Toename agressiviteit van automobilisten jegens fietsers?

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Toename agressiviteit van automobilisten jegens fietsers

Bericht door BertG »

KWBiker schreef:Aan een zebrapad zal ik bij aankomend verkeer afstappen. De regels zijn duidelijk en mijn veiligheid komt voor op die 5 seconden die ik kan winnen.

Zelf merk ik dat de gemiddelde automobilist de laatste 10 jaar zeer sterk in mentaliteit gebeterd is. Er wordt meer rekening gehouden met individuele en groepen fietsers, er wordt vlotter gestopt en er wordt rekening gehouden met de 1 m regel, hoewel dit artikel anders doet vermoeden :

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160913_02466167

Ik heb de mentaliteitswijziging sterk gemerkt in de periode dat de BA-verzekeringen voor de automobilisten strenger werden en brokkenrijders er af gezwierd werden.

Wel is de harde kern van verkeersagressors driester geworden, groepen inhalen waar het niet kan en dan halverwege in de groep inbreken, inhalen waar het te smal is en dan de groep of fietser de kant in rammen, en gezien de tijd van het jaar, sommige loonwerkers voor de maïsoogst die op de smalle landbouwwegen vol gas geven naast de zwakke weggebruikers, omdat ze denken dat die wegen er enkel voor hen liggen.

We moeten soms ook naar ons zelf zien, soms is de verontwaardiging van de automobilist terecht. Rekening houden met een ander blijft belangrijk als fietser.

Kan ik mij wel in vinden, ik zit elk jaar een week of 3-4 in het buitenland en bij terugkomst valt het me wel eens op de meeste automobilsten hier nog vrij hoffelijk zijn als het op gebied van voorrang verlenen, richtingaanwijzer gebruiken, inhalen etc. aankomt. Maar er zijn dus ook rotte appels en het verkeer is hier drukker, dus kom je die rotte appels ook meer tegen. In pakweg landelijk Frankrijk kan je nog wel makkelijk verkeer vermijden, hier is dat zeer moeilijk (toch waar ik woon).
Plaats reactie