buikspieren

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Action-Man
Mountainbiker
Berichten: 301
Lid geworden op: ma 06 dec 2004 21:39
Rijdt met: specialized

buikspieren

Bericht door Action-Man »

ik weet dat het forum niet dient om te komen klagen.maar toch zou ik willen vragen of niemand mij kan helpen met met het volgende probleem.heb nu reeds 4maanden last in de rug en de buikstreek.mri gedaan van de rug, darmen onderzocht bij de kine geweest,alles bracht niets op.nu de laatste maal bij mijn huisdokter geweest en die zei dat men buikspieren te zwak zijn .heb nu al 3weken die oefeningen gedaan maar brengt geen ballen op: pijn blijft nog.heb het meeste last als ik op men zei lig .heeft iemand ook al met deze klachten te maken gehad ,dan zou ik graag willen weten hoe je ervan af ben geraakt.alle hulp is welkom dank bij voorbaat.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: buikspieren

Bericht door Flip FSR »

Best eens naar een echte sportarts gaan denk ik..?
Enneuh, op 3 weken gaat ge nog niet veel spieropbouw gekweekt hebben, dat duurt wel enkele maandjes. Hopelijk vind je snel een juiste diagnose waarne je gericht kan gaan trainen.
Gebruikersavatar
Dace93
Mountainbiker
Berichten: 248
Lid geworden op: zo 06 aug 2017 20:44
Rijdt met: CUBE LTD SL 2x blackline 2017

Re: buikspieren

Bericht door Dace93 »

Wanneer pijn?
Voor, tijdens of na het biken?

Sowieso stap 1: laten uitmeten en uw goed laten zetten op de fiets.
Gebruikersavatar
Action-Man
Mountainbiker
Berichten: 301
Lid geworden op: ma 06 dec 2004 21:39
Rijdt met: specialized

Re: buikspieren

Bericht door Action-Man »

Dace93 schreef:Wanneer pijn?
Voor, tijdens of na het biken?

Sowieso stap 1: laten uitmeten en uw goed laten zetten op de fiets.
is al meer dan 3maanden aan de gang.altijd pijn, fiets is niet veranderd van afstelling, vroeger geen last.ook in het gewone leven veel last.het is gelijk met huid altijd op spanning staat.zou ik soms last van spasmofolie op de spieren en zenuwen kunnen hebben?
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: buikspieren

Bericht door chrisper »

ik heb een gelijkaardig probleem gehad
vooral mijn rug streek deed pijn na t fietsen
ik weet natuurlijk u geval niet, maar hier is wat mijn oplossing was:

vroeger had ik ook nooit last, maar door vaker en grotere tochten te rijden kreeg ik meer last
vroeger ritjes van 50-60km, deze langzaam uitgebreid naar ritjes van 80-100km
fiets was reeds eerder afgesteld door opmeting bij energylab, en daar was niks aan veranderd
na wat testen en onderzoeken bleek: buikspieren waren te zwak
2 weken kine, om de rugspieren los te maken
en daarna 3x per week buikspieroefeningen
door langere ritten te rijden, werkte ik teveel op de rugspieren omdat mijn buikspieren te slap waren
rug en buikspieren moeten een natuurlijk 'korset' vormen, om het lichaam niet te laten 'doorhangen'
en ook bij kracht steken niet enkel op de rug te trekken (en ook spoel proberen rijden, wat ik wel al deed)
na enkele maanden buikspieroefeningen, en voorafgaand de kine is bij mij alles opgelost
nu al een jaar pijnvrij fietsen
hopelijk vind jij ook de oplossing voor u
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: buikspieren

Bericht door vani »

ik zou de oefeningen opbouwen in begeleiding van een kine met kennis van zaken. Je kunt op eigen houtje soms meer mis doen dan goed als je ze niet uitvoert. je eigen houding tijdens de oefeningen checken is heel moeilijk.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: buikspieren

Bericht door Dickie »

Het kan een probleem zijn van de rugspieren die in de buikholte liggen.
Om de wervelkolom te stabiliseren zijn er zowel spiergroepen aan de 'buitenkant' als aan de 'binnenkant'.
Bij die aan de binnenzijde kan een overbelasting aanvoelen als een darmprobleem, mogelijks aan één kant.
Best eens bij een goede kinesist of osteopaat langsgaan.

Ik heb dat aan de rechterzijde voor, blijkbaar een overspanning van de spier.
Om de spier te stretchen moest ik van de osteopaat bij ruglig rechter knie optrekken, vervolgens fixeerde hij de spier door stevig in de buik te drukken en moest dan langzaam de knie laten zakken.
Plaats reactie