wie rijd er moto?

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Gebruikersavatar
Stalen Worm
Mountainbiker
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma 29 mei 2006 22:45
Rijdt met: 2014 Specialized Epic Comp

Re: wie rijd er moto?

Bericht door Stalen Worm »

Als je je autorijbewijs gehaald heb voor.... Ni!
Maar ik ben er vet mee, ga me in ieder geval ne cursus motobeheersing volgen!
Wimmeke76
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 12 sep 2007 21:04
Rijdt met: Scandal 29er
Contacteer:

Re: wie rijd er moto?

Bericht door Wimmeke76 »

BramDR schreef:
Stalen Worm schreef:Honda CBR 125r 2007

voordelen:
Geen kosten voor motorijbewijs, 2 jaar autorijbewijs is voldoende
Ik dacht dat dit vanaf 2013 gedaan was en dat je wel een motorrijbewijs nodig hebt. Rijbewijs A
De nieuwe wetgeving gaat vanaf 19 januari in en als je op dat moment u autorijbewijs al meer als 2 jaar hebt, mag je gewoon met je rijbewijs B met een 125cc blijven rijden. Mensen die na die datum hun autorijbewijs behaald hebben moeten eerst 4 uur les volgen.


Nieuwe wetgeving motorrijbewijs vanaf 2013.

De omzetting van de nieuwe Europese Richtlijn (2006/126/EG) over het motorrijbewijs is nu uiteindelijk in de Belgische wetgeving overgenomen en op 4 mei in het Belgisch Staatsblad verschenen. De nieuwe wetgeving treedt in werking vanaf 19 januari 2013.

Dit zijn de belangrijkste wijzigingen:

- De huidige categorie “A3” (bromfietsen tot 45 km/u) wordt voortaan de categorie “AM” genoemd. De minimum leeftijd blijft 16 jaar.

- Categorie A1 = max. 125cc en 11kW en een vermogens/gewichtsverhouding van minder dan 0,1kW per kg en driewielers tot max. 15kW.

- Categorie A2 = max. 35kW en een vermogens/gewichtsverhouding van minder dan 0,2kW per kg (mogen niet afgeleid zijn van voertuigen met meer dan het dubbele vermogen).

- Categorie A: alle twee- en driewielers vanaf 15kW.

- Wie vanaf 18 jaar zijn motorrijbewijs wil behalen moet voor de categorieën A1, A2 en A een geleidelijke toegang volgen. De kandidaat-bestuurder begint met het behalen van een rijbewijs A1 (vanaf 18 jaar), wat rechtstreeks toegankelijk is. Nadat hij ten minste twee jaar houder is van dit rijbewijs A1 (vanaf 20 jaar), kan hij kandidaat worden voor het behalen van het rijbewijs A2 vanaf 22 jaar. Nadat hij ten minste twee jaar houder is van het rijbewijs A2, kan hij ten slotte kandidaat worden voor het behalen van het rijbewijs A (vanaf 22 jaar). De overgang tussen elke categorie wordt geregeld door een praktisch examen en een opleiding van min. 4u. Het blijft uiteraard mogelijk voor een kandidaat om rechtstreeks en onmiddellijk toegang te krijgen tot het besturen van voertuigen van de categorie A2 of A.

- De rechtstreekse toegang tot het rijbewijs A is pas mogelijk vanaf 24 jaar.

- Het blijft mogelijk om een 125cc te besturen met het rijbewijs B, maar enkel na het volgen van een praktische opleiding van 4u. Bestuurders die hun rijbewijs B hebben behaald vóór 19 januari 2011 worden hiervan vrijgesteld.

- Om een trike van meer dan 15kW te besturen, zal het rijbewijs B niet meer volstaan vanaf 2013, maar moet het rijbewijs A behaald worden. Bestuurders die hun rijbewijs B hebben behaald vóór 19 januari 2013 behouden wel hun verworven rechten.
Gebruikersavatar
vdc
Mountainbiker
Berichten: 181
Lid geworden op: do 03 jun 2004 22:21
Rijdt met: Lierde

Re: wie rijd er moto?

Bericht door vdc »

Edit door moderator
voor te adverteren, gelieve dit via volgende link te doen
http://www.mountainbike.be/node/12" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
vdc
Mountainbiker
Berichten: 181
Lid geworden op: do 03 jun 2004 22:21
Rijdt met: Lierde

Re: wie rijd er moto?

Bericht door vdc »

edit door moderator
http://www.mountainbike.be/node/12" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Stalen Worm
Mountainbiker
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma 29 mei 2006 22:45
Rijdt met: 2014 Specialized Epic Comp

Re: wie rijd er moto?

