MAG TOE !!

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Chiptuning wagen

Bericht door Swannie »

Ik rij nu toch al 4 jaar en dik 100 000km met mijn gechipte A4 break.
Als ik de mijne binnen steek voor het jaarlijks onderhoud, vermeld ik gewoon dat er een chip op zit.
Als ze die toch moesten overschrijven, mag ik er terug mee naar waar ie gechipt is, dacht dat ik tot 3x mocht terug gaan zonder meerprijs.
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

Re: Chiptuning wagen

Bericht door zaskar72 »

Dickie schreef:Hoe gaat dat dan bij onderhoud in de garage?
Ik kan me voorstellen dat er na x-tijd een procedure is om de ECU-software terug in te lezen om eventuele 'glitches' of bugs te corrigeren.
Niet volledig uitvoeren van de procedures kan dan imo ook probs geven ivm bvb levenslange mobiliteitsgarantie, laat staan als er hardware veranderd werd.

Sterk punt ! Ik laat chiptunen en bij een onderhoud hangt men de auto aan computer... wat merkt men op? En wat als men een update dan doet in de garage? Denk maar aan wat VW nu voor heeft? Als die VW's die chip hadden gedaan zullen dan weer overschreven worden in de VW garage met nieuwe software.... Dan ben je alles kwijt of wat ?
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Chiptuning wagen

Bericht door eL Tee »

De kans dat een dealer een custom fuel map gaat overschrijven wanneer hij dit ontdekt is klein maar niet onbestaande. Men doet wel eens ongevraagd aanpassingen aan de software, maar daarom niet altijd aan de fuel map. Eigenlijk kunnen ze alleen maar aanpassingen doen met jouw goedkeuren: 't is en blijft jouw wagen, en aanpassingen uitvoeren zonder jouw medeweten en goedkeuren, zelfs van 'onzichtbare' software is "not done".

Gewoon vriendelijk doch met aandrang verzoeken de fuel map niet aan te passen bij aflevering van de wagen. Let wel op dat je dit verzwijgt wanneer de wagen nog in garantie is, anders vervalt deze ;-)

Een zichzelf respecterende tuner zal sowieso een backup van de custom fuel map liggen hebben, en in veel gevallen is terugplaatsen van de backup gratis (beperkt in tijd of in aantal keren - daarna betalend). Wanneer een tuner zegt geen backup te hebben, of nog erger, dat ie de fuelmap niet custom voor jou maakt maar altijd dezelfde gebruikt: walk away!

Trouwens, laat jouw wagen niet chiptunen bij iemand die geen deftige vermogensbank heeft. Zonder vermogensbank werkt de tuner middels de veelgebruikte doch zelden voldoening verschaffende "trial and error"-methode...
Speedy G.
Mountainbiker
Berichten: 945
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 21:12
Rijdt met: Santa Cruz Tallboy XXL & Scott Scale 40 XXL

Re: Chiptuning wagen

Bericht door Speedy G. »

Ik heb mijne oude Mondeo laten chippen bij Power-Plus Engineering in Anderlecht.
De auto heeft nu 400.000km en de motor loopt nog altijd gelijk als een zonnetje.
De rest jammer genoeg niet dus staat ie stil om weg te doen.
kootje
Mountainbiker
Berichten: 283
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 21:22

Re: Chiptuning wagen

Bericht door kootje »

Zaskar 72 vermeldt in zijn startpost dat het gaat om een dieselmotor zonder turbo.
Naar wat ik overal zo lees gaat een serieuze vermogenswinst dan sowieso niet lukken.
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

Re: Chiptuning wagen

Bericht door zaskar72 »

kootje schreef:Zaskar 72 vermeldt in zijn startpost dat het gaat om een dieselmotor zonder turbo.
Naar wat ik overal zo lees gaat een serieuze vermogenswinst dan sowieso niet lukken.

Klopt! Maar nu zeggen ze mij dat er zeker een turbo inzit omdat een 1.5dCi motor ander nooit aan 75pk geraakt.... Ik zal het dus is moeten navragen in de garage? Of is er hier een RENAULT kenner?
Gebruikersavatar
hANDYman
Mountainbiker
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 10 jun 2005 20:31

Re: Chiptuning wagen

Bericht door hANDYman »

Natuurlijk zit er in jouw auto een turbo, alhoewel er verschillende versies zijn van de 1.5dci, hebben ze wel allemaal een turbo
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: Chiptuning wagen

Bericht door J.E. »

zaskar72 schreef:
kootje schreef:Zaskar 72 vermeldt in zijn startpost dat het gaat om een dieselmotor zonder turbo.
Naar wat ik overal zo lees gaat een serieuze vermogenswinst dan sowieso niet lukken.

Klopt! Maar nu zeggen ze mij dat er zeker een turbo inzit omdat een 1.5dCi motor ander nooit aan 75pk geraakt.... Ik zal het dus is moeten navragen in de garage? Of is er hier een RENAULT kenner?
1.5dCi heeft idd een turbo
Alle motors van het type K9K hebben trouwens een turbo.
Gebruikersavatar
joske77
Mountainbiker
Berichten: 1139
Lid geworden op: za 28 jun 2008 17:44
Rijdt met: Nicolai Argon RoCC '11

Re: Chiptuning wagen

Bericht door joske77 »

bij NA motoren (zonder turbo dus) zijn er vermogenswinsten te boeken, maar nooit zo spectaculair als bij een Turbomotor.
over de chiptuning zelf, ik ben er zelf ook niet echt voor te vinden, wij hebben een Golf 7 1.6 Diesel van 105 PK, deze kan met chiptuning naar 150 PK gaan, maar ik denk dat dat ten koste moet gaan van iets.

Moest ik een auto willen met 200 PK, koop ik een met 200 PK, niet een met 120PK en dan chippen...

Snelle auto af fabriek -> goed onderstel -> berekende remmen -> veilig
normale auto af fabriek... you get it...
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Chiptuning wagen

Bericht door Dickie »

Klopt, maar er zijn ook auto's die in België met gereduceerd vermogen verkocht worden om fiscaal interessant te zijn.
Daarbovenop verkopen sommige merken hetzelfde motorblok en hardware met verschillende prestaties ngl het model.
Eigenlijk 'chippen' ze zelf de motor en verkopen die dan €2000 a €3000 duurder.
Tuning geeft dus eigenlijk de paarden die erin zitten weer de vrije teugel :wink: .
Plaats reactie