daar gaat VDL's energie eiland:)

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

daar gaat VDL's energie eiland:)

Bericht door cyclon »

zoals ik dus al zei in februari 2013 (al mocht dat niet van mijnheer de moderator):
kortom vdl's eiland wordt een herhaling van de overgesubsidieerde zonnepanelen en van vdl's 'zilverfonds' (waar bijna niks inzit, behalve belgisch schuldpapier)
maar VDL is inmiddels natuurlijk dusdanig politiek verbrand, dat hij naar zowat het roodste bastion van Vlaanderen gevlucht is (of beter: hij heeft afscheid genomen van de nationale politiek), het peperdure grapje gaat dus gelukkig niet door:

http://www.fluxenergie.nl/energie-eilan ... r-te-duur/" onclick="window.open(this.href);return false;

25 september 2015 – Het beoogde ‘energie-eiland’ voor de Vlaamse kust gaat niet door omdat het te duur wordt. Het energie-eiland zou elektriciteit op kunnen slaan om het later aan het net door te geven.

Het eiland zou 1,3 miljard euro gaan kosten en 5 kilometer uit de kust komen te liggen. Het gaat om een ‘valmeer’, dat door het leegpompen kan werken als een ‘omgekeerd stuwmeer’. Het zou worden gebruikt voor de tijdelijke opslag van elektriciteit die wordt opgewekt door de windmolenparken voor de Belgische kust.
De staatssecretaris voor de Noordzee, Bart Tommelen (Open VLD), heeft de regering voorgesteld geen concessie te verlenen aan het consortium dat het wil gaan bouwen (waarin o.a. Electrabel en enkele overheidsfondsen zitten).

Uit een bericht van HLN
‘(…) Johan Vande Lanotte (sp.a), de vorige minister van de Noordzee, is de bedenker van het energieatol op zee. (…) Zo’n ringvormig eiland moest de overtollige elektriciteit van de omringende windmolenparken op zee stockeren en op piekmomenten, wanneer veel elektriciteit nodig was, het net op sturen. Maar Tommelein twijfelt aan de haalbaarheid van het project. Hij vreest een hogere energiefactuur en wijst erop dat de bevoegde minister, Marie-Christine Marghem (MR), het strategische belang nog niet heeft aangetoond. (…)’
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: daar gaat VDL's energie eiland:)

Bericht door vani »

Jammer dat het project niet door gaat. Nuja ons leiders nu gebruiken liever nog wat langer kernreactoren die hun vervaldatum voorbijgestreefd zijn.
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Re: daar gaat VDL's energie eiland:)

Bericht door cyclon »

vani schreef:Jammer dat het project niet door gaat. Nuja ons leiders nu gebruiken liever nog wat langer kernreactoren die hun vervaldatum voorbijgestreefd zijn.
tja, ik ben ook voor het financieel stimuleren van 'budding' groene energie (en het belasten van vervuilende energie), maar dat atol ding was een archaïsch ding (wellicht geïnspireerd door VDL's zakelijke belangen en helemaal niet de toekomst van groene energie)

wat kernreactoren betreft: akkoord, als ecomodernist (vs ecoantimodernist of econostalgicus) vind ik ook dat die dringend vernieuwd moeten worden:)
Gebruikersavatar
Lee
Mountainbiker
Berichten: 75
Lid geworden op: di 11 jul 2006 20:15
Rijdt met: Cube Stereo HPC / Cube Reaction GTC Race

Re: daar gaat VDL's energie eiland:)

Bericht door Lee »

Gelukkig maar, we hebben nu al voor bijna 2 Miljard aan subsidies betaald voor de groene stroomcertificaten, en deze kost blijft nog jaren oplopen.
Ik ben pro natuur en vind het goed dat er naar alternatieven gezocht wordt. Noch neem ik de mensen met zonnepanelen iets kwalijk,... Men had waarschijnlijk meer CO2 uitgespaard door dit geld te investeren in maatregelen die het file leed verlichten.

