Petitie tegen Vlaamse flitspalenmanie !!! touring

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Gebruikersavatar
alexi
Mountainbiker
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 10 jul 2006 22:08
Rijdt met: rockrider limited edition

Bericht door alexi »

deze week gehoord op de radio:gem. bedrag van een boete van te snel te rijden=80 euro.
dat wil dus zeggen dat het overgrote deel van de overtredingen gaat om tussen de 1en 10 km per uur te snel te rijden,dus meestal rond scholen(30 km/uur),bebouwde kom of gewestwegen waar je meestal ook maar70 km/uur meer mag(allez bij ons toch).
ik begrijp touring en de reactie van scelter heel goed,maar daarom keur ik snelheidsovertredingen nog niet goed.
Aggresief of ongepast(zo noemt men het bij de politie)rijgedrag vind ik soms veel erger maar daar wordt bijna niks aan gedaan.
Gebruikersavatar
Fry
Mountainbiker
Berichten: 930
Lid geworden op: do 24 okt 2002 21:45

Bericht door Fry »

Antonio's pizza schreef:
Fry schreef:Als ze dat geld zouden gebruiken om een degelijke fietsinfrastructuur te voorzien mogen ze voor mijn part heel vlaanderen volzetten tot er geen meer bijkan. Betere snelheidsaanduidingen op wegen zou ook handig zijn, vaak weet je niet hoe hard je ergens mag rijden. Langs de andere kant vallen de boetetarieven reuze mee. Als je in een auto van 15000 euro rijdt, zal een boete van 250euro wel geen pijn doen zeker. Wees blij, in amerika vlieg je voor overdreven snelheid gewoon den bak in.
Nee hoor, bij de eerste overtreding moet je gewoon even naar 'traffic school' (cursus van een uur of twee, kan je ook online volgen). Bij de tweede idem plus een grotere boete. Zolang je geen DUI hebt vloeg je nooit de bak in. Thumbs up for the USA!
Juist, ik heb me vergist, het is enkel bij DUI dat je de bak invliegt, uitstekende regelgeving ginder. Het is ginder echt not done om de verkeersregels aan je laars te lappen als je met de auto bent.
Antonio's pizza
Mountainbiker
Berichten: 479
Lid geworden op: zo 29 jul 2007 18:24

Bericht door Antonio's pizza »

Fry schreef:
Antonio's pizza schreef:
Fry schreef:Als ze dat geld zouden gebruiken om een degelijke fietsinfrastructuur te voorzien mogen ze voor mijn part heel vlaanderen volzetten tot er geen meer bijkan. Betere snelheidsaanduidingen op wegen zou ook handig zijn, vaak weet je niet hoe hard je ergens mag rijden. Langs de andere kant vallen de boetetarieven reuze mee. Als je in een auto van 15000 euro rijdt, zal een boete van 250euro wel geen pijn doen zeker. Wees blij, in amerika vlieg je voor overdreven snelheid gewoon den bak in.
Nee hoor, bij de eerste overtreding moet je gewoon even naar 'traffic school' (cursus van een uur of twee, kan je ook online volgen). Bij de tweede idem plus een grotere boete. Zolang je geen DUI hebt vloeg je nooit de bak in. Thumbs up for the USA!
Juist, ik heb me vergist, het is enkel bij DUI dat je de bak invliegt, uitstekende regelgeving ginder. Het is ginder echt not done om de verkeersregels aan je laars te lappen als je met de auto bent.
Dat is enigszins waar, je mag op de autostrade maar 65 mph maar het verkeer gaat normaal gezien eerder rond de 75 mph. Maar langs de andere kant gaan Amerikanen altijd stoppen aan een stop-bord (volledige stilstand), zelfs al is er in de verste verte geen enkele auto te bespeuren of zelfs al staat dat stopbord temidden een parking.
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Bericht door scelter »

Dat ze altijd stoppen aan een stopbord is ook onzin. Heb er eens een gesprek over gehad met een amerikaan, die vertelde dat er heel vaak niet gestopt wordt. Ze hebben er zelfs een naam voor: "de california stop". Wanneer de flikken dit zien heb je wel prijs.

http://www.urbandictionary.com/define.p ... ornia+stop
Antonio's pizza
Mountainbiker
Berichten: 479
Lid geworden op: zo 29 jul 2007 18:24

