Info gevraagd over PC, pagina 5.. kiezen tussen 3 PC's.

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
jackfromghent
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 09 nov 2008 22:17
Rijdt met: KTM Sedona

Bericht door jackfromghent »

Ik heb al een drie tal Dell's gehad en steeds tevreden van. Prijs/kwaliteit zijn deze goed
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

Goed, tijd om te beslissen.....

Drie offertes.

1. Handelaar in de buurt, 409€ met Windows XP home, geen Office

- Kast: Aopen Midi QF50D black 400W 24 pins with airguide
- Moederbord: Gigabyte GA-MA74GM-S2H AM2 AIO AMD740G 2DDR2 FSB 1066 VGA ATI 2100 HDMI 6 SATA
- Geheugen: Transcend Jetram DDR2 memory 1GB 800MHz
- CPU: AMD AM2 Athlon 64X2 Dual-Core 6000+ 3.0Ghz FSB 1000
- HD: Seagate Barracuda 7200.10 250GB 7200RPM S-ATAII 300 16MB (500GB = +12€)
- DVD/RW: LG DVDRW dual layer black
- OS: Microsoft OEM 1PK Windows XP home SP3.NL

2. Online handelaar iets verder, 390€ met XP home, Office, Nero en antivirus.

- Kast: Aopen Case MT QF50H Black-Silver Air Guide 400W
- Processor: INTEL P4 2180 2.0 DUAL CORE 800FSB 65NM 775 1MB
- Harde Schijf: maxtor 160 GB SATAII disk 3,0GB/s
- Geheugen: 2gb Kingston DDR2 800 Mhz
- Moederbord: onboard VGA, 4x sata, 4xusb, netwerk, audio,…
- Media: Samsung DVDRW 22x

3. Handelaar in de buurt, 650€ met XP home + Office

- 2 GB RAM / HD / Asus Mobo / C2D E4600 / DVD-RW /


Eerste handelaar in de buurt geniet eigenlijk mijn voorkeur omdat deze hier vlakbij zit, zou iets duurder zijn dan die online verkoper, maar geen (legale) Office. Nu is dat op zich niet zo'n probleem.
Derde handelaar geeft me (volgens mij?) te weinig info en is vrij duur, niet?

Wie helpt me hier even uit?

thx
manitou.
Redactie
Berichten: 2367
Lid geworden op: za 10 mar 2007 01:16
Rijdt met: *******

Bericht door manitou. »

eerste configuratie zijn er twee dingen die mij storen
punt een gigabite moederbord
daar heb ik het niet zo mee ,nogal lastig soms om te upgraden (zelf al voorgehad)
punt twee die amd processor
tegenwoordig zijn de intel's processoren wel een stuk beter dan die van amd zeker de dual en de quad core's
punt drie 1gig geheugen is beetje weinig tegenwoordig
die seagate harde schijf is dan weeral beter