Moeten de boeren hun koeien ni gaan melken ?

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Gebruikersavatar
Vos in de bossen
Mountainbiker
Berichten: 2951
Lid geworden op: wo 16 apr 2008 10:58
Rijdt met: VIPER Nitro en CORRATEC Superbow

Bericht door Vos in de bossen »

Een oplossing:
ALLEN OP PENSIOEN !!!! :bounce: :bounce: :bounce:
Gebruikersavatar
daelman
Mountainbiker
Berichten: 3758
Lid geworden op: vr 14 okt 2005 21:32
Rijdt met: isaac impact
Contacteer:

Bericht door daelman »

zij die tegen de boeren zijn moesten ze verbieden van producten te gebruiken die van bij boeren komen. ge zult rap uw klep houden als ge ligt te kreperen.
racerke
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: di 05 jun 2007 17:23
Rijdt met: CUBE Ac!d

Bericht door racerke »

Dat ze eens snel ferme strenge regels maken voor stakingen...
Het is tegenwoordig een 2e hobby van de belg geworden, ni tevreden = alles platleggen. De enigste wie de dupe ervan is zijn de gewone mens die er niks met te maken heeft.

Heb al veel gezien, kleine bedrijfkes waar ze gestaakt hebben, moest die staking er niet zijn geweest bestond het nog, maar de arbeiders wouden opslag dus hebben ze 2 weken alles stil gelegd met als resultaat dat het verlies zo groot was dat het bedijf failliet ging...

Mijn vorig werk ook, was juist voordat ik er begon een gigantische staking geweest gedurende een paar weken. Ging er lelijk aan toe naar het schijnt, de werkwilligen hebben ze nog via de "achterdeur" met de flandria afgezet omdat ze anders gelinched werden.
Het resultaat: de hoofdzetel in Duitsland heeft alle geplande uitbreidingen stopgezet hier in Antwerpen, dus slecht voor de toekomst en nu met de crisis wankelt het bedrijf daardoor...

Dat is de moderne economie met vraag en aanbod. Laat paar boeren failliet gaan en de prijs komt automatisch wel goed... Het is cru om het zo te zeggen, maar dat is GEZONDE economie! Zoals bij Opel antwerpen telkens wat geld toestoppen om open te blijven terwijl het helemaal niet rendabel is zorgt voor een crisis als dit jaar. Boeltje sluiten, na bepaalde tijd komt er toch een ander bedrijf in de plaats die ook mensen zoeken.

My 2 cents :lol:
jahsper
Mountainbiker
Berichten: 79
Lid geworden op: di 05 aug 2008 12:21

Bericht door jahsper »

Dat is de moderne economie met vraag en aanbod. Laat paar boeren failliet gaan en de prijs komt automatisch wel goed... Het is cru om het zo te zeggen, maar dat is GEZONDE economie!
wow, doet zeer zoiets te lezen, een forum kan je vrij je mening spuien, maar dit slaat alles

gezonde economie=kapitalisme, hmmm

besef je eigenlijk hoeveel boeren er gestopt zijn de laatste jaren, laat staan te rekenen vanaf de landbouw onder WHO viel, al die boeren die stoppen maken plaats voor asfalt, baksteen, verkeer...
ooit gaan we hier niet meer kunnen biken en dat is uw schuld

en dat vind jij helemaal niet erg, je eet liever bocht dat van over de oceaan komt gevlogen en biken gaat ook op asfalt...

#-o
Gebruikersavatar
jakke-pompier
Mountainbiker
Berichten: 978
Lid geworden op: zo 27 jan 2008 21:56
Rijdt met: gt zaskar 9r carbon / lynskey pro29

Re: Moeten de boeren hun koeien ni gaan melken ?

Bericht door jakke-pompier »

Edlisjas schreef:
Eric B schreef:En maar de helft verdienen van nu ...
Verklaar u nader ... :roll:
Das omdat ze in de limburg nog 10jaar achter staan
evenals die filles enz. , binnen 10 jaar hebben ze er daar ook last van :P

In iedergeval voor te biken is het daar wel ferm
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: Moeten de boeren hun koeien ni gaan melken ?

