schouderoperatie

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: schouderoperatie

Bericht door BerggeitCasualFietser »

yajop schreef:Ik zit met een frozen shoulder, goggle dat maar is, pijnlijk, gelukkig kan ik wel men werk doen en fietsen, enkel de simpelste bewegingen is om in je broek te pissen
mijn vriendin had dat ook, is nu nog herstellende. Vorig jaar hadden we reis geboekt voor juli, ze ging op consultatie met het plan om na de reis dan haar te laten opereren. Dokter wou dit vlug vlug nog doen voor de reis (waarschijnlijk beter voor zijn eigen agenda who knows) met als gevolg dat mijn vriendin amper iets kon doen de hele reis. Elk controlegesprek te horen gekregen dat attest verlengd werd om thuis te blijven, wetende dat ze op zelfstandige basis in een creche werkt, was dat financieel niet alles :(
Uiteindelijk na nieuwjaar tweede opinie gevraagd met dat het maar bleef duren, opnieuw geopereerd in ander ziekenhuis en nu zo goed als terug genezen, normaal volgende week ofzo gaat ze terug werken.

Spoedig herstel! Schouder is kak, heb paar jaar ook maanden mee gesukkeld met een soort van ontstekening dat dan klein scheurtje bleek te zijn.
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: schouderoperatie

Bericht door julie »

dat onderstreept maar weer eens dat het belangrijk is om een 2e opinion aan te vragen en ook niet gelijk met een operatie in te stemmen.
Gebruikersavatar
Phille81
Mountainbiker
Berichten: 832
Lid geworden op: zo 24 apr 2011 23:23
Rijdt met: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
Contacteer:

Re: schouderoperatie

Bericht door Phille81 »

Operatie uitstellen kan maar dan is de kans groot dat de binnenkant van uw schouder harder beschadigd is.
Ik had de schade opgelopen in augustus en ben er pas in oktober achter gekomen hoe ernstig het was. Dan onmiddellijk operatie gepland eind november. Chirurg zei dat intern het weefsel redelijk beschadigd was omdat ik er (te) lang had mee rondgelopen (met dank aan mijn huisarts die een scan initieel niet nodig vond).
Mijn operatie had daardoor langer geduurd (2 uur langer) omdat de "flarden weefsel" eerst moesten gefatsoeneerd worden volgens de chirurg.
Dus eerlijk gezegd zou ik niet voor uitstel kiezen.
Mijn revalidatie (kine) was gedaan eind mei ergens als ik me goed herinner. In april of mei voor t eerst terug op de (koers-)fiets gezeten. Mountainbike was nog te belastend voor schouder de eerste weken.
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: schouderoperatie

Bericht door BerggeitCasualFietser »

In verband met uitstel, en dit in onze persoonlijke situatie: het was nergens voor nodig om dit een week voor de reis nog te doen, wetende dat we op reis gaan, , en dat je weet dat je dan op reis niks zal kunnen doen. Dat kon perfect een week of twee weken later.
En blijkbaar was die eerste operatie niet zo goed gegaan in de zin dat er kalkdeeltjes zaten, die de 1ste chirurg had moeten zien.
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: schouderoperatie

Bericht door julie »

Phille81 schreef:Operatie uitstellen kan maar dan is de kans groot dat de binnenkant van uw schouder harder beschadigd is.
Ik had de schade opgelopen in augustus en ben er pas in oktober achter gekomen hoe ernstig het was. Dan onmiddellijk operatie gepland eind november. Chirurg zei dat intern het weefsel redelijk beschadigd was omdat ik er (te) lang had mee rondgelopen (met dank aan mijn huisarts die een scan initieel niet nodig vond).
Mijn operatie had daardoor langer geduurd (2 uur langer) omdat de "flarden weefsel" eerst moesten gefatsoeneerd worden volgens de chirurg.
Dus eerlijk gezegd zou ik niet voor uitstel kiezen.
Mijn revalidatie (kine) was gedaan eind mei ergens als ik me goed herinner. In april of mei voor t eerst terug op de (koers-)fiets gezeten. Mountainbike was nog te belastend voor schouder de eerste weken.
als ik het goed uitreken, heb je dus 5 maanden niet kunnen fietsen en zelfs dus nog langer voordat je weer kon mountainbiken?
Dat vind ik nogal wat.. als ik het niet uitstel en me eind maart laat opereren, ben ik dus out of service tot september, dat betekent de hele zomervakantie naar de kl*ten.
Enfin ik wacht sowieso de scan af en ik heb trouwens ook een afspraak gemaakt met een tweede arts (maar die kan pas in mei helaas).
Wat voor ingreep was het trouwens, een bankart of latarjet?
Gebruikersavatar
Phille81
Mountainbiker
Berichten: 832
Lid geworden op: zo 24 apr 2011 23:23
Rijdt met: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
Contacteer:

