik dat we ons huis te koop zetten. (praten met die "marginalen" heeft geen zin).
Gebruikersavatar
Streets
Mountainbiker
Berichten: 3275
Lid geworden op: ma 20 sep 2004 16:25
Rijdt met: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf
Contacteer:

Bericht door Streets »

akoestische isolatie is één ding.
je kan dergelijke isloalitie kopen in een degelijke doe het zelf zaak.
let op dit is niet goedkoop en je bent al gauw een dikte van 10 cm kwijt, je kan daar dan achteraf een gyproc plaat tegen plaatsen. en deze opnieuw verven.
Dit is makkelijk zelf te doen.
Opletten voor kieren en vijzen want die zorgen voor extra trillingen.
het grote probleem is dikwijls met de betonplaats en steunbalken, als deze doorlopen doorheen het gebouw, dan ga je wel wat last blijven hebben.
Ik heb dit hier bij mij ook gedaan, mijn vrouw is als zelfstandige begonnen en had een spreekkamer nodig, die net naast onze living en luidruchtige kinderen ligt.
Zwaar geroep en getier houd dit niet tegen.
:cry:
Streets
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Bericht door rubber-12 »

Opletten met stielmannen. Ik heb genoeg het argument gehoord : dat doen we al 20 jaar zo. Moet je hun gezicht zien als je dan zegt dat ze het al 20 jaar verkeerd doen.

Iki heb hogere technische studies en heel ons huis zelf gedaan.
Massa's documentatie aangevraagd in die tijd (tegenwoordig is het alleemaal via Internet) en zo veel interessante info bijeengekregen.

Er is verchil tussen contact en luchtgeluiden. De contactgeluiden zijn erg moeilijk weg te krijgen.

Luchtgeluiden : lawaai (roepen en dergelijke) in een naastliggende ruimte.
Zorg dat je de valse wand volledig ontkoppeld. Dus niet vastmaken aan de betrokken muur. Gebruik een voorzetwand.
Het principe is dat van massa-veer. De veer is de isolatie, de massaa de Gyproc wand.
Een dikkere isolatie gaat vooral een invloed hebben op de frekwentie die wordt gefilterd, hoe dikker, hoe lager die frekwentie. Rotswol dempt beter dan glaswol. Er bestaat ook speciale geluidsisolatie, maar die is nogal kostelijk. Minstens 5 cm gebruiken.
Massa : de wand zelf. Gebruik een zo zwaar mogelijke plaat. Wij hebben hier deels Fermacell platen gebruikt, die houden merkelijk meer tegen dan een Gyproc plaat. Ze zijn ellendig zwaar en moeten met de zaag (cirkelzaag) op maat gemaakt worden. Indien je toch met Gyproc wil werken kun je twee platen overeen zetten. Gebruik niet de 9,5 mm (doe het zelf toestanden) maar de 12,5 mm. Belangrijk is dat alle kieren goed worden afgedicht, geluid kruipt door de kleinste gaatjes.

Ergens heb ik nog een tabel liggen met de verschillen in demping tussen de verschillende uitvoeringswijzen.
Gebruikersavatar
native instinct
Mountainbiker
Berichten: 695
Lid geworden op: do 11 mei 2006 19:14
Rijdt met: Scott Scale 710 Nino Schurter

Bericht door native instinct »

Ik vrees dat je het nooit geluidsdicht gaat krijgen #-o
Je gaat altijd trillingen en geluid binnenkrijgen via voorgevel vloer en plafond.
Het best is meer lawaai maken dan je buren.
Nee serieus ik zever niet hoor.
Om 24.00u bvb de speakers van je stereo tegen hun muur plaatsen en eens keihard een nummerke van Sepultura erdoorblazen.
Als ge die CD's niet hebt wil ik je ze altijd lenen :wink:
Als je geburen hunnen IQ hoger ligt dan 70 zullen ze het wel begrepen hebben na een paar keer.
Ik heb hetzelfde meegemaakt en na 2 keer. Silence, niets meer en zelfs ne vriendelijke goeiendag als ik het tegenkwam buiten.
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Bericht door Headshot »

Afbeelding
BelgianTriple
Mountainbiker
Berichten: 87
Lid geworden op: do 14 jan 2010 21:13
Rijdt met: Scott Scale 60 2010

Bericht door BelgianTriple »

Je mag de muur aan jouw zijde zoveel isoleren als je wil. Het zal amper helpen. Die geluidsisolatie werkt enkel als die gebruikt in de plaats van de geluidsbron en dan volgens het doos in doos principe.
Als jij je muur gaat isoleren zal het geluid nog steeds via de vloer binnendringen, want deze staat in contact met je muur. Of via de balken die je plafond dragen. Etc..
Geluid is een hardnekkig zeer en erg moeilijk te verhelpen.

Mijn beste tip: Ga de dialoog aan met je buren of je wijkagent. Zoek het plaatselijk politiereglement eens op.
jocca
Kerstman
Berichten: 1351
Lid geworden op: wo 07 dec 2005 10:43
Rijdt met: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander
Contacteer:

Bericht door jocca »

hey,

Buurtagenten een politie hebben al de revue gepasseerd, maar die bende marginalen trekken er zich totaal niets van aan. 1 dag stil en daarna terug van datte.

Probleem bij hen aanpakken (dus daar isoleren) zal geen zin hebben, het zijn huurappartementen en de verhuurster haar antwoord was. Ik krijg op tijd mijn geld, dat is het enige wat telt ... tja dan ben je ook vlug uitgepraat.

