ombouw naar elektisch

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Gebruikersavatar
Prospeer
Mountainbiker
Berichten: 433
Lid geworden op: do 07 jun 2012 23:04

Re: ombouw naar elektisch

Bericht door Prospeer »

kawa schreef:Klopt wel wat je zegt, maar ik denk dat ze zich toch wel genoeg indekken als ze maar één jaar garantie willen geven.
Als ik me niet vergis krijg je in een Apple store ook aar één jaar garantie...

Soit, het feit alleen al dat men op die ene set slechts één jaar wil geven doet me vermoeden dat het niet zo'n goede zal zijn..
Dat is nu net mijn punt van 'winkeliers proberen er op allerlei manieren van onder te muizen'. Ze mogen je nog een papiertje laten tekenen waarin je verklaart akkoord te gaan met de voorwaarden (waarin staat 1 jaar garantie). Dit is onwettelijk en dit wordt 'overruled' door de Europese wet. Ze zijn ten alle tijde verplicht 2 jaar garantie te geven. Het Apple voorbeeld is me bekend.

Spijtig genoeg laten er zich nog te veel particulieren vangen. Vorige week heb ik zelf nog een probleem gehad in de winkel met een onderdeel waar er zogezegd geen garantie op is... (shifter op koersfiets die kapot gaat na iets meer dan een jaar) en dan begint de discussie, het escaleren naar de hoofdleverancier, etc etc. Dit terwijl alles wettelijk is geregeld en dit goed en snel kan opgelost worden.

Maar on tipic: iemand die op de site aangeeft van slechts 1 jaar garantie te geven, zou ik sowieso wegblijven.
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: ombouw naar elektisch

Bericht door Headshot »

10km enkel,kan je toch ook zonder ondersteuning? Je fiets toch meer dan dat in je vrije tijd?
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: ombouw naar elektisch

Bericht door kawa »

Headshot schreef:10km enkel,kan je toch ook zonder ondersteuning? Je fiets toch meer dan dat in je vrije tijd?
Die opmerking had ik verwacht...



Naar het werk fietsen, die 10km, heb ik ooit met de MTB gedaan, maar ik verlies daar zoveel tijd mee om te douchen en om te kleden dat ik het laatste jaar gewoon op m'n gemak met de stadsfiets m'n WW km's doe.. en dan zou ik af en toe toch graag die ondersteuning hebben.. (wind-regen-...)

10km is te weinig om sportief te zijn...

Ik sport bijna dagelijks... die WW kilometers wil ik vooral op zo'n snel mogelijke manier afleggen... zonder me moe te maken.

Wij hebben ook maar één auto in huis, dus ik verplaats mij dikwijls met de fiets, en ook dan is een e-bike veel aangenamer.
Of ik investeer in een E-bike... of ik koop een tweede auto. punt.
Laatst gewijzigd door kawa op za 14 nov 2015 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: ombouw naar elektisch

Bericht door kawa »

eL Tee schreef:Kawa, wat betreft de Apple-store vergis je je... Er was een rechtszaak aangespannen, en Apple heeft aan 't kortste eind getrokken...
Dat kan.. heb het niet meer zo gevolgd, maar het is wel ooit zo geweest...
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: ombouw naar elektisch

Bericht door kawa »

Mister No Chaïn schreef:350W heb je helemaal niet nodig.
Wat de batterij betreft zou ik zelf richting Panasonic neigen, die hebben hun deugdelijkheid bewezen op oa Flyer. Over die LiFePo batterijen vind ik zeer weinig info terug, op welke bekende merken gebruiken ze dat soms?
Merken staan daar niet bij... zij gaan er wel vanuit dat ze de beste kits leveren met hun LiFePo batterijen...
Mister No Chaïn schreef:Die fietsen met die LiFePo-batterijen gaan 30 per uur ... hierdoor val je dus in de snelle categorie.

Die kits zouden een ondersteuning geven tot 25km/h, maar houden daarboven niet tegen, dus als je een wat sportieve fietser bent zou een realistische topsnelheid 30-32km/h zijn... geen problemen qua wetgeving.


Ik heb met mijn vader zijn e-bike ook eens gereden en op de hoogste stand ging ik ook richting 27km/h en meer terwijl de ondersteunig ook stopt op 25km/h
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: ombouw naar elektisch

Bericht door Dickie »

Als de ondersteuning stopt bij 25, dan rij je, dacht ik toch, vanaf die snelheid op 100% benenpower?
Dus toch zweten :wink: .
Om 30/u mét ondersteuning te bollen met een 250W wordt er gefoefeld met de snelheidssensor, men laat de motor denken dat er 20/U gereden wordt, terwijl het in werkelijkheid meer is.
Of denk ik verkeerd?

Over het Steps systeem van Shimano lees je op fora dat je net op een muur lijkt te rijden eens je 25/u overschrijdt.
Bij de andere systemen is dat geleidelijker.

Voor 10km enkel heb je zo'n zware batterij toch niet nodig?
Meer Wh is ook meer gewicht.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: ombouw naar elektisch

Bericht door kawa »

Dickie schreef: Als de ondersteuning stopt bij 25, dan rij je, dacht ik toch, vanaf die snelheid op 100% benenpower?
Dus toch zweten :wink: .
Om 30/u mét ondersteuning te bollen met een 250W wordt er gefoefeld met de snelheidssensor
Kan... moet nog eens met die van mijne pa gaan rijden.. dacht toch dat 26-27km/h mogelijk was zonder te stoempen.

Vind het wel straf dat net die ombouwer die absoluut niet zonder remonderbreking wil werken omdat het niet zou mogen langs de andere kant wel beweert dat je met zijn systeem vlot 30km/h kan rijden omdat zijn systeem niet zou tegenhouden vanaf 25...

Nu goed, 25km/h is voor mij ook goed hoor...


Dickie schreef:oor 10km enkel heb je zo'n zware batterij toch niet nodig?
Meer Wh is ook meer gewicht.
Klopt ook, maar ik gebruik m'n fiets ook voor andere verplaatsingen en dan mag de actieradius wel wat groter zijn.
Plaats reactie