schouderoperatie

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Gebruikersavatar
Phille81
Mountainbiker
Berichten: 832
Lid geworden op: zo 24 apr 2011 23:23
Rijdt met: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
Contacteer:

schouderoperatie

Bericht door Phille81 »

Ik heb vorige week helaas de mededeling gekregen dat ik aan mijn linkerschouder geopereerd moet worden :(

En dan te weten dat ik de blessure opgelopen heb op vakantie #-o
Toen onze vakantie erop zat, moesten we met zo'n shuttle-bus naar de luchthaven en bij het uitladen van onze 2 valiezen uit de laadruimte van de bus "voelde" ik iets in mijn schouder... Onze valiezen wogen ongeveer 20 kg elk en normaal gezien absoluut geen probleem om deze tegelijk op te tillen. Probleem nu was dat de valiezen ongeveer ne meter vóór mij stonden en ik dus iets teveel omhoog heb gehoffen vóór mij...
Ik voelde er iets inschieten maar had niet echt pijn... het voelde eerder aan als een kleine verrekking.

Ik dacht bij mezelf : een weekje kalm aan, voltaren ofzo smeren en dat geneest vanzelf... Ik ben niet iemand die voor de minste prul bij de dokter sta.

Na een 2-tal weken was het nog niet genezen en ging ik toch maar eens naar de dokter : eerst ontstekingsremmers nemen.
Nog eens 3 weken verder : geen resultaat : straffere ontstekingsremmers gekregen : ook zonder resultaat.

Op zich heb ik in het dagdagelijkse leven eigenlijk weinig last van de blessure, enkel als ik iets boven mijn hoofd moet tillen of met mijn arm achter mijn rug moet bewegen, voel ik dat het niet aanvoelt zoals gewoonlijk.
Schokken en plotse bewegingen doen echter wel pijn. Ik ben eind augustus 1 keer gaan meetrainen met mijn volleybalploeg, maar ik heb daar al snel de handdoek in de ring geworpen want de typische volleybal-bewegingen (blokken, toetsen, ...) deden veel te veel pijn.

Dan moest ik half september ergens voor RX en echo gaan : resultaat daarvan was dat ze konden zien dat er vocht in de slijmbeurzen zat (aan voorzijde en bovenzijde van schouder) maar ze konden niet zien of achterhalen wat de oorzaak hiervan was. Dus afspraak gemaakt voor NMR-scan.

Dit kon pas gebeuren op 16 oktober : resultaat hiervan vorige week te horen gekregen :
afrukking van het kraakbeen van het schoudergewricht ter hoogte van de bicepspees.

Concreet wil dit zeggen dat een stukje van mijn "schouderkom" afgebroken is... dit kan enkel operatief terug in orde gebracht worden.
Afspraak met orthopedisch chirurg : "je hoeft dit niet te laten opereren, je kan daar gerust mee verder leven" zegt die man...
Ik antwoordde : "ik speel volleybal en ik rij veel met de fiets, voornamelijk mountainbike. En het is wel de bedoeling dat ik dit terug zal kunnen doen."
"tja, dan zit er niets anders op dan opereren"

Voor de kenners : het "probleem" waar ik mee zit is SLAP laesie type 2
http://www.learningsupport.nl/operatie- ... aesie.html

Datum geprikt voor operatie : 22 november onder het mes.
Op zich is dit geen extreem zware blessure, maar ondertussen zit ik al wel van eind juli stil (ik heb in augustus nog wel op 't gemakske met de mountainbike gereden, maar dit moest ik toch wel vermijden).
3 of 4 weken na operatie kan ik al met kine starten en heel stillekes beginnen op te bouwen terug. In totaal is het 3 tot 6 maanden revalideren.

Concreet zetten ze het losgekomen stuk terug vast met een soort boutje met haakjes. Dit vergroeit dan terug aan het bot en zou dan terug even sterk dan voorheen moeten worden.

Dus ja... ik hoop dat ik terug ietwat kan fietsen vanaf februari / maart ?! Op die manier is er misschien nog een beetje hoop dat ik de leuke Ardennenmarathons kan rijden. Maar eerlijk gezegd kan ik er maar beter vanuit gaan dat ik niet zal kunnen deelnemen. Is het dan toch zo dat ik kan meedoen, des te beter...

