Aankoop reflexcamera

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Hoegie
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 21:22
Rijdt met: In aanmaak

Aankoop reflexcamera

Bericht door Hoegie »

Ben sinds kort aan het uitkijken naar een reflexcamera. De foto's welke ik trek met een normale digitale camera zijn telkens zo flets dat ik het beu ben. Ik wil "vakantiefoto's" naar een hoger niveau tillen: gebouwen, landschappen, etc.
Een volgende stap die ik wil zetten is het fotograferen van personen/voertuigen al dan niet in actie.
Als volledige leek mijn oog laten vallen op de Nikon D3200 AF-S DX 18-55VR oftewel AF-S DX 18-155MM VR.

In de hoop dat hier wat kenners samen zitten. Graag jullie mening / raad? [-o<

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
daelman
Mountainbiker
Berichten: 3758
Lid geworden op: vr 14 okt 2005 21:32
Rijdt met: isaac impact
Contacteer:

Re: Aankoop reflexcamera

Bericht door daelman »

Ik heb de nikon d3000 en ben er wel tevreden van.
Maar ik kan niet vergelijken met andere toestellen en mijn fotokunsten zijn zoieso al niet al te best :lol:
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Aankoop reflexcamera

Bericht door eL Tee »

De betere compact camera's zijn nochtans niet te onderschatten én daarenboven ga je een compactje sneller meenemen dan een SLR.

Ik heb al een digitale SLR sinds 2003 (Canon Digital Rebel, in de VS gekocht. Hier was dat de 300D of zo meen ik me te herinneren). Daarna een 350D gehad, nu een 500D.
Maar sinds een paar jaar ook een Panasonic dingetje (DMC-FT2) dat tegen een stoot en water kan.

Awel, sinds ik die Panasonic heb, gebruik ik die SLR bijna niet meer, tenzij voor een "speciale" gebeurtenis zoals een communie of zo (ik vind 't dan sowieso leuker om portrettekes te trekken dan te luisteren naar de zever van tante nonneke).

De foto's die de Panasonic neemt zijn - voor mij - van een evenwaardige kwaliteit als deze van mijn 500D. Alleen is de zoom soms al eens ontoereikend: ik heb een 400mm lens voor de 500D.

De tas met batterijen, lenzen, flits, etc. van de 500D is dikker en groter dan mijn madam's chakosse, en die vind ik al overdreven. Zo'n pocketdingetje is niet veel groter meer dan een pakje sigaretten (voor zij die weten hoe groot dat is :lol:) en steek je zo in een broekzak.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Aankoop reflexcamera

Bericht door TaurineR »

Ik hebme een sony nex6 aangeschaft.
Dit is een compacte camera, welke ik steevast meeneem als ik in de alpen ga fietsen.
Hij is compact genoeg om in een rugzak mee te nemen, doch wel te groot om in de achterzak te houden.
De foto's zijn gewoon prachtig.
Gebruikersavatar
Phille81
Mountainbiker
Berichten: 832
Lid geworden op: zo 24 apr 2011 23:23
Rijdt met: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
Contacteer:

Re: Aankoop reflexcamera

Bericht door Phille81 »

Ik heb 3 weken geleden de Nikon D3200 gekocht met Nikkor 18-105 mm lens.
Bedoeling is ook om kwalitatief betere vakantiefoto's te nemen en me op termijn een beetje te verdiepen in fotografie.

Ik kan enkel vergelijken met onze vorige compacte camera : Canon Ixus 80 IS.
Dat is op zich ook een goed en makkelijk compact toestel, maar naar kwaliteit van foto's steekt mijn nieuwe Nikon er met kop en schouders bovenuit (wat logisch is uiteraard).

Ik heb ook gewikt en gewogen, reviews gelezen en me geïnformeerd bij vrienden en kennissen en mij lijkt de Nikon D3200 de ideale camera om te beginnen met het 'betere' werk qua foto's nemen.

Omdat bijna iedereen me zei dat de (standaard) 18-55 lens echt wel het minimum is, heb ik de body apart gekocht en de lens apart (18-105). Daarmee hebt ge toch een opvallend beter zoom-bereik.
Ik heb overwogen om de 18-200 te kopen, maar die was nogal duur...

Succes met je keuze
Hoegie
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 21:22
Rijdt met: In aanmaak

Re: Aankoop reflexcamera

Bericht door Hoegie »

Phille81 schreef:Ik heb 3 weken geleden de Nikon D3200 gekocht met Nikkor 18-105 mm lens.
Bedoeling is ook om kwalitatief betere vakantiefoto's te nemen en me op termijn een beetje te verdiepen in fotografie.

Ik kan enkel vergelijken met onze vorige compacte camera : Canon Ixus 80 IS.
Dat is op zich ook een goed en makkelijk compact toestel, maar naar kwaliteit van foto's steekt mijn nieuwe Nikon er met kop en schouders bovenuit (wat logisch is uiteraard).

Ik heb ook gewikt en gewogen, reviews gelezen en me geïnformeerd bij vrienden en kennissen en mij lijkt de Nikon D3200 de ideale camera om te beginnen met het 'betere' werk qua foto's nemen.