3 mogelijkheden over nog dus ...
1 - verhuizen - vriendin ziet dit niet zitten anders stond het al te koop
2 - naar de rechtbank stappen, maar probeer maar gelijk te halen binnen een redelijke termijn ...
3 - proberen zo goed en zo kwaad als het kan te isoleren é.

wij hadden gedacht om in de living zelf een voorzetwand te zetten met metal studs, die studs 5 cm van de muur zetten (de studs zelf niet rechtstreeks tegen vloer en plafond zetten, maar een dunne zachte ondergrond er eerst tussen te steken.
Bij de studs 10 cm isolatie steken, daartegen 2x 12,5 mm giproc platen en daarvoor nog eens een bakstenen muur zetten met terug 5 cm luchtspouw. (baksteen muur willen we terug zodat het uitzicht van de woonkamer niet veel zal veranderen. Veel ruimteverlies, maar de woonkamer is 60m2 dus dit is relatief.

In de gang zouden we kijken of we een voorzetwand kunnen steken met een kleines spouw van 3 cm en 6 cm isolatie + 2x een giproc van 12,5 mm. Dit zal minder effectief zijn, maar op zich ook minder erg omdat je dan ook niet in een gang moet leven.

Contactgeluiden zijn er maar die zijn niet storend, dit is slechts een paar keer per dag dat we er last van hebben. en dan is last nog sterk uitgedrukt. Het is vooral het praten en roepen dat ons tegensteekt.

In extremisch kunnen we nog de houten vloer van de kamers doorzagen en terug ondersteunen met een nieuwe muur in de living, maar dit zie ik niet direct zitten.

volgens bepaald info sites zouden we in de living tot 20 db extra kunnen isoleren en in de gang een 12 db ...

nu laat zeker niet na om eigen ervaringen te posten of indien er weet is van een of andere methode dan mag je dit steeds laten weten. é :wink:
Gebruikersavatar
Streets
Mountainbiker
Berichten: 3275
Lid geworden op: ma 20 sep 2004 16:25
Rijdt met: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf
Contacteer:

Bericht door Streets »

Dat zal zeker al helpen.
Het is blijkbaar erg gesteld met uw geburen.

De vloer loopt die door tot bij de gebure?
een houten vloer met spaties eronder, wat werkt zeker als een klankkast.
Doorzagen en daartussen ook isolatie steken zal het kwalitiet alleen maar ten goede komen.
Als dit allemaal af is kan je je eigen opnamestudio opstarten :wink:

succes
Streets
fluitketel
Mountainbiker
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 10 aug 2009 14:11
Rijdt met: Bulls Bushmaster 2
Contacteer:

Bericht door fluitketel »

Als je de muren 12 tot 20 dB gaat isoleren, ga je nog steeds last hebben van de buren. Dat is namenlijk niet zo heel veel minder. Als je keihard op mekaar schreeuwt haal je makkelijk 100 dB.
Als ik jou was zou ik een dB-meter ergens vandaan toveren en het volume meten dat het nu is. Als het nog steeds hoger dan 80 is heeft het weinig nut om het nog verder te isolere. Want 60 dB is nog steeds vrij luid. En dan heb je een hoop geld uitgegeven terwijl je je nog steeds aan het irriteren zijt.
jocca
Kerstman
Berichten: 1351
Lid geworden op: wo 07 dec 2005 10:43
Rijdt met: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander
Contacteer:

Bericht door jocca »

volgens cijfers dat ik gezien heb is iedere 10 db een halvering van het geluid. Een geannimeerd gesprek tussen personen zit rond de 60 db.
een geluid van 10 db is niet te horen (of toch amper). Dus alles wat we lager dan de 60 krijgen is in mijn ogen goed.

Om u een idee te geven, in onze living kunnen we de mensen lichtjes horen praten als het bij ons muisstil is. Dus als het geluid kunnen herleiden tot 1/4 dan gaan we ze (hoop ik) niet meer horen als ze min of meer normaal praten. Enkel als ze gaan brullen en tieren gaan we ze nog zacht horen.

De gang is iets anders. Nu horen wij ze vrij goed. Dit komt ook omdat er in onze gang niets staat en we zo een vrij grote halm door 3 verdiepen heen hebben. Dus hier gaan we 2 dingen doen. 1 de gemeenschappelijke muur isoleren en speciale panelen tegen onze muren hangen om de halm volledig te neutraliseren (dat zijn van die mooi gekleurde moderne panelen).

60 db hebben we nu zeker niet (tenzij misschien in de gang door de combi van de halm bij ons). Ik denk dat we in de living uitkomen op max 30 db.

ma laat ulle maar gaan é, uitwisselen van gedachten kan geen kwaad.
Niemand op de hoogte van een of ander hoog technoligische isolatieproductje. Ik heb zo weet van termische isolatiedoeken van (ik dacht) 1 cm dik die hetzelfde effect hebben als traditionele isolatie van 16/18 cm dik.
Misschien bestaat ook zoiets voor den akoestiek, maar ik heb nog niets gevonden.

En ik maak mij geen illusies ... geluid gaan we altijd horen (al dan niet contactgeluid), maar als we het tot een aanvaardbaar niveau kunnen brengen ben ik al tevreden. Anders moest ik maar een losstaand huis gekocht hebben #-o (achteraf gezien beter gedaan)
Plaats reactie