Zijn er mensen die ervaring hebben met dit letsel ?
Hoe verliep de revalidatie ?
Laatst gewijzigd door Phille81 op ma 28 okt 2013 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
PeterG
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 09:41
Rijdt met: Heeft eindelijk grote wielen

Re: schouderoperatie

Bericht door PeterG »

Niet echt ervaring met dit letsel maar wel een soortgelijke revalidatie. Bij mij lang geleden verkeerde beweging gemaakt, schouder effe uit de kom met als gevolg dat de ligamenten uitgerokken waren. Dit had als gevolg dat mijn schouder ne keer of tien uit de kom vloog (t-shirt uitdoen, tijdens de slaap verkeerde beweging, crawl zwemmen,...) en er wel altijd direct terug in floepte. Tot de laatste keer ze toch ne minuut of vijf uit de kom bleef. Via micro-chirurgie en vier kleine gaatjes pezen, ligamenten,... alles opnieuw opgespannen en vanaf dan begon revalidatie. In het begin kreeg ik mijn arm amper de hoogte in, na 4 maanden kiné is hij voor 99% terug de oude. Wel veel kiné, soms afzien, aquatraining,... In het begin bij fietsen wat last gehad maar na verloop van tijd niks last meer.

Nu lijkt me uw letsel en operatie wel wat zwaarder te zijn maar ne goeie kiné doet wonderen. Dat en geduld en zeker niet forceren. Ik had hometrainer in huis genomen om niet te blijven stilzitten. Zelfs met ingepakte schouder rechtop zadel om toch maar te bewegen.
Gebruikersavatar
BramDR
Mountainbiker
Berichten: 2480
Lid geworden op: za 31 mei 2008 10:12
Rijdt met: niner air 9 raw, cannondale taurine, ridley noah team, Ridley helium, wtp justice, scott voltage v
Contacteer:

Re: schouderoperatie

Bericht door BramDR »

In februari heb ik een soortgelijke operatie ondergaan in het UZ Leuven.
Mijn schouder was uit de kom gegaan waardoor de ligamenten uitgerokken waren en een stuk van de schouderkom was afgebroken.

Dit was toch een redelijke zware operatie wat 3 maand revalidatie zou opleveren.
Maar na 2 maand zat ik al terug op de fiets en 3 maand na de operatie reed ik al terug koers.

Ik ben voor de operatie al gestart met kine, dit zou voor een snellere revalidatie zorgen zei de kinesist.
Ongeveer een week na de operatie ben ik dan met kine begonnen.
In het begin is dit natuurlijk afzien tot en met.
In de schouder zit niets beweeglijkheid meer en de kiné moet dit dus losmaken.
Doordat je heel de tijd in een draagdoek zit met je arm verlies je hier ook bewegelijkheid wat ook weer losgemaakt moet worden.

Veel hangt veel van je eigen motivatie af.
Ik deed elke dag 3x mijn oefeningen die de kinesist voorschreef.
De kinesist verschoot iedere keer weer wat voor vooruitgang ik maakte.
Overdrijven moet je natuurlijk niet doen, want het laatste wat je wil is een nieuwe ontsteking.

Nu 8 maand later heb ik geen enkele last meer van mijn schouder en is de volledige beweeglijkheid terug.
Dit was voor de operatie een pak minder.
yajop
Mountainbiker
Berichten: 718
Lid geworden op: za 08 sep 2007 09:41
Rijdt met: Cube XMS

Re: schouderoperatie

Bericht door yajop »

Ik zit met een frozen shoulder, goggle dat maar is, pijnlijk, gelukkig kan ik wel men werk doen en fietsen, enkel de simpelste bewegingen is om in je broek te pissen
Gebruikersavatar
Phille81
Mountainbiker
Berichten: 832
Lid geworden op: zo 24 apr 2011 23:23
Rijdt met: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
Contacteer:

Re: schouderoperatie

Bericht door Phille81 »

Merci voor de reacties mannen... ja, zo'n frozen shoulder is inderdaad precies iets ambetant om te hebben...

