Toename agressiviteit van automobilisten jegens fietsers?

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Toename agressiviteit van automobilisten jegens fietsers?

Bericht door BertG »

Ik ga ondertussen alweer een 10 jaar regelmatig mountainbiken, in vakantieperiodes meer maar gemiddeld een 3-4 keer per week en ik denk dat ik de laatste 2 jaar meer incidenten gehad heb met andere weggebruikers dan al die jaren daar voor, of zo lijkt het toch.
In het bos valt dat uiteraard allemaal nog mee maar helaas moet ik ook veel verbindingswegen doen, ik gebruik dan zoveel mogelijk landelijke wegen en daar begint de miserie.

Dit jaar ben ik al drie keer kwaadwillig bijna de kant ben ingereden (stuurmanskunsten waren steeds de redding) door wagens die geen ruimte wilden laten ook al was dit perfect mogelijk of die tegen volle snelheid naar je toe rijden en op de laatste moment maar een haar uitwijken, soms met een smile op hun gezicht. Dit laatste heb ik ook meegemaakt met een vrachtwagen en dat is geen lachertje, neem dat van mij aan. En dan heb ik bijvoorbeeld nog niet over voorrang verlenen, daar ga ik al vanuit dat ze dat meestal niet doen, daar erger ik mij al niet meer aan.

Als fietser heb je het maar te ondergaan, gelukkig tot nu zonder erg, maar ik vrees dat er een dag komt dat één van die uilen mij is gaat meehebben met zijn spiegel en tegen 90km/u komt dat wel vrij hard aan denk ik, denk ook niet dat die mensen mij dan hulp gaan bieden.

Veel 'rustige' wegen worden gebruikt door sluipverkeer en dus probeer ik zo laat mogelijk te gaan fietsen om woon-werk verkeer alvast te vermijden, en dat helpt, maar de dagen worden weer korter dus dat gaat niet blijven duren.


Hebben andere mensen hetzelfde idee of ben ik mijzelf maar dingen aan het wijsmaken? Kan wel zijn dat ik aan het zagen ben maar dat doet ook al eens deugd hé :-({|= :lol: .
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Toename agressiviteit van automobilisten jegens fietsers

Bericht door Dickie »

Waarvoor dient een forum anders? :wink:
Vroeger in het donker en met zo'n 'pinkerke' op het stuur werd ik regelmatig rakelings gepasseerd door laagvliegers of verblind met de grootlichten. Ook gevaarlijk, want je fietst plots in een zwart gat met slechts 0.5 meter ruimte.
Sinds ik een 'evenwaardige' helmlamp gebruik is dat véél verbeterd.
Om tegenliggers niet te verblinden draai ik mijn hoofd wat opzij, gaan ze echter niet over op dimlicht dan blijf ik op vol vermogen stug rechtdoor schijnen. Zo blijf ik tenminste de baan nog zien voor me en krijgen ze van hetzelfde laken een broek.

Ik rij nu zelfs even relaxed in het donker dan overdag.
Overdag op asfalt kies ik voor een parcours waar ik zo weinig mogelijk autoverkeer tegenkom: omgebouwde oude spoorwegroutes, fietsostrades, kerkwegels, jaagpaden en gescheiden fietspaden.
Gebruikersavatar
provo
Mountainbiker
Berichten: 217
Lid geworden op: do 08 jan 2004 00:55
Rijdt met: Giant XTC SE4
Contacteer:

Re: Toename agressiviteit van automobilisten jegens fietsers

Bericht door provo »

BertG schreef: Hebben andere mensen hetzelfde idee of ben ik mijzelf maar dingen aan het wijsmaken? Kan wel zijn dat ik aan het zagen ben maar dat doet ook al eens deugd hé :-({|= :lol: .
Alleen zien dat we met dat zagen nog een bos overhouden om in te rijden :-D

