Ik heb een weinig ervaring met aangepaste fuel maps op Land Rover's met een Td5-motor (2,5 liter 5 cylinder met af fabriek 122pk in een Defender en 139pk in een Discovery).
Enkel zogenaamd chiptunen (= herporgrammeren van de sturingscomputer) is eigenlijk onvoldoende. Tunen van een motor is de ECU (Engine Controlling Unit) (her)programmeren zodat de inspuiting van de brandstof vroeger/later gebeurt, er meer of minder brandstof wordt ingespoten, er meer of minder lucht in het mengsel gebracht wordt etc. De ECU berekent dit allemaal op basis van waarden gemeten door sensoren: de luchtmassameter, de uitlaattemperatuur, de snelheid waarmee de gaspedaal wordt ingedrukt, hoe diep deze wordt ingedrukt enz.
Enkel meer brandstof inspuiten zonder navenant lucht toe te voegen, is doempen... Nogal dikwijls pikzwarte doemp, vooral dan bij koudere motor. Gevolg: achterligger steekt zijn mistlichten aan.
Meer lucht (eigenlijk O2 ofte zuurstof, onontbeerlijk voor ontbranding) krijg je door hogere turbodruk, een vlottere luchtdoorstroming, een grotere intercooler (of straffere compressor), etc. Turbodruk verhogen is relatief eenvoudig (met de wastegate spelen) doch kan slechts in zeer beperkte mate. Overdrijf je er mee, dan gaat de motor in noodloop (limping back home mode
). Dus moet je de andere factoren ook aanpakken: gladdere loodgieterij (siliconedarmen ipv. geribde rubber), grotere luchtfilter etc.
En dan heb je nog zoiets als 'turbo-lag': een turbo begint maar rendement te leveren bij een iets hoger toerental. Daarvoor rij je ahw. met een atmosferische zelfontsteker. Dit kan je opvangen door een vario-turbo.
Je voelt me al komen: wanneer je het echt goed wilt doen, wordt 't een duur grapje. En goedkoop is ook duurkoop, maar dan op een andere manier: motor snel naar de filistijen, boite die de power niet meer aankan en uiteen spat etc.
Enkele Belgische tuners die een goede reputatie genieten binnen de LR-wereld (er zijn er wel enorm veel in het VK. Uiteraard...)
http://heinz-performance.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bull-power.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Persoonlijk heb ik geen ervaring met hen, doch hoor wel goede zaken ervan. Ik lees op hun website dat ze bijlange niet alleen LR doen...
Weet ook dat de verzekering in geval van een ongeval zich terug kan trekken (indien zij chiptuning ontdekken - denk maar niet slimmer te zijn - en er mogelijks een oorzakelijk verband is tussen de chiptuning en het ongeval, bvb. hoge snelheid). Sowieso is chiptuning de wagen veranderen zodat ie niet meer overeenstemt met het PVG, en dat is illegaal indien zonder goedkeuring van de fabrikant of importeur...