Aan het verhaal van Bram te horen, zal het een beetje "pijngrens verleggen" worden bij de kine.
Ik heb inderdaad hetzelfde voor, alleen dat mijn ligamenten niet verrokken zijn.

Ik hoop gewoon op een goede operatie en een vlotte revalidatie [-o<
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: schouderoperatie

Bericht door _alain_ »

Mijn ervaring met schouderproblemen zijn dat het een heel traag en pijnlijk proces is.
Ik had een breuk van de bovenarmkop, waar de rotarorcuff aan vast hing.
Die schilfer hebben ze met 3 schroeven en wat draad terug vastgezet. Na de operatie heb ik 6 weken in een mitella gezeten die vasthing aan mijn romp.
Daar mocht ik niets mee doen, er was een risico dat die schilfer (was een redelijk dun/klein stuk) terug losgeraakte.
Toen begonnen met 4x per week kine, een maand of 3 en zo afgebouwd met kine bezoeken tot in totaal goed 5 maanden revalidatie.
Ik heb toen zelf een TRX band gekocht zodat ik thuis mijn reeksen verder kon afwerken.
Je kan zeggen dat ik per week gemakkelijk een uur of 7 oefeningen deed.

Na die periode was redelijk mobiel, maar mijn schouder was nog altijd pijnlijk (ik kon er niet op slapen) en ik had een behoorlijke limiet qua beweging.
Dat is heel, heel traatjes verbeterd en na 2 jaar (ongeveer) ben ik op mijn maximum geraakt, en ben ik nog steeds redelijk gelimiteerd in mijn bewegingen (dat gaat nooit meer weg...).
Moreel heb ik mij op de been kunnen houden met de gedachte dat ik er sterker ging uitkomen dan ervoor.
Gebruikersavatar
Phille81
Mountainbiker
Berichten: 832
Lid geworden op: zo 24 apr 2011 23:23
Rijdt met: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
Contacteer:

Re: schouderoperatie

Bericht door Phille81 »

Gisteren ben ik geopereerd (een tijdje geleden telefoon gekregen dat operatie op 25 ipv 22 nov. plaats zou vinden)
Nu nog wat aan het rusten op het ziekenhuisbed en straks naar huis.
Op dit moment valt de pijn nog mee, maar da komt door de pijnstillers.

Toen ik de afgelopen weken een mtb'er zag rijden, deed het toch wel even pijn vanbinnen. Dan hebt ge zo'n goesting om ook op uwe bike te springen en u eens goed gaan uit te leven...

och ja, binnen een paar maanden kunnen we er normaal gezien terug tegenaan :-)
flupke73
Mountainbiker
Berichten: 2115
Lid geworden op: zo 16 nov 2003 18:08

Re: schouderoperatie

Bericht door flupke73 »

sterkte!!!
niet leuk
Gebruikersavatar
BramDR
Mountainbiker
Berichten: 2480
Lid geworden op: za 31 mei 2008 10:12
Rijdt met: niner air 9 raw, cannondale taurine, ridley noah team, Ridley helium, wtp justice, scott voltage v
Contacteer:

Re: schouderoperatie

Bericht door BramDR »

Die pijn valt goed mee hoor!
Heb je een pijnpomp gekregen?

Ik had er eentje en vreesde ook voor de pijn nadat deze verwijderd werd.
Maar ik heb eigenlijk nooit echt veel pijn gehad, enkel wanneer je eens een verkeerde beweging doet.
Gebruikersavatar
Phille81
Mountainbiker
Berichten: 832
Lid geworden op: zo 24 apr 2011 23:23
Rijdt met: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
Contacteer:

Re: schouderoperatie

Bericht door Phille81 »

Nee, pijnpomp niet gekregen (geen idee hoe zo'n ding zou marcheren).
De pijn is constant aanwezig maar heb wel pijnstillers in de vorm van pillekes.
Als ik beweeg, rechtsta of ga liggen, dan heb ik wel redelijk pijn... dus da proberen we te vermijden.
Slapen is wel moeilijk want ik slaap normaal op mijn buik, nu kan ik enkel op mijn rug liggen of half op mijn rechterzij...
Voor de rest is het mezelf behelpen met 1 arm... maar er zijn ergere dingen in het leven en het is maar tijdelijk dus we slaan er ons wel door.
Plaats reactie