Maar voorts kan ik je alleen maar gelijk geven, het is ieder voor zich. Zeker met automobilisten: bochten afsnijden, geen voorrang geven, zebrapaden negeren, rood licht rijden, veel te dicht passeren, passeren voor een blinde bocht, kort afsnijden, fietspad rijden, fietspad parkeren, gsm'en, ...
Ik ben de laatste week al redelijk wat met de fiets naar het werk gereden en ik zal blij als ik terug met de lamp op in een leeg bos kan gaan rijden en iedereen om 19u thuis binnen zit met rolluiken naar beneden.
En pas op als je je wat assertief gedraagt t.a.v. de automobilisten, voor je het weet krijg je wat tikken op je gezicht of je wordt overhoop gereden. (Ik spreek uit ervaring ](*,) )

Mijn inziens is autorijden gewoon te gemakkelijk geworden en rijdt je playstationgewijs door wat op knopjes te duwen. Automatisch schakelen, stuurbekrachtiging, ... Je moet nergens nog bij nadenken en je hebt tijd om je met iets anders bezig te houden. (Zoals op een autoforum wat op de camionchauffeurs te vitten :lol: )
Gebruikersavatar
Frakke
Mountainbiker
Berichten: 136
Lid geworden op: za 13 nov 2010 11:04
Rijdt met: Orbea Alma H10

Re: Toename agressiviteit van automobilisten jegens fietsers

Bericht door Frakke »

provo schreef:
Maar voorts kan ik je alleen maar gelijk geven, het is ieder voor zich. Zeker met automobilisten: bochten afsnijden, geen voorrang geven, zebrapaden negeren, rood licht rijden, veel te dicht passeren, passeren voor een blinde bocht, kort afsnijden, fietspad rijden, fietspad parkeren, gsm'en, ...
Is dit allemaal wat ze bij fietsers doen bedoel je?
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: Toename agressiviteit van automobilisten jegens fietsers

Bericht door vedet »

Ik moet zeggen dat sinds ik mtb er zo goed als geen last meer van heb. Maar het is wel de reden dat ik een paar jaar geleden mijn racefiets heb verkocht, altijd overal die auto's in dorpskernen etc.
Gebruikersavatar
provo
Mountainbiker
Berichten: 217
Lid geworden op: do 08 jan 2004 00:55
Rijdt met: Giant XTC SE4
Contacteer:

Re: Toename agressiviteit van automobilisten jegens fietsers

Bericht door provo »

Frakke schreef:
provo schreef:
Maar voorts kan ik je alleen maar gelijk geven, het is ieder voor zich. Zeker met automobilisten: bochten afsnijden, geen voorrang geven, zebrapaden negeren, rood licht rijden, veel te dicht passeren, passeren voor een blinde bocht, kort afsnijden, fietspad rijden, fietspad parkeren, gsm'en, ...
Is dit allemaal wat ze bij fietsers doen bedoel je?
Inderdaad, je zou er een bingospelletje van kunnen maken.

Mijn koersfiets zou ik er evenwel niet voor verkopen, bij mij in de buurt zijn nog wel wat leuke autovrije jaagpaden, waar je de laatste tijd wel moet slalommen tussen de electrische fietsen maar de kans dat die je doodrijden is al wat kleiner.
Gebruikersavatar
Frakke
Mountainbiker
Berichten: 136
Lid geworden op: za 13 nov 2010 11:04
Rijdt met: Orbea Alma H10

Re: Toename agressiviteit van automobilisten jegens fietsers

Bericht door Frakke »

provo schreef:
Frakke schreef:
provo schreef:
Maar voorts kan ik je alleen maar gelijk geven, het is ieder voor zich. Zeker met automobilisten: bochten afsnijden, geen voorrang geven, zebrapaden negeren, rood licht rijden, veel te dicht passeren, passeren voor een blinde bocht, kort afsnijden, fietspad rijden, fietspad parkeren, gsm'en, ...
Is dit allemaal wat ze bij fietsers doen bedoel je?
Inderdaad, je zou er een bingospelletje van kunnen maken.