Omdat bijna iedereen me zei dat de (standaard) 18-55 lens echt wel het minimum is, heb ik de body apart gekocht en de lens apart (18-105). Daarmee hebt ge toch een opvallend beter zoom-bereik.
Ik heb overwogen om de 18-200 te kopen, maar die was nogal duur...

Succes met je keuze
Merci voor de reactie! Dit sterkt mijn voorkeur voor dit toestel nog meer!
Dat de 18-55 lens maar "basic" was hebben ze mij ook verteld. Dus laat ik mij hier maar niet aan vangen.
Heb je er de Nikon lens van 18-105 bijgekocht? Of een ander?
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: Aankoop reflexcamera

Bericht door kazzz »

Een compactje met een goede lens zal even goede foto's nemen als een slr met matige lens.
Nabewerking is alles, en eens je echt goede foto's wil maken, zal je sowieso in RAW moeten beginnen trekken. Daarna moet je je donkere kamer in (Lightroom, PS, ...) om de foto te ontwikkelen zoals jij het wil.
Wil je al die poespas niet, en gewoon goede foto's, dan raad ik je echt aan iets meer geld te geven aan een goede compact! Deze vanaf 400€ zijn echt niet meer te onderscheiden in kwaliteit standaard van een slr.
Wanneer je een SLR wil kopen, en je wil ragscherpe foto's, dan moet je diep in je buidel testen voor goeie lenzen. Je hebt er bij Canon en Nikon klassiekers tussen zitten, zoals de 70-200mm F2.8, de 50mm F1.4 en de 17-55 F2.8 (Canon). Als je deze 3 wil kopen, dan ben je iets van een +3000€ kwijt, voor enkel de lenzen.
Het resultaat met een goede compact à la Canon 1GX is eigenlijk niet te onderscheiden, en voordeel is dat je hier ook alles manueel kan instellen en zelfs RAW kan trekken en dus alle vrijheid behoudt moest je willen nabewerken.
De meeste prof fotografen hebben zelfs deze kleine rakkers als backup. Daarnaast is zoals gezegd de nabewerking ook belangrijk wil je een stapje hoger. Geef een goeie fotograaf een "wegwerp" compactje, en die maakt er PRACHTIGE foto's mee. Er is er zelfs ééntje geweest die een hele modereportage heeft gemaakt met een iPhone, en iedereen was enthousiast over de foto's, tot hij zei dat het met een iPhone was. Het werd een hype :)
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Aankoop reflexcamera

Bericht door RigolleM »

Hoegie schreef: Dat de 18-55 lens maar "basic" was hebben ze mij ook verteld. Dus laat ik mij hier maar niet aan vangen.
Heb je er de Nikon lens van 18-105 bijgekocht? Of een ander?
Zoeken naar kits met 18-105 lens ipv losse body en lens, vb. http://www.camerashop.be/product/192314 ... mm-vr.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je de microbe echt te pakken hebt, koop je sowieso de 18-200 VRII op termijn, wegens de grote inzetbaarheid van deze lens ;-)
Stokke
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 08 jan 2012 02:51

Re: Aankoop reflexcamera

Bericht door Stokke »

Mijn broer heeft zo een Nikon gekocht wel met de 55-300 lens

En ik moet zeggen de foto's die ik ervan gezien heb Wow
Gewoon via facebook viel het me op dat hij een ander toestel had aangekocht

Zoals hier al aangegeven met naabewerking kan je veel heel veel
Maar indien je gewoon een degelijke foto wil zonder dat je deze moet bewerken en de grote van het toestel speelt geen rol

Dan zit je met die Nikon wel snor
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: Aankoop reflexcamera

Bericht door kazzz »

RigolleM schreef: Als je de microbe echt te pakken hebt, koop je sowieso de 18-200 VRII op termijn, wegens de grote inzetbaarheid van deze lens ;-)
Als je echt de microbe te pakken hebt, dan koop je primes of een betere zoom, want het diafragma van deze is ondermaats. Iets of wat schemering, of wat dan ook, en je komt niet meer toe met je 3.5 - 5.6! Ook is de scherpte echt niet dat van de lens, wegens het grote bereik. Niet voor niets dat de goede lenzen stukken meer kosten, goei glaswerk kost geld!
Stokke schreef:
Dan zit je met die Nikon wel snor
Niet om een heel welles nietes gedoe te starten, maar Canon, Sony, ... doen dit net zo goed :)

Bottomline is: wanneer je een dslr koopt, zal je in principe moeten investeren in de lenzen. De body is veel minder belangrijk. Als je eenmaal zoals hierboven de microbe te pakken hebt, dan gaan je goede lenzen nooit meer weg, maar je body om de X-jaar.

Ik blijf erbij, 80% van de amateurs die mooie vakantiefoto's willen, af en toe een feestje en dan zelf een beetje experimenteren met auto's, fietsen, landschappen, ... zouden veel beter afzijn met een compact, ook zonder nabewerking.

ps. 5 tot 10 jaar geleden was dit een heel ander verhaal.
Plaats reactie