Bericht door Stalen Worm »

net opgehaald bij L&C Motors in Olen.
hopelijk met deze iets meer geluk!!
sow<ieso ga ik een motobeheersingscursus volgen!!
Eerste gevoel is positief, na een kort ritje naar huis: voelt meer "moto" dan het 2007 model
Volgens de dealer moet ik het amper 1000km "rustigaan doen" geen te hoge tpm, op tijd schakelen, daarna binnenbrengen voor een oliewissel en na 1000km mag dan de kraan open, wat is jullie ervaring?

crappy (iPhone)foto:

Afbeelding
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: wie rijd er moto?

Bericht door kawa »

Liggen de wegen er goed bij daar?

Ik haal de mijne nog nie graag uit, hier liggen er nog straten vol sneeuw.

Vandaag naar 't motosalon geweest.
De nieuwe BMW F700GS ziet er goed uit in 't echt. Zou de volgende wel eens kunnen worden hier.
Wil het liefst een allroad, maar toch iets meer wegkwaliteiten en geen spaakwielen met binnenbanden meer. De F800GS is daarom al uitgesloten.
Enkel de F700GS en de Triumph Tiger 800 komen in aanmerking.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stalen Worm
Mountainbiker
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma 29 mei 2006 22:45
Rijdt met: 2014 Specialized Epic Comp

Re: wie rijd er moto?

Bericht door Stalen Worm »

de grote wegen liggen vrij goed, de kleine wegen daarentegen.. nu, ik ben em alleen gaan afhalen, 't is zeker nog ni de bedoeling om direct woon - werk aan te vangen... de kou deert me ni zo, maar de sneeuw en ijzel na mijn uitschuiver vorige week des te meer, ni da ik schrik heb, maar ge moet het nu ook ni gaan zoeken he!!
Wimmeke76
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 12 sep 2007 21:04
Rijdt met: Scandal 29er
Contacteer:

Re: wie rijd er moto?

Bericht door Wimmeke76 »

Zondag had ik mijn V-strom eens goed gepoetst (dat was al van de zomer geleden denk ik :oops: ) en aangezien hij toch fiscaal afgeschreven is, had ik hem maar eens op enkele verkoopsites gezet met het gedacht van: "Het is buiten toch aan het sneeuwen en wie zou er nu zo zot zijn om in de winter een motor gaan kopen" en amper 8 uur later was hij al verkocht...

Nu kan ik op zoek naar een andere motor, waarschijnlijk zal het een triumph tiger 800 worden.
Gebruikersavatar
R1ALAIN
Mountainbiker
Berichten: 941
Lid geworden op: do 23 aug 2007 21:07
Rijdt met: Niner AIR9RDO-NINER AIR9-Scott Spark RC900(STOLEN !)-SCOTT SCALE RC WC

Re: wie rijd er moto?

Bericht door R1ALAIN »

De mijnen staat mooi binnen in de warme garage. Tot vorige week 3 tot 4 maal woon-werk gedaan, maar met dees weer, doe ik woon-werk met de MTB.
Een paar jaar geleden nog in de sneeuw gereden, gevallen, 2000 euro lichter en mijn ego geschonden. Dit hoeft niet meer voor mij....
Op naar zonnig weer zou ik zeggen, maar dan terug het dilemma: met de moto of met de MTB (via veel offraod) naar het werk???
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: wie rijd er moto?

Bericht door kawa »

Wimmeke76 schreef:Zondag had ik mijn V-strom eens goed gepoetst (dat was al van de zomer geleden denk ik :oops: ) en aangezien hij toch fiscaal afgeschreven is, had ik hem maar eens op enkele verkoopsites gezet met het gedacht van: "Het is buiten toch aan het sneeuwen en wie zou er nu zo zot zijn om in de winter een motor gaan kopen" en amper 8 uur later was hij al verkocht...

Nu kan ik op zoek naar een andere motor, waarschijnlijk zal het een triumph tiger 800 worden.

Da noemen ze hoerenchance hebben denk ik.. wel fijn als je zo snel van je moto afgeraakt.
Scherpe prijs zeker?


Als je voor de Tiger gaat zou ik toch ook zeker de F700GS eens gaan testen. Zeker als je ook een beetje naar het verbruik gaat kijken.
Van horen zeggen zou de Tiger minstens 6l/100km en meer nodig hebben en met de GS zou je met gemak onder of rond de 5l/100km zitten.
Als je wat kilometers gaat maken toch wel een verschil...

Blijven mijn twee favorieten momenteel, met een lichte voorkeur voor de BMW.
Plaats reactie