Bericht door Headshot »

jakke-pompier schreef:
Edlisjas schreef:
Eric B schreef:En maar de helft verdienen van nu ...
Verklaar u nader ... :roll:
Das omdat ze in de limburg nog 10jaar achter staan
evenals die filles enz. , binnen 10 jaar hebben ze er daar ook last van :P

In iedergeval voor te biken is het daar wel ferm
als ge daar dan toch zoveel verdiend, waarom dan ze een belachelijk laag bod op de fiets die ik verkoop? :lol: :lol: :lol:
Magnum_
Mountainbiker
Berichten: 216
Lid geworden op: za 28 mar 2009 18:14

Bericht door Magnum_ »

Dat is de moderne economie met vraag en aanbod. Laat paar boeren failliet gaan en de prijs komt automatisch wel goed... Het is cru om het zo te zeggen, maar dat is GEZONDE economie!
Denk wat verder dan je neus lang is aub. Tenzij je dagelijks voedingsmiddelen uit het oostblok (en verder) op je bord wil. Neem daar wel bij in rekening dat
-die produkten in vergelijking amper of geen kwaliteitscontrole zien tov de produkten van hier
- dat die produceerd worden met werknemers voor wie sociale zekerheid onbestaande is
- dat die produkten die vaak 1000en km's afgelegd hebben
- dat die produceerd zonder enige vorm van voorschriften inzake bemesting / besproeing van de gewassen etc, en liefst geproduceerd met het oog op kwantiteit ipv kwaliteit.

Qua prijsvorming kan je tegen die ingevoerde produkten nooit op, zelfs al reken je enkel de hogere loonkost en hogere investeringskosten hier. Als de distributiesector die produkten blijft invoeren/favoriseren (en dan kijken we vooral naar de "laagste prijs"-ketens, toevallig diegenen die geblokkeerd werden tijdens de korte acties), kan het niet anders dan dat er hier een "overproduktie" (...) is, en dat de markt in elkaar zakt. Zelfs organisaties als Oxfam zien het licht, gaat er een belletje rinkelen?

Ik denk dat er niets mis is om te betalen naargelang de kostprijs en de produktie te limiteren, ipv vrije markt roekeloos te laten spelen (import etc). Wat gebeurt er nu?
- Burger betaalt belastingen
- Boeren produceren aan prijs X
- Boeren krijgen X-Y van de sectoren die hun produkten verwerken en aan de man brengen.
- Boeren krijgen subsidies waardoor ze net het hoofd boven water kunnen houden (daarzonder was er hier in BE al lang geen landbouw meer)
- Burger kan goedkoop zijn eten kopen, onder de produktieprijzen zelfs voor sommige produkten (kijk bvb naar tomaten)
Resultaat : bedrag Y gaat in de pocket van de tussenhandel/distributie, en die put wordt gedicht met uw belastingsgeld om de boer zijn hoofd boven water te houden.

Zou het niet eenvoudiger en transparanter zijn als de burger meteen de prijs van het voedsel + de kost van de distributie betaalde, ipv dat subsidieringssysteem? Wel, dat gaat vanzelf als men productiequota invoert en men dezelfde regels stelt aan voedsel dat ingevoerd wordt dan aan voedsel van eigen bodem.
De groene partijen pleiten daarinboven nog om zoveel mogelijk die import te beperken en om zoveel mogelijk seizoensgebonden produkten te promoten, omwille van milieu-overwegingen (nodeloos transport / bewaring vermijden).


Ivm kwaliteit : kijk even naar de bananen van vandaag, en de bananen van 15 jaar geleden. Niet meer te vergelijken qua kwaliteit / houdbaarheid.
Als ik in de grootwarenhuizen rondloop, zie ik toch wel wat hoor. Van sommige zaken die daar liggen wil ik gewoon niet meer eten.

Ik las onlangs nog een eindwerk van een studente van de KUL, daarin kwam het ongeveer hierop neer ivm prijsvorming :
Boeren kregen in de jaren 70-80 tot 100fr / kg voor bvb witloof. In diezelfde jaren kostte een brood een paar frank.
Vandaag krijgt een boer 60cent/kg voor witloof. Zijn brood kost 2 euro zoals dat van jou en mij.
Voor andere groenten (tomaten etc) is het verhaal gelijkaardig.