Bericht door Antonio's pizza »

scelter schreef:Dat ze altijd stoppen aan een stopbord is ook onzin. Heb er eens een gesprek over gehad met een amerikaan, die vertelde dat er heel vaak niet gestopt wordt. Ze hebben er zelfs een naam voor: "de california stop". Wanneer de flikken dit zien heb je wel prijs.

http://www.urbandictionary.com/define.p ... ornia+stop
Bij ons noemen ze dat de California Roll :lol: Maar de meesten stoppen dus weldegelijk , niet dat je mij moet geloven :lol:
Gebruikersavatar
Rikske
Mountainbiker
Berichten: 1332
Lid geworden op: do 06 mei 2004 20:31
Rijdt met: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Bericht door Rikske »

Persoonlijk vind ik de wildgroei van flitspalen ook écht overdreven, en zeker omdat het in Vlaanderen niets met verkeersveiligheid te maken heeft, maar met het spijzen van vadertje staat zijn spaarpot (anders zouden ze met dat geld van het boetefonds toch al iets gedaan hebben aan de rampzalige fietspaden en dergelijke).

Ook ben ik persoonlijk voorstander van een boetesysteem afgestemd op het inkomen van de overtreder (zoals o.a. in Finland het geval is), kwestie van de boete voor iedereen even hard pijn te laten doen. Een boete van pakweg 500 euro is voor iemand met 5000 euro nettoloon per maand een lachertje, maar voor iemand met 1000 euro per maand is dit een regelrechte ramp. En toegegeven, je mag niet te hard rijden, maar dankzij onze "overduidelijke" verkeerssituaties (let op de " " :wink: ) is het vlugger gebeurt dan je denkt, effe niet 100 % op de bordjes letten en hopla, een half maandloon weg.

Op onderstaande site kan je trouwens de boete tarieven in héél europa is vergelijken, en dan zie je dat ze in ons landje een pak meer geld eruit halen als in pakweg Nederland (en dit terwijl wij belgen wel een serieus voorbeeld kunnen nemen aan onze noorderburen op gebied van fietspaden, verkeersveiligheid en verkeersduidelijkheid).

http://www.snelheidscontroles.com/Europa/

Enfin, just my 2 cents.
Gebruikersavatar
Schijfrem
Mountainbiker
Berichten: 2677
Lid geworden op: zo 30 mei 2004 21:23
Rijdt met: Moots 29" / Lynskey M290 29" / OnOne Gravel

Bericht door Schijfrem »

Ik heb niets tegen die flitsbakken maar kunnen ze die dingen niet wat schoner maken door ze in een gepaster kleurke te spuiten?
Die lichtgrijze kakkleur is gewoon niet om aan te zien zeg 8-[ :-) #-o
Nog beter en behang de achterkant met reklame, dat brengt extra geld op :lol:
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Bericht door scelter »

Ik vind dat zo een oranje zwaailicht er niet slecht op zou staan.
Gebruikersavatar
Max Power
Mountainbiker
Berichten: 799
Lid geworden op: ma 19 dec 2005 00:36
Rijdt met: Orbea Compas /Schwinn Mesa Aluminum

Bericht door Max Power »

Als je weet dat die bakken duizenden euro's kosten, vraag ik mij af waarom er niks aan de infrastructuur zelf gedaan wordt... gescheiden fietspaden die geregeld geborsteld worden (rij maar eens langs een gewestweg waar het fietspad vol steentjes, glas en andere rommel ligt, en waar het verkeer "maar" aan 90km/u passeert). Veel ouders zouden al geruster zijn om hun ouders met de fiets naar school te sturen in plaats van te voeren, en veel oudjes zouden ook al sneller met de fiets naar de winkels durven gaan. In plaats van positieve zaken te stimuleren gaat men enkel negative zaken bestraffen (wat het minst effect heeft, is al aangetoond).
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Bericht door WT6 »

Consequente maximum snelheden.
De mooiste gewestwegen voorzien van een gescheiden fietspad mag je 70 per uur. De kronkeligste, slechts onderhouden betonbaantjes mag je 90. Staan er 3 huizen, wordt de snelheid van 70 naar 50 gebracht en belachelijk lang aangehouden tussen de koeienweides ....
Niet dat daar een flitsbak staat, maar tussen de koeieweides de 50km/u gaan controleren achter een schuurtje met een camou doek over de driepikkel....
Zelfs in mijn eigen straat, houdt de 50 en 70 zone totaal geen steek qua bewoningsdichtheid...
Plaats reactie