Toename agressiviteit van automobilisten jegens fietsers?

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Toename agressiviteit van automobilisten jegens fietsers

Bericht door Dickie »

Ik geef ook toe dat ik meestal een zebrapad al fietsend oversteek maar kijk wel goed uit.
Doe dat om zo weinig mogelijk hinder te veroorzaken, want al fietsend ben je sneller uit de weg dan te voet met vlottere doorstroming van het (te?) drukke autoverkeer.
De meesten snappen dat wel en ik heb het nog maar één keer voorgehad dat iemand plots veel gas bijgaf omdat ik geen aanstalten maakte om af te stappen. Een beetje rechter en beul spelen zeker?
Ik kan ook afstappen en vervolgens rustig oversteken en zo een dubbele kleine file veroorzaken.
Stipt de regels toepassen zorgt niet altijd voor veiliger en/of vlotter verkeer. Imho hebben we daarvoor gezond verstand meegekregen om het leefbaar te houden.

Nog een vb;: in onze straat (voetgangerszone) moet je met de scooter aan de hand door de straat lopen, wat maakt het uit als er dan iemand 's avonds of s' morgens, als er geen kat te bespeuren valt, even door de straat tuft.

@provo:
Aan de nieuwe ovonde aan de Ster in Sint-Niklaas al getuige geweest van een voetganger die aangereden werd door een vrachtwagen. De nieuwe fiets-en voetpaden zijn daar niet te doen. Daar gaan nog doden vallen.
Pashley 24Mhz
Mountainbiker
Berichten: 953
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:21
Rijdt met: Heeft ronde wielen

Re: Toename agressiviteit van automobilisten jegens fietsers

Bericht door Pashley 24Mhz »

Iedereen denkt dat hij heiliger dan de paus is..... Al die mannen die iedereen bekritiseren met regeltjes en dergelijke zijn meestal nog diegene die te voet een straat oversteken terwijl er 10m verder een voetpad is...
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Toename agressiviteit van automobilisten jegens fietsers

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Pashley 24Mhz schreef:Iedereen denkt dat hij heiliger dan de paus is..... Al die mannen die iedereen bekritiseren met regeltjes en dergelijke zijn meestal nog diegene die te voet een straat oversteken terwijl er 10m verder een voetpad is...
dat is inderdaad ook iets typisch ;) en tegenwoordig ook met smartphone in de hand zonder rond te kijken of er gevaar is
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Toename agressiviteit van automobilisten jegens fietsers

Bericht door BertG »

Niemand is heiliger dan de Paus, ik zeker ook niet en iedereen maakt wel eens fouten in het verkeer, maar ik had het in de beginpost vooral over automobilisten die opzettelijk mensen gaan hinderen en in gevaar gaan brengen, uit frustratie of gebrek aan geduld of whatever en dat vind ik nog wel wat anders dan een voetganger die niet over het zebrapad loopt.

Ik begrijp de kritiek hier op voetgangers en fietsers maar er is één groot verschil, een automobilist heeft een wapen bij waartegen een zwakke weggebruiker niks kan beginnen en dat brengt toch een zekere verantwoordelijkheid met zich mee waarvan veel mensen zich blijkbaar niet van bewust zijn.
Als ik door een wagen van de baan gereden wordt, dan mag ik misschien wel in mijn recht zijn maar daar heb ik niet veel aan als ik als een plant in het ziekenhuis lig, kans is reëel dat de dader nog eens vluchtmisdrijf pleegt ook (zie verschillende krantenberichten deze week alleen al)....
Gebruikersavatar
provo
Mountainbiker
Berichten: 217
Lid geworden op: do 08 jan 2004 00:55
Rijdt met: Giant XTC SE4
Contacteer:

Re: Toename agressiviteit van automobilisten jegens fietsers

Bericht door provo »

Wat is jouw mentaliteit tot de auto aan een zebrapad die moeten maar stoppen voor mij want ik rij op een zebrapad hé!!!!
Je zit op de auto's te kappen maar zelf doe je een fout!!!!
Wat is er nu het verschil tussen een voetganger en een fietser op een zebrapad, het universeel gekende symbool voor een oversteekplaats.
Stel ik fiets naast m'n joggende vriendin en we steken op een zebrapad de baan over waar we aan worden gereden, waar zit de logica dat de automobilist in fout is tegenover mijn vriendin maar in z' n recht tegenover mij? Waarom stellen ze gewoon alle zwakke weggebruikers niet gelijk?

En waarom ik als fietser over het zebrapad rij? Omdat er vaak geen alternatief is, wij fietsers worden meestal vergeten. Idem waarom ik als fietser soms op de baan rij als er toch een fietspad is. Niet al te ver van m'n werk ligt zo een schoolvoorbeeld van hoe de fietser z'n plan maar moet trekken en alles in het teken van de auto staat. Een mooi fietspad, links van de baan dat plots stopt en overgaat in een voetpad, als je dan verder wil kan je eerst een borduur over en dan door de goot rijden. Nu hebben ze een honderdtal meter daarvoor een nieuwe woonwijk ingepland waar ze de in-/uitrit mooi laten uitvloeien met de baan. Nu mag je 3x raden waar ik op de baan ga rijden terwijl er nog fietspad ligt :-k