Natuurlijk zijn de produktiemethodes sterk verbeterd, en voor sommige produkten minder arbeidsintensief. Maar niet in verhouding tot de prijs die ze ervoor krijgen. Als die mensen op straat komen, soms dagen onderweg zijn om tot hier te geraken, en hun bedrijf achterlaten, is het wel het teken dat het water aan de mond staat denk ik. En hoe langer die uitzichtloze situatie duurt, hoe minder er voortzetting zal zijn van de huidige bedrijven naar de toekomst toe. Dus nog meer extreem grote bedrijven, tot zelfs industriele proporties (bedrijven uit de secundaire sector die zélf gaan produceren). Die vrije economie toch, zeker laten begaan die boel. Wist je dat een gigant als electrabel vorig jaar geen eurocent bedrijfsbelastingen heeft betaald, door wat boekhoudkundige goocheltrukjes? Ondertussen is de belastingsdruk voor de man in de straat wel ruim de 50% overschreden. Zo'n bedrijven zetten de regelgeving naar hun hand, en gaan nog extremer naar kwantiteit produceren ipv naar kwaliteit.

Ik kan persoonlijk wel begrip voor opbrengen voor de acties en de situatie. Een pak meer begrip dan voor sommige andere acties eigenlijk. Of is het rechtvaardiger dan de NMBS minstens 2 dagen per jaar niet werkt omwille van stakingen, die dan enkel om arbeidsomstandigheden gaan, en aan wiens inkomen men niet komt? Waarmee ik niet zeg dat die mensen geen recht tot staken hebben, maar dat de redenen net iets minder nijpend zijn.
Laatst gewijzigd door Magnum_ op ma 06 jul 2009 11:41, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lampion
Mountainbiker
Berichten: 412
Lid geworden op: do 16 apr 2009 16:19
Rijdt met: Cube Elite 29 2012 / Trek Fuel EX6.5 2008/ Giant Yucon 2006
Contacteer:

Bericht door Lampion »

Ik vraag mij gewoon af wat die boeren het recht geeft om zomaar heel den boel lam te leggen? Zoals die Amerikaan op TV zei, arresteer die klojo's en smijt ze voor een paar u in den bak! Net zoals ze in de VS zouden doen!

Sommige mensen zijn door deze acties hun werk kwijt gespeeld en nog anderen hebben dan weer hunne vlucht gemist! Wie dit nog aanvaardbaar vindt begrijp ik niet! dat ze van mijn part de toegang tot het EP blokkeren met 30ton mest of het ministerie van landbouw bekogelen met rotte eieren en tomaten ... maar dat ze de gewone burger hier niet de dupe van maken!

Als ze bij VW staken zetten ze hun piquetten toch ook niet op temidden van een boer zijn veld!
Gebruikersavatar
jakke-pompier
Mountainbiker
Berichten: 978
Lid geworden op: zo 27 jan 2008 21:56
Rijdt met: gt zaskar 9r carbon / lynskey pro29

Bericht door jakke-pompier »

Ik vraag me af of ze dat de boeren nie voor een paar dagen het distributie centrum van spar kunnen plat leggen. Beetje extra tijd om te gaan biken kan ik altijd gebruiken, zeker met dit schoon weer [-o<
Gebruikersavatar
focus_wrc
Mountainbiker
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 24 nov 2002 18:10
Rijdt met: LaPierre Pro alu sl * Rider Devil 1x1 * Concorde Prelude

Bericht door focus_wrc »

@ lampion: alle boeren vast steken dus, ze kunnen nog geen gangster vast houden die tonnen marihuana kweekt(e).
Ik begrijp de reacties maar al te goed. Het is niet van vandaag op morgen dat de miserie gekomen is.
Toen ik nog wat jonger en groener achter mijn oren was, hoorde ik al van onredelijke melkprijzen, tellers van melk-ophaal-vrachtwagens die 50 liter minder geven op 1000 liter, veevoeders die duurder worden door graanangsten...
We zullen er wel de zelfmoordcijfers uit de sector niet bijnemen van de laatste jaren...
Plaats reactie