Maar de politici moeten toch echt een betere inschatting maken van wat hun beslissingen de maatschappij zal kosten. Ze goochelen er maar op los, de rekening wordt doorgeschoven naar "de kleine man" en that's it. Ze moeten nooit verantwoording afleggen als het misloopt. Sterker nog, meestal worden ze beloond met een postje in het europees parlement en na 15j krijgen ze een meer dan riant pensioen... Dat kan toch niet meer?
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Re: daar gaat VDL's energie eiland:)

Bericht door SusXT »

Lee schreef:... Men had waarschijnlijk meer CO2 uitgespaard door dit geld te investeren in maatregelen die het file leed verlichten.

... Sterker nog, meestal worden ze beloond met een postje in het europees parlement en na 15j krijgen ze een meer dan riant pensioen... Dat kan toch niet meer?
Toch wel, helaas, want ze worden nog steeds verkozen en 95% van de Belgen slikt hun beslissingen. Als iedereen nu eens zou stemmen op een onbekende politieker, eentje van de onderste helft van de lijst (maar niet de laatste, he! :wink: )... Je zou eens wat paniek zien ontstaan. Gaan zij het slechter doen dat de huidige ministers?
Neem nu Maggie DB, minister van volksgezondheid.... iedereen mag rond en (on?)gezond zijn, daar gaat 't niet om. Maar als een minister van volksgezondheid een prijsverhoging van 1 cent op een blikje Cola laat gebeuren (lees: bijdrager aan overgewicht, schade aan organen, diabetes,...kortom: er zijn weinig of geen voordelen), dan stel ik me vragen bij haar bekwaamheid. Gaat er iemand nu minder cola drinken?
Politiek draait om macht, de juiste mensen kennen, veel blabla hebben... en zolang er maar 100.000 betogers zijn EN (vooral!) iedereen bij zijn stemgedrag blijft, gaat er niks veranderen.
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: daar gaat VDL's energie eiland:)

Bericht door Edlisjas »

Aan de topicstarter, eigenlijk heeft de moderator van toen gelijk. Blijkbaar ga je graag politieke discussies aan, of over de sluiting van Ford, of over het energie eiland, of over het al dan niet uitzenden van vrouwenwielrennen. Ik ga de topics niet sluiten maar het is hier in de allereerste plaats een MTB-forum. Er zijn politieke fora genoeg.
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Re: daar gaat VDL's energie eiland:)

Bericht door cyclon »

Edlisjas schreef:Aan de topicstarter, eigenlijk heeft de moderator van toen gelijk. Blijkbaar ga je graag politieke discussies aan, of over de sluiting van Ford, of over het energie eiland, of over het al dan niet uitzenden van vrouwenwielrennen. Ik ga de topics niet sluiten maar het is hier in de allereerste plaats een MTB-forum. Er zijn politieke fora genoeg.
dit is de 'apres bike' van een mtbike forum, gelieve te bepalen in jullie reglement over wat het in de 'apres bike' mag en over wat het er niet mag gaan (genre: 'politieke onderwerpen zijn niet toegelaten'), en, a propos: het al dan niet uitzenden van vrouwenwielrennen heeft niks te maken met politiek

http://www.tijd.be/opinie/column/De_gro ... 5-2337.art" onclick="window.open(this.href);return false;
Het zal bijgevolg een hele opluchting zijn voor de elektriciteitsverbruiker dat hij de komende 20 jaar als belastingbetaler mag meebetalen voor de 15 miljard euro die de subsidiëring van windmolenparken in de Noordzee alleen al zal kosten.
http://www.knack.be/nieuws/belgie/de-vi ... 56750.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://newsmonkey.be/article/68" onclick="window.open(this.href);return false;
“Ik moet eerlijk zijn, de eerste keer dat ik daar met iemand over sprak was begin jaren ’90. ‘Waar is die mens over bezig, windmolens op zee?’, zei ik toen. Maar kijk waar we nu staan. Ik heb geen seconde spijt dat ik daar zo hard voor gevochten heb.”
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Re: daar gaat VDL's energie eiland:)

Bericht door cyclon »

cyclon schreef: a propos: het al dan niet uitzenden van vrouwenwielrennen heeft niks te maken met politiek
oeps, dat is wellicht niet correct: er zit ongetwijfeld wel een politieke partij achter

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... yQ&cad=rja" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie