Forumoverzicht Lounge bar Apres bike ombouw naar elektisch

ombouw naar elektisch

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.

Moderators: Reflex, Angelo., Test team


Bericht vr 13 nov 2015 11:49
kawa Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 11034
Voor het woon-werk verkeer ben ik van zin om mijn stadsfiets om te bouwen naar een e-bike.
Aangezien mijn fiets (Trek T500 SL) nog in goede staat is lijkt mij dit een betere, en goedkopere oplossing dan een kant-en-klare e-bike.


Heb al wat liggen zoeken en er zijn verschillende firma's die zo'n ombouw kunnen doen. Probleem is dat ik nu door de bomen het bos niet meer zie. ](*,)

Iemand die hier wat verstand van heeft?

- De ene firma geeft af op de andere precies of die allemaal Chinese kitjes gebruiken en dat enkel zij de juiste ombouwset hebben... Zij spreken van hun LiFePo batterij die zoveel beter zou zijn dan den Li-ion batterijen die zo goed als alle andere ombouwers gebruiken. In hoeverre moet je zo'n verkoopspraat geloven? Kan dit of is er gewoon niks mis met die Li-ion batterijen?

- Ik merk wel dat die firma wel gewoon dezelfde LCD display gebruikt dan de andere firma's... zou hun systeem niet gewoon hetzelfde zijn dan alle anderen?

- Die ene firma gebruikt 350W motoren omdat die volgens hun ook veel beter zouden zijn dan de 250W motoren die zo goed als alle anderen gebruiken... Hier weer, is het een verkoopspraatje of hebben ze wel degelijk een punt? Ik denk dat een 250W motor ook niet zo slecht kan zijn aangezien 9/10 zo'n motor gebruiken?

- Er wordt op sommige sets 1 jaar garantie gegeven terwijl op andere sets 2 jaar geldt... volgens mij wil dit al wat zeggen?

- Hoe zie ik of het een Chinees kitje is van mindere kwaliteit?

- Batterijen van Samsung of Panasonic lijken mij wel in orde?

- Is zo'n tube batterij gemonteerd op m'n drinkbuishoudergaatjes wel een goed idee? Ik neem aan dat die bevestiging niet voorzien is voor batterijen van een paar kg?


- Kent er iemand een goede ombouwer regio Limburg?

Bericht vr 13 nov 2015 13:52
Dickie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 4026
Mijn bike: 29'er Hardtail, singlespeed en fully
Toevallig net ook hiermee bezig.
Voor mijn vrouw haar fiets, die ook nog in goede toestand is, ook wat dingen opgezocht.
R.A.T. Holland leek mij wat.
Ook dealers-lbs's die de ombouw kunnen doen of de kit leveren, ik zou het wel zelf willen doen.
Ik steek graag tijd in een propere kabelrouting.
Sowieso batterij op het bagagerek met plaats voor controller omdat ik ook geen bevestiging aan de drinkbusboutjes vertrouw. Kan er ook uitgehaald worden om op te laden op het werk.
In de kit zit een nieuw bagagerek, ook handig: achterlicht geïntegreerd in de batterij. Alles in 1 kabel.
Wil je hogere snelheid:
250W motor opvoeren, maar dat mag niet :wink: .
350W lijkt me beter voor snelheden boven 35k/u.
De bijgeleverde v-brake remhendels mét schakelaar krijgen een betere review op fora dan de inline-sensoren die op de bestaande hevels komen.
Dan nog de keuze tussen:
1°) Achterwielmotor: wiel wordt ingespaakt met velgkleur naar keuze, geluidloos. Nadeel, enkel rotatiesensor aan de trapas te monteren, voeding motor loopt nogal lomp via de naaf. Kan alleen met opschroefpion met vrijloop waarvan de kwaliteit toch wat minder is en die gaan maar tot 9 speed.
2°) middenmotor van Bafang: past ook bij de fiets omdat die BSA68mm heeft, sensor in de unit.
Bestaande versnellingen kunnen blijven, mits adapter kunnen vooraan ook alle 104BCD kettingbladen gemonteerd worden. Enkel speedsensor, motor begint te werken zodra de crank draait en dat kan te heftig zijn op gladde stukken. Torksensor in combi met speed sensor is beter en is een optie.
Voorwielmotor niet voor mij: onveiliger als het glad ligt.
Op jouw vragen:
- Komt imo allemaal van China :wink:
- Li-ion batterij is imo ook OK, voor lange actieradius naar 500wh gaan.
- LCD display lijkt me ook het beste en zijn idd meestal hetzelfde.
- Samsung en Panasonic zijn idd de grootste namen.LifePO4 batterijen hebben een grotere capaciteit en kunnen ook meer cycles opgeladen worden, maar ook véél duurder.

Ik ben er ook nog niet uit

Bericht vr 13 nov 2015 14:41
kawa Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 11034
Wat betreft de verschillende motoren, ik wil enkel een motor in het achterwiel, daar ben ik al uit.

Die remhendels met automatische motorstop heb ik liever niet. Mijn shifters zitten samen met m'n remgrepen en als ik rem stop ik toch met trappen, dus de ondersteuning valt dan toch al uit. Zie het nut er niet echt van in. Er is wel één dealer die geen ombouw wil doen zonder die onderbreking. :roll:

Ik heb nog maar één pakket gevonden met 350W motor, maar ik denk dat een 250W wel voldoende zal zijn?
Als ik tegen de 30km/h kan fietsen is het voor mij ok... heb weinig zin om een helm te gaan dragen en/of verzekering te betalen. Voor mij is een ondersteuning van 25km/h dus goed genoeg, ik ga ervan uit dat de werkelijke snelheid wel ergens rond de 28km/h zal zitten.

Heb gezien dat de plaatsing bij http://www.turbobike.be/nl momenteel 100€ kost... voor dat geld ga ik er zelf niet aan beginnen.
Ik zou daar eventueel opteren voor de "City" ombouwset met Samsung Rack batterij 36V 15Ah (540Wh)

Bericht vr 13 nov 2015 16:54
Dickie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 4026
Mijn bike: 29'er Hardtail, singlespeed en fully
Remonderbrekers zul je wsl achteraf nog altijd kunnen monteren.
Als je de pedalen perfect stil houdt zal de motor idd stoppen, beweeg je ze ondertussen onbewust dan gaat de motor blijven werken.
Misschien toch maar eens navragen voor de 25k/u limiet, of die kan getuned worden naar meer speed...

Bericht vr 13 nov 2015 19:07
kawa Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 11034
Die remonderbrekers kunnen ook buiten de remgrepen om geïnstalleerd worden, dus als het echt moet kan het wel met behoud van de originele remgrepen... alleen... ik zie het nut er, voor mij persoonlijk, niet in.
Een oud bomma'ke die hare sterke e-bike niet de baas kan zal zo'n dingen dan weer wel kunnen gebruiken.


Dat opvoeren hoeft voor mij niet, ik moet maar 10km enkel naar het werk en dan is 25-30km/h snel genoeg. Harder is fijner, maar die helm en verzekering houden me wat tegen.


Voorlopig enkele kits waar ik uit zou moeten kunnen kiezen...

- 250W 8FUN motor - Panasonic Li-ion 490Wh op rack: 785€ (plaatsing +200€) 2j garantie
- 250W motor 28km/h - merkloze Li-ion 432Wh op de onderbuis - LCD display - 605€ (plaatsing +200€) 1j garantie
- 250W motor - Samsung Li-ion 540Wh op rack: 719€ (plaatsing +100€)

- 350W motor 30km/h - LiFePo4 417Wh op rack: 855€ geplaatst - 2 jaar garantie
- 350W motor 30km/h - LiFePo4 540Wh op rack: 955€ geplaatst - 2 jaar garantie

Allemaal op het achterwiel, allemaal dezelfde LCD display... enkel batterijen en garantie maken verschil.
De laatste twee zijn van dezelfde firma, zij beweren het neusje van de zalm te hebben, kan me alleen niet goed vinden in hun aanpak... alle anderen zouden slecht zijn, zelfs kant-en-klare fietsen zijn van mindere kwaliteit dan hun systemen...
Qua prijs zitten ze zeker niet slecht.. alleen is het een heel stuk rijden voor mij, de rest kan ik in de buurt laten plaatsen.

Daarom dat ik me afvraag of die Li-ion batterijen zoveel slechter zijn dan de man met z'n LiFePo's beweert? :-k

Bericht vr 13 nov 2015 19:43
Prospeer Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 474
Mijn bike: Cube Reaction GTC
kawa schreef:
- Er wordt op sommige sets 1 jaar garantie gegeven terwijl op andere sets 2 jaar geldt... volgens mij wil dit al wat zeggen?


Volgens de EU-regels heb je recht op twee jaar garantie zonder dat je daarvoor extra hoeft te betalen.
Dit is op alle particulier gekochte goederen en onderdelen binnen de EU.