@ Dickie:
Die rotonde aan het koopcentrum is al even slecht, vroeger had je daar nog voorrang als fietser eenmaal je op de rotonde zat, nu kan je elke keer wachten.
En dat voor een stad die zich promoot als fietsstad #-o
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: Toename agressiviteit van automobilisten jegens fietsers

Bericht door i-Mac »

BerggeitCasualFietser schreef:Wil niet stigmatiseren, maar denk dat we als mtb'er ook slachtoffer zijn van het gedrag van veel wielertoeristen op de koersvelo, al wil ik niet zeggen dat we heiliger dan de paus zijn in het verkeer.
Wielertoeristen die onnozel doen vallen nu eenmaal meer op omdat ze zich in het verkeer bevinden (net als automobilisten, motorbestuurders, vrachtwagenbestuurders, enzovoort ...). Een MTB'er die onnozel doet, doet dat meestal ergens off-road (bv. rijden waar het niet mag). En dat valt ogenschijnlijk minder op.

Hét probleem dezer dagen, is dat iedereen elkaar enorm kritisch bekijkt. En de pers lust daar pap van. Ze houden ervan om mensen tegen elkaar het harnas in te jagen. En jammer genoeg lopen de mensen met hun ogen open in de val.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Toename agressiviteit van automobilisten jegens fietsers

Bericht door Jemp »

Begin met dit uitgangspunt:

'ik behandel andere mensen op de manier waarop ik zelf wil behandeld worden.'

Als we allemaal op deze manier redeneren is het probleem zo opgelost.

En maak je eens een fout, zoals geen voorrang te geven (we zijn allmeaal mensen), een klein gebaar van sorry doet wonderen om die andere niet op stang te jagen.

Ga uit van jezelf, wijs niet eerst naar de anderen.
Gebruikersavatar
Frakke
Mountainbiker
Berichten: 136
Lid geworden op: za 13 nov 2010 11:04
Rijdt met: Orbea Alma H10

Re: Toename agressiviteit van automobilisten jegens fietsers

Bericht door Frakke »

provo schreef:
Wat is jouw mentaliteit tot de auto aan een zebrapad die moeten maar stoppen voor mij want ik rij op een zebrapad hé!!!!
Je zit op de auto's te kappen maar zelf doe je een fout!!!!
Wat is er nu het verschil tussen een voetganger en een fietser op een zebrapad voetganger hoort daar fietser niet, het universeel gekende symbool voor een oversteekplaats. voor voetgangers

En waarom ik als fietser over het zebrapad rij? Omdat er vaak geen alternatief is, het zwarte gedeelte voor en achter een zebrapad soms kilometers langwij fietsers worden meestal vergeten. 100% gelijk

Je hebt verschil tussen fietsers aan een zebrapad er zijn er die mooi en geduldig wachten of rustig vragen of met de ogen vragen die weten dat ze geen privileges hebben aan een zebrapad en er zijn er die denken dat ze maar voor hun moeten stoppen die soms nog zelfs niet opzij kijken aan een universeel gekende oversteekplaats in de straat waar voetgangers ongehinderde doorgang dienen te krijgen bij het oversteken van de weg. Het wordt aangegeven met een aantal witte stroken in de lengterichting van de weg. :wink:
En voor die eerste groep stop ik gewillig maar voor die andere soort niet [-(
Kulgan
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 26 dec 2011 12:39
Rijdt met: Rocky Mountain Element 2017/Rocky Mountain Instinct

Re: Toename agressiviteit van automobilisten jegens fietsers

Bericht door Kulgan »

Zelfs al ben ik voetganger aan een zebrapad, ik steek tegenwoordig nooit over tot de autos stilstaan...
En dat doe ik met de fiets ook.

En de gouden regel is idd 'handel zoals je zelf wil behandeld worden'.
Gebruikersavatar
KWBiker
Mountainbiker
Berichten: 461
Lid geworden op: di 20 sep 2005 12:11
Rijdt met: Orbea Alma 29 / Lynskey M230

Re: Toename agressiviteit van automobilisten jegens fietsers

Bericht door KWBiker »

Aan een zebrapad zal ik bij aankomend verkeer afstappen. De regels zijn duidelijk en mijn veiligheid komt voor op die 5 seconden die ik kan winnen.

Zelf merk ik dat de gemiddelde automobilist de laatste 10 jaar zeer sterk in mentaliteit gebeterd is. Er wordt meer rekening gehouden met individuele en groepen fietsers, er wordt vlotter gestopt en er wordt rekening gehouden met de 1 m regel, hoewel dit artikel anders doet vermoeden :

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160913_02466167

Ik heb de mentaliteitswijziging sterk gemerkt in de periode dat de BA-verzekeringen voor de automobilisten strenger werden en brokkenrijders er af gezwierd werden.

Wel is de harde kern van verkeersagressors driester geworden, groepen inhalen waar het niet kan en dan halverwege in de groep inbreken, inhalen waar het te smal is en dan de groep of fietser de kant in rammen, en gezien de tijd van het jaar, sommige loonwerkers voor de maïsoogst die op de smalle landbouwwegen vol gas geven naast de zwakke weggebruikers, omdat ze denken dat die wegen er enkel voor hen liggen.

We moeten soms ook naar ons zelf zien, soms is de verontwaardiging van de automobilist terecht. Rekening houden met een ander blijft belangrijk als fietser.
Plaats reactie