Iemand ervaring met een passieve aanbouw?

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Plaats reactie
Jommeke12
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 03 feb 2014 10:52

Iemand ervaring met een passieve aanbouw?

Bericht door Jommeke12 »

Wij aan onze woning vergroten.
Nu heeft iedereen het over passieve woningen, nul-energie-woningen en dergelijke meer, en uiteraard zouden we die technieken willen toepassen in onze aanbouw.
We gaan voor een stenen aanbouw. Dat is wel duurder dan een houten aanbouw, maar ik vind het storend wanneer het niet in hetzelfde materiaal is opgetrokken als het oorspronkelijke deel. Vandaag de dag, wanneer je door een dorp rijdt, zie je alleen nog houten of stenen aanbouwen die in een gans andere stijl zijn als de rest van het gebouw. Niets past meer bij elkaar. Van binnen moet het wel ook mooi zijn, want dan zie je niet of het nu uit steen of uit hout is. Wij willen echt exact hetzelfde genre hebben als de rest van de woning, dus ook in dezelfde steen.
We vragen ons nu af in welke mate de rest van ons huis mee zal genieten van de extra isolatie, want bij ons is de ‘koude’ muur de muur, die we gaan openbreken om de aanbouw aan te plaatsen. Het zou natuurlijk super zijn moesten we inderdaad niet meer, maar zelfs minder energie gaan verbruiken voor het stoken. Heeft iemand dat al voorgehad, dat het totale verbruik verminderde doordat een koude zij van een huis plots werd aangevuld met een zeer goed geïsoleerde bijkomende ruimte?
Wij gaan er onze living in optrekken. De vroegere living wordt dan eetkamer. Momenteel is dat bij ons één ruimte, maar te klein voor ons vieren.
We gaan in zee gaan met een projectleider die alles voor u regelt, renovatiewerken, isolaties, het zetten van een aanbouw, ... We waren in feite al begonnen met het verzamelen van prijzen, maar ongelooflijk, de prijzen die zij vastkregen bij dezelfde aannemers zijn zelfs lager dan wat wij vastkregen. Dat is toch wel straf! Nu, perfect, dan kunnen we zonder dat het hele project voor ons duurder zal worden ook de opvolging van de werf afstaan en de coördinatie. Zij gaan dat allemaal regelen voor ons. Ze hielpen ons ook al aan een architect en hielpen bij de aanvraag op de gemeente.
tolkien
Mountainbiker
Berichten: 136
Lid geworden op: do 27 jun 2013 16:01

Re: Iemand ervaring met een passieve aanbouw?

Bericht door tolkien »

Uw architect is de persoon die hier moet zou moeten kunnen antwoorden.

Je plaatst dan wel een beter gïsoleerde uitbreiding, maar je hebt ook bijkomende volume dat verwarmd moet worden. Ook het type ramen (k waarde, zonwerend, oppervlakte, alu, hout, pvc,...) , de oriëntatie van de uitbreiding,... noem maar op.
Door beter te isoleren beperk je de warmteverliezen (reduceren naar nul gaat niet)...
Vermoedelijk zal je dus wel wat energie besparen, maar bedenk dat de grootste warmteverliezen via het dak gebeuren.

Nog iets; een passief huis voldoet een minimum isolatiewaarde en heeft beperkte luchtverliezen (gemeten door blowerdoor), beperkte of geen koudebruggen, ventilatie-eisen, beperkt risico op oververhitting,... het huis wordt in het geheel getest. Ik heb mijn twijfels dat een passieve uitbouw op een niet passieve woning te vereenzelvigen is.

Tip: zoek veel op en volg de bouwwerken zelf zeker op! bij twijfel de architect (onafhankelijk en dus niet de architect van de bouwfirma!) er bij halen. Lijkt me onwaarschijnlijk dat een bouwfirma zichzelf even streng zal beoordelen als een onafhankelijk architect!
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Iemand ervaring met een passieve aanbouw?

Bericht door KrisMaes76 »

Stel je vraag eens op het forum van bouwinfo.be, je zal daar zeker een pak meer info krijgen
Sunnie
Mountainbiker
Berichten: 54
Lid geworden op: di 25 sep 2012 19:36
Rijdt met: Litespeed

Re: Iemand ervaring met een passieve aanbouw?

Bericht door Sunnie »

Wij hebben een jaar of 5 geleden hetzelfde gedaan en ook bij ons is de aanbouw de living + keuken geworden. Bestaand gedeelte werd badkamer en slaapkamers.

Moest ik het opnieuw doen zou ik nog beter isoleren in het nieuw gedeelte tot inderdaad de passiefwoning waardes.

Het verschil met ons bestaand gedeelte is dag en nacht. Nieuw gedeelte goed geïsoleerd en vloerverwarming.
Bestaand gedeelte met bestaande isolatie en een berekoude vloer :)
Op zich geen probleem want mijn slaapkamer moet geen 22 graden zijn.

Maar grotere woning= meer energieverbruik. Tenzij je natuurlijk voor een passief gedeelte gaat ;)

Voor je aan de slag gaat, zou ik wel eens afwegen of het de moeite is om zwaar te investeren in uw woning. Ik had achteraf bekeken beter een nieuwbouw gezet.

Succes in elk geval!
Plaats reactie