MAG TOE !!

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2224
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

MAG TOE !!

Bericht door zaskar72 »

Wie heeft ervaring met het chiptunen van zijn auto? Kreeg een reclame van ZIP tuning en die mannen slagen erin om bijna 50% meer pk te maken bij mijn clio diesel. Let wel een gewone diesel geen turbo diesel.En uiteraard verhoogd ook het koppel Nm. En bij een rustige rijstijl beloofd mijn tot 10% minder dieselverbruik. Wat bij mij dus het geval zou zijn daar ik ni voor de snelheid zou doen maar voor meer trekkracht en soepeler rijgedrag. Ik heb immers geen racecar maar een gewoon stadswagentje die al eens een aanhangwagen trekt. Maar vooral als ik in de Ardennen kom en die hellingen moet nemen heb ik het gevoel dat dit toch beter kan. Ik moet de wagen naar boven laten kruipen bijna.

Nu zullen er buiten ZIP nog wel bedrijven zijn die dat doen.

--> kreeg een adres door speciaal voor RENAULT: ECU - SOFT in Dilsen-Stokkem; iemand daar al van gehoord/ervaring mee ?


Dus heb je ervaring hiermee laat me dan je mening weten en ook waar je het liet uitvoeren.
Laatst gewijzigd door zaskar72 op di 27 dec 2016 17:07, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: Chiptuning wagen

Bericht door G-m@n. »

heb het ook denk ondertussen al 5 jaar geleden laten doen, wagen rijdt veel soepeler en het verbruikt zakt idd wel wat.
Bij de volgende laat ik het zeker weer doen!

ik ben bij http://www.cth.be" onclick="window.open(this.href);return false; geweest. (N-limburg)
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Chiptuning wagen

Bericht door Edlisjas »

Ex-collega heeft het ook laten doen bij zijn vw Passat....na 1000 km motor naar de haaien, het fijne weet ik er niet van.
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: Chiptuning wagen

Bericht door G-m@n. »

Edlisjas schreef:Ex-collega heeft het ook laten doen bij zijn vw Passat....na 1000 km motor naar de haaien, het fijne weet ik er niet van.
bij zo ene om de hoek die wat er in gaat solderen :D
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Chiptuning wagen

Bericht door kevx »

Heb het zelf ook laten doen bij ASD in Meerhout. Zeer tevreden van en verbruik daalt inderdaad een beetje bij normale rijstijl.

Als je van plan bent om het te laten doen informeer je dan voldoende en kies niet de eerste de beste. Heb al mindere dingen gehoord van ZIP.

Bij mijn eerste auto had ik het ook laten doen, spijtig genoeg niet bij ASD. Elke keer als mijn turbo opsprong voelde ik een kleine schok tijdens het rijden. Op de duur was ik dat gewend maar weet nu dat dit niet echt normaal was.

Heb dit vermeld bij ASD en hij zei me dat ze waarschijnlijk een standaarprogramma in de computer hadden geschreven en dit niet fatsoenlijk hadden afgesteld. (elke wagen gedraagt zich anders)

Fatsoenlijke chiptuning houdt met vanalles rekening--> stand gaspedaal, inspuiting, inspuittijdstip, turbodruk,....

Als je de mogelijkheid hebt zeker op de testbank laten zetten om alles optimaal af te stellen.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Chiptuning wagen

Bericht door Free_ltd »

BR Performance heeft een zeer goede reputatie
Gebruikersavatar
Glenn92
Mountainbiker
Berichten: 751
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 18:46
Rijdt met: 1x carbon,2x staal,1x tita en nen Speed Triple en GT380
Contacteer:

Re: Chiptuning wagen

Bericht door Glenn92 »

Mijne Vw Caddy is gedaan bij DVX performance in Willebroek. Zeer tevreden van ! Rijd nu zeer vlot :-D
Zij doen ook meer dan chippen alleen, ook vervangen van luchtfilter,turbo, uitlaat,etc.
Dus weten wel waar ze mee bezig zijn.
Wagen word voor en na de chiptuning op de testbank gezet om zo het beste resultaat te bereiken.
Ik weet nog 2 personen die er geweest zijn en beide zeer tevreden.
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Chiptuning wagen

Bericht door eL Tee »

Ik heb een weinig ervaring met aangepaste fuel maps op Land Rover's met een Td5-motor (2,5 liter 5 cylinder met af fabriek 122pk in een Defender en 139pk in een Discovery).