Re: schouderoperatie

Bericht door Phille81 »

julie schreef:
Phille81 schreef:Operatie uitstellen kan maar dan is de kans groot dat de binnenkant van uw schouder harder beschadigd is.
Ik had de schade opgelopen in augustus en ben er pas in oktober achter gekomen hoe ernstig het was. Dan onmiddellijk operatie gepland eind november. Chirurg zei dat intern het weefsel redelijk beschadigd was omdat ik er (te) lang had mee rondgelopen (met dank aan mijn huisarts die een scan initieel niet nodig vond).
Mijn operatie had daardoor langer geduurd (2 uur langer) omdat de "flarden weefsel" eerst moesten gefatsoeneerd worden volgens de chirurg.
Dus eerlijk gezegd zou ik niet voor uitstel kiezen.
Mijn revalidatie (kine) was gedaan eind mei ergens als ik me goed herinner. In april of mei voor t eerst terug op de (koers-)fiets gezeten. Mountainbike was nog te belastend voor schouder de eerste weken.
als ik het goed uitreken, heb je dus 5 maanden niet kunnen fietsen en zelfs dus nog langer voordat je weer kon mountainbiken?
Dat vind ik nogal wat.. als ik het niet uitstel en me eind maart laat opereren, ben ik dus out of service tot september, dat betekent de hele zomervakantie naar de kl*ten.
Enfin ik wacht sowieso de scan af en ik heb trouwens ook een afspraak gemaakt met een tweede arts (maar die kan pas in mei helaas).
Wat voor ingreep was het trouwens, een bankart of latarjet?
https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening/98/slap-laesie" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb type 2 of 3 gehad van SLAP leasie. 4 is de ergste graad.
De 2 types ingreep die jij vermeld zeggen me eerlijk gezegd niets. Hopelijk ben je iets met bovenstaande.
Het heeft inderdaad een aantal maanden geduurd vooraleer ik op de fiets zat... mtb zelfs nog 1 of 2 maanden langer. Beter een goede genezing die iets langer duurt dan een herval van uw schouder mocht je erop vallen op het einde (of vlak na) je realidatie.
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: schouderoperatie

Bericht door julie »

ah nee, ik heb toch iets anders lijkt mij :wink:
De bankart of latarjet is dus om de schouder te "fixeren" aangezien hij instabiel is geworden door de vele luxaties.
Dat kan dus minder ingrijpend worden gedaan zoals bij een bankart of meer ingrijpend wanneer er schroeven worden gezet.
Ik ga er vanuit dat ze bij mij voor een bankart gaan kiezen gezien mijn leeftijd (49 jaar).
Jonge mannen die aan contact sport doen bijvoorbeeld zullen eerder een latarjet moeten ondergaan.
Ze maken daarvoor gebruik van de ISIS score, waarin je dus punten krijgt toegewezen afhankelijk van de leeftijd, of je aan competitie doet, wat voor sport je doet, en hoe groot de schade is aan het kapsel.
PeterG
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 09:41
Rijdt met: Heeft eindelijk grote wielen

Re: schouderoperatie

Bericht door PeterG »

Ik had ook een bankkaart-letsel opgelopen. Zwaar gevallen tijdens mountainboarden, schouder uit de kom en na paar minuten er vanzelf terug ingeschoten. Sinds dan meermaals schouder uit de kom: T-shirt aandoen, tijdens crawl zwemmen en zelfs ‘s nachts tijdens verkeerd draaien. Laproscopische operatie, vier kleine gaatjes en alles binnenin opgespannen. Na 4 maanden kiné voor goed 90% hersteld. Is nu al 8 jaar geleden en soms heb ik er nog eens minimale last van (bvb bij belasting en draaibewegingen) maar op de fiets 100% ok!
Gebruikersavatar
vtteddy
Mountainbiker
Berichten: 381
Lid geworden op: wo 28 jan 2009 22:14
Rijdt met: Rotwild RX 750 ---KTM e-bike macina kapoho LT272

Re: schouderoperatie

Bericht door vtteddy »

Ik denk dat het grotendeels van je eigen gesteldheid en inzettingsvermogen afhangt. Ben in februari vorig jaar geopereerd aan mijn rug ( 14 wervels vastgezet met 20 schroeven en stangen, een arthrodese) en 8 augustus mijn schouder laten opereren voor een skiongeval dat ik een jaar voordien heb opgelopen. Mijn rug was dringender dan mijn schouder om te laten opereren. Voor de revalidatie van mijn rug zijden ze dat het zeker 1 jaar zou duren en voor de schouder 2à3 maanden . Na vier dagen ben ik onmiddellijk begonnen met de kiné aan de revalidatie van mijn schouder. En vele oefeningen thuis gedaan . 3 weken later eind augustus zat ik al op mijne mountainbike gedurende één uur . En nu doe ik al iets meer dan 3 uren ,goed voor 60à65km .Geen problemen meer met schouder enkel nog wat last van mijne rug. Dus niet stilzitten en u pijngrens zoveel mogelijk verleggen . Ben 61 jaar en mtb weer met mijn makkers van 35 à 45 jaar oud .
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: schouderoperatie

Bericht door julie »

ik ben het geheel met u eens, want ik ben dus ook herstellende geweest van een enkel breuk (zowel dus de enkel gebroken als de schouder uit de kom in een lelijke val tijdens het mountainbiken, dit is allemaal gebeurd op 20 oktober jongsleden). De enkel breuk is echt sneller hersteld dan wat "gemiddeld" het geval is, gewoon vanwege mijn motivatie, doorzettingsvermogen, sportief verleden enz.
Dus het zou best kunnen dat het met de schouder ook zo gaat, maar het blijft natuurlijk een behoorlijke ingreep, en het is een ander gewricht.
Verder ben ik gelukkig niet echt heel pijngevoelig, ik kan zelfs heel wat hebben, zo erg zelfs dat de ambulance broeder dacht dat ik een simpele verstuiking had van mijn enkel en daardoor dus niet genoeg oplette na het het verwijderen van mijn schoen (hield de voet niet vast en dat was natuurlijk een uitermate slecht idee aangezien hij gebroken was en de voet dus volledig wegklapte). Tja ik was niet aan het huilen/schreeuwen van de pijn dus hij dacht natuurlijk dat madame niet zo erg geblesseerd was, want anders zou ze wel anders reageren.
Plaats reactie