Natuurlijk is dit niet van toepassing op slijtageonderdelen etc. Maar elke vakman moet je 2 jaar garantie kunnen geven op dergelijke installatie. Ik vind het altijd straf dat sommige winkeliers daar van onder proberen muizen.

Bericht vr 13 nov 2015 19:44
kawa Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 11034
Prospeer schreef:
kawa schreef:
- Er wordt op sommige sets 1 jaar garantie gegeven terwijl op andere sets 2 jaar geldt... volgens mij wil dit al wat zeggen?


Volgens de EU-regels heb je recht op twee jaar garantie zonder dat je daarvoor extra hoeft te betalen.
Dit is op alle particulieer gekochte consumentengoederen en onderdelen binnen de EU.

Natuurlijk is dit niet van toepassing op slijtageonderdelen en dergelijke meer. Maar elke vakman moet je 2 jaar garantie kunnen geven op dergelijke installatie. Ik vind het altijd straf dat sommige winkeliers daar van onder proberen muizen.


Klopt wel wat je zegt, maar ik denk dat ze zich toch wel genoeg indekken als ze maar één jaar garantie willen geven.
Als ik me niet vergis krijg je in een Apple store ook aar één jaar garantie...



Soit, het feit alleen al dat men op die ene set slechts één jaar wil geven doet me vermoeden dat het niet zo'n goede zal zijn..

Bericht vr 13 nov 2015 20:29
eL Tee Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 996
Mijn bike: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen
Kawa, wat betreft de Apple-store vergis je je... Er was een rechtszaak aangespannen, en Apple heeft aan 't kortste eind getrokken...

Apple schreef:
Alle producten gekocht van Apple, inclusief niet-Apple producten, vallen onder de wettelijke garantie van 2 jaar van de verkoper tot levering van een goed dat met de overeenkomst in overeenstemming is, bepaald bij de artikelen 1649bis tot 1649octies van het Burgerlijk Wetboek, en de wettelijke waarborg voor verborgen gebreken, bepaald bij de artikelen 1641 tot 1649 van het Burgerlijk Wetboek.


Nu, ook al is 't twee jaar, als een verkoper zegt dat 't maar één jaar is, walk away... Ik zou die zijn rommel niet vertrouwen als 'm er zelf maar 1 jaar vertrouwen in heeft :lol:

Bericht vr 13 nov 2015 20:38
pumake Mountainbiker

Berichten: 87
Mijn bike: cube LTD 29 sl
Als je vragen hebt over het ombouwen van een stadsfiets naar een elektrische kan ik je deze shop wel aanraden veeleco.be of voor vragen info@veeleco.be.
Deze man geeft avondles fietsherstellingen en heeft een eigen fietswinkel. Hij is gespecialiseerd in het ombouwen van stads naar elektrische fietsen. Heeft ook een open atelier waar je tegen een kleine vergoeding kan sleutelen aan je fiets en steeds gebruik kan maken van zijn gereedschap en zijn kennis zodat je de soms zeer dure spullen niet zelf moet kopen en die dikwjls maar sporadisch gebruikt.

Bericht vr 13 nov 2015 21:17
Mister No Chaïn Mountainbiker

Berichten: 1840
Mijn bike: heeft grote wielen
350W heb je helemaal niet nodig.
Wat de batterij betreft zou ik zelf richting Panasonic neigen, die hebben hun deugdelijkheid bewezen op oa Flyer. Over die LiFePo batterijen vind ik zeer weinig info terug, op welke bekende merken gebruiken ze dat soms? Ik vind ze niet. Er zijn genoeg fabrikanten die batterijen verkopen die 100km kunnen waarmee je vanaf dag 1 maar aan 35 komt, daar zou ik toch wel schrik van hebben. Je hebt geen poot om op te staan want ze kunnen beginnen lullen over dat je moet schakelen, teveel ondersteuning vraagt, je banden niet opblaast.

Die fietsen met die LiFePo-batterijen gaan 30 per uur ... hierdoor val je dus in de snelle categorie.
In Engeland is de eerste categorie tot 20 mijl wat dus iets meer als 30 per uur is, in België is de eerste categorie zonder helm, verzekering etc duidelijk afgebakend aan 25 per uur. 25 is 25 en geen 30.
De kans dat de politie je controleert is nihil maar ik denk vooral in het geval je een ongeluk hebt, hoe je het ook draait of keert ben je met een niet-verzekerde en niet-legale fiets op de baan.

Volgende

Keer terug naar Apres bike