Prijs bij fabricant van een fiets

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Gebruikersavatar
O²biker
Mountainbiker
Berichten: 357
Lid geworden op: zo 24 sep 2006 21:52
Rijdt met: Scott Scale 50 2006
Contacteer:

Bericht door O²biker »

@ TS biker : Idd, maar als je problemen heb met je lbs, kunnen ze aan U persoonlijke goederen "tikken" terwijl in een venootschap niet, het enige nadeel is dat je het winst wel in 2 of 3 (of meer) moet delen...
je moet een beginbudjet hebben(kapitaal moet volledig geplaatst (onderschreven) zijn en mag niet minder dan 61.500 EUR bedragen.) delen door 2 of door 3... is veel geld! Maar ik heb nog tijd om dat te beslissen, en het zal niet doffice lbs opstarten zijn ;-)

@Angelo :
-Besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid (BVBA) en éénhoofdige vennootschap
-Commanditaire vennootschap op aandelen (Comm.VA)
-Coöperatieve vennootschap met Beperkte Aansprakelijkheid (CVBA) -Coöperatieve vennootschap met Onbeperkte Aansprakelijkheid (CVOA)
-De vereniging zonder winstoogmerk (VZW)
-Economisch samenwerkingsverband (ESV)
-Europees economisch samenwerkingsverband (EESV)
-Gewone commanditaire vennootschap
-Naamloze vennootschap (NV)
-Vennootschap onder firma (VOF)
Gebruikersavatar
Angelo.
Mountainbiker
Berichten: 2949
Lid geworden op: vr 08 jul 2005 18:55
Rijdt met: SC Blur LT, SC Chameleon, SC Heckler

Bericht door Angelo. »

Dus je weet ook dat wanneer je een vennootschap opricht je de eerste 3 jaar een oprichteraansprakelijkheid hebt?
Gebruikersavatar
O²biker
Mountainbiker
Berichten: 357
Lid geworden op: zo 24 sep 2006 21:52
Rijdt met: Scott Scale 50 2006
Contacteer:

Bericht door O²biker »

Gebruikersavatar
Angelo.
Mountainbiker
Berichten: 2949
Lid geworden op: vr 08 jul 2005 18:55
Rijdt met: SC Blur LT, SC Chameleon, SC Heckler

Bericht door Angelo. »

Je zult je wel hier en daar wat informatie hebben opgedaan, daar twijfel ik niet over.

Een bvba oprichten kost idd veel geld, er moet sowieso 18.550 euro volstort worden. Dan spreek ik nog niet over de kosten van het opstellen van het financieel plan notariskosten. Plus de eerste 3 jaar ben je als oprichter hoofdelijk aansprakelijk wanneer je bvba failliet gaat en wanneer het maatschappelijk kapitaal ontoereikend was voor een gewone bedrijfsuitoefeningen gedurende twee jaar

Ga je bijvoorbeeld een VOF of commv oprichten, hoeft dit niet via een notaris te gaan, je moet geen volstorting doen van 18.550 euro, dus dat spaart ge u sowieso uit. Uw hoofdelijke aansprakelijkheid blijft hier idd gelden maar als je een goede, sterke vennootschap hebt, moet je hier niet voor vrezen.

Het feit dat je link wijst naar een bvba, neem ik aan dat je voor een bvba zou kiezen.
Gebruikersavatar
O²biker
Mountainbiker
Berichten: 357
Lid geworden op: zo 24 sep 2006 21:52
Rijdt met: Scott Scale 50 2006
Contacteer:

Bericht door O²biker »

nee t'is gewoon een vb... 't is nog maar mijn 4de jaar economie... en ik heb nog tijd :-) bedankt voor dit interessante tekst Angelo. ;-)
Gebruikersavatar
SOM epic ghost
Mountainbiker
Berichten: 981
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 22:44
Rijdt met: ghost scandium team/ridley/specialized epic marathon
Contacteer:

Bericht door SOM epic ghost »

jongens niet zeveren hé over de kosten van een vennootschap

Bij de opstart van sommige vennootschapsvormen moet je over een minimum aan kapitaal beschikken. Dit minimumkapitaal bedraagt 18.550 EUR bij een BVBA of éénpersoons-BVBA. Dit kan je inbrengen in je vennootschap in geldelijke middelen of door inbreng van goederen (gewaardeerd door een revisor).

Een deel hiervan moet echter volgestort worden in geldelijke middelen. Voor de BVBA bedraagt dit te storten minimumkapitaal 1/5 van het ingebrachte kapitaal met een minimum van 6.200 euro. Voor de EBVBA is dit recentelijk verhoogd tot 12.400 EUR. Deze wijziging is van toepassing vanaf 2 augustus 2004.

maw met een kapitaal van 12.400 euro kun een EBVBA oprichten en als je vrouw 1 aandeelke heeft ben je met 2 en kan het zelfs voor 6.200.

de notariskosten voor de oprichting van een EBVBA met een minimumkapitaal bedraagt 800 euro (inclusief de publicatiekosten).
tel daar nog 71 euro bij voor het ondernemingsloket en je hebt alle kosten van oprichting gehad.
je financieel plan maak je zelf (ga je hoe dan ook toch moeten doen, want je boekhouder doet niets anders dan je plannen in een excelleke overnemen). Je zult zelf de gegevens moeten aanbrengen.

je sluit je aan bij unizo voor 147 euro en je kunt 1 jaar gratis een boekhoudpakket gebruiken.

ik heb enkele maanden geleden nog een vennootschap opgericht en dat was in 1 week opgelost.

en zonder een eigen vermogen van 12.400 euro moet je niet denken om een zelfstandige activiteit te starten.

een boekhouding dien je toch te hebben als je wilt weten waar je mee bezig bent, dus dat kan geen grotere kost zijn. (of het niet een personenzaak is of een vennootschap). Trouwens de meeste 'goede' kassasystemen zijn gekoppeld met een boekhouding. (Verkoopfacturen worden automatisch verwerkt in de boekhouding)
Gebruikersavatar
Sjoerie
Mountainbiker
Berichten: 3527
Lid geworden op: wo 11 mei 2005 22:25
Rijdt met: Giant XTC Customized
Contacteer:

Bericht door Sjoerie »

Als er iemand ne boekhouder zoekt ik heb mijn diploma eh :lol:
Plaats reactie