Mijn koersfiets zou ik er evenwel niet voor verkopen, bij mij in de buurt zijn nog wel wat leuke autovrije jaagpaden, waar je de laatste tijd wel moet slalommen tussen de electrische fietsen maar de kans dat die je doodrijden is al wat kleiner.
Waar ik me wel aan erger is dat sommige fietsers denken dat ze voetgangers zijn aan een zebrapad of wel moeten ze goed kunnen sprinten of goede remmen hebben sorry!
Gebruikersavatar
provo
Mountainbiker
Berichten: 217
Lid geworden op: do 08 jan 2004 00:55
Rijdt met: Giant XTC SE4
Contacteer:

Re: Toename agressiviteit van automobilisten jegens fietsers

Bericht door provo »

Waar ik me wel aan erger is dat sommige fietsers denken dat ze voetgangers zijn aan een zebrapad of wel moeten ze goed kunnen sprinten of goede remmen hebben sorry!
Dat soort mentaliteit mag je dan weer bijvoegen aan mijn lijstje van ergernissen.
Of ik nu met 1 voet ingeklikt en 1 voet op de grond aan een zebrapad sta, naast m'n fiets sta of sta te surplacen maakt toch geen verschil. Ik denk dat het op alle 3 de manieren wel duidelijk is dat ik wil oversteken.
Ik kan me zo geen enkele reden bedenken waarom een voetganger op een rond punt voorrang heeft of het zebrapad maar een fietser voorrang moet verlenen aan de auto's.
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Toename agressiviteit van automobilisten jegens fietsers

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Wil niet stigmatiseren, maar denk dat we als mtb'er ook slachtoffer zijn van het gedrag van veel wielertoeristen op de koersvelo, al wil ik niet zeggen dat we heiliger dan de paus zijn in het verkeer.
Twee aspecten, inderdaad is het gemakkelijker geworden om auto te rijden, is er geen verantwoordelijkheidsgevoel meer naar medeweggebruikers, en zijn we allemaal egoïstischer geworden, en dat wordt gevaarlijk met een auto onder je kont.
Tweede als je veel wielertoeristen ziet rijden zonder helm, bochten afsnijden terwijl er verkeer kan komen, massaal naast elkaar rijden, op autoweg rijden als er fietspad is voorzien, dan wekt dat ook frustraties op bij automobilisten.
En een mtb'er wordt dan ook aangezien als wielertoerist, dus vandaar dat rancuneuze gevoel.

Tijdens toertochten ook af en toe rekening houden met de verkeersregels kan ook helpen voor elkaars begrip.

En sommige mensen zijn gewoon achterlijk en verdienen nog geen rijbewijs voor een driewielertje of een kruiwagen.
Gebruikersavatar
Frakke
Mountainbiker
Berichten: 136
Lid geworden op: za 13 nov 2010 11:04
Rijdt met: Orbea Alma H10

Re: Toename agressiviteit van automobilisten jegens fietsers

Bericht door Frakke »

provo schreef:
Waar ik me wel aan erger is dat sommige fietsers denken dat ze voetgangers zijn aan een zebrapad of wel moeten ze goed kunnen sprinten of goede remmen hebben sorry!
Dat soort mentaliteit mag je dan weer bijvoegen aan mijn lijstje van ergernissen.
Wat is dan je ergenis op je eigen of op de autobestuurder omdat je op je fiets zit of staat te surplacen aan een zebrapad dat voor VOETGANGERS is!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zebrapad" onclick="window.open(this.href);return false;
provo schreef: Dat soort mentaliteit mag je dan weer bijvoegen aan mijn lijstje van ergernissen.
Wat is jouw mentaliteit tot de auto aan een zebrapad die moeten maar stoppen voor mij want ik rij op een zebrapad hé!!!!
Je zit op de auto's te kappen maar zelf doe je een fout!!!!
provo schreef:
Ik denk dat het op alle 3 de manieren wel duidelijk is dat ik wil oversteken. ik ik ik
provo schreef:
Ik denk dat het op alle 3 de manieren wel duidelijk is dat ik graag zou willen oversteken.
Ik denk maar 1 manier die je aangeeft naast je fiets. doch ik ze ook wel doorlaat als ze op de andere 2 manieren staan te wachten maar niet dat ze zomaar komen aanvliegen zonder te kijken enz!
Plaats reactie