Enkel zogenaamd chiptunen (= herporgrammeren van de sturingscomputer) is eigenlijk onvoldoende. Tunen van een motor is de ECU (Engine Controlling Unit) (her)programmeren zodat de inspuiting van de brandstof vroeger/later gebeurt, er meer of minder brandstof wordt ingespoten, er meer of minder lucht in het mengsel gebracht wordt etc. De ECU berekent dit allemaal op basis van waarden gemeten door sensoren: de luchtmassameter, de uitlaattemperatuur, de snelheid waarmee de gaspedaal wordt ingedrukt, hoe diep deze wordt ingedrukt enz.

Enkel meer brandstof inspuiten zonder navenant lucht toe te voegen, is doempen... Nogal dikwijls pikzwarte doemp, vooral dan bij koudere motor. Gevolg: achterligger steekt zijn mistlichten aan.

Meer lucht (eigenlijk O2 ofte zuurstof, onontbeerlijk voor ontbranding) krijg je door hogere turbodruk, een vlottere luchtdoorstroming, een grotere intercooler (of straffere compressor), etc. Turbodruk verhogen is relatief eenvoudig (met de wastegate spelen) doch kan slechts in zeer beperkte mate. Overdrijf je er mee, dan gaat de motor in noodloop (limping back home mode :lol:). Dus moet je de andere factoren ook aanpakken: gladdere loodgieterij (siliconedarmen ipv. geribde rubber), grotere luchtfilter etc.

En dan heb je nog zoiets als 'turbo-lag': een turbo begint maar rendement te leveren bij een iets hoger toerental. Daarvoor rij je ahw. met een atmosferische zelfontsteker. Dit kan je opvangen door een vario-turbo.

Je voelt me al komen: wanneer je het echt goed wilt doen, wordt 't een duur grapje. En goedkoop is ook duurkoop, maar dan op een andere manier: motor snel naar de filistijen, boite die de power niet meer aankan en uiteen spat etc.

Enkele Belgische tuners die een goede reputatie genieten binnen de LR-wereld (er zijn er wel enorm veel in het VK. Uiteraard...)
http://heinz-performance.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bull-power.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Persoonlijk heb ik geen ervaring met hen, doch hoor wel goede zaken ervan. Ik lees op hun website dat ze bijlange niet alleen LR doen...

Weet ook dat de verzekering in geval van een ongeval zich terug kan trekken (indien zij chiptuning ontdekken - denk maar niet slimmer te zijn - en er mogelijks een oorzakelijk verband is tussen de chiptuning en het ongeval, bvb. hoge snelheid). Sowieso is chiptuning de wagen veranderen zodat ie niet meer overeenstemt met het PVG, en dat is illegaal indien zonder goedkeuring van de fabrikant of importeur...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Chiptuning wagen

Bericht door Free_ltd »

De mijne (DS5 BlueHDI 180) staat al bijna een jaar op al die sites 'in ontwikkeling'. Vrees ervoor dat ze ooit nog voor de dag gaan komen ermee :lol:
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Chiptuning wagen

Bericht door Dickie »

Hoe gaat dat dan bij onderhoud in de garage?
Ik kan me voorstellen dat er na x-tijd een procedure is om de ECU-software terug in te lezen om eventuele 'glitches' of bugs te corrigeren.
Niet volledig uitvoeren van de procedures kan dan imo ook probs geven ivm bvb levenslange mobiliteitsgarantie, laat staan als er hardware veranderd werd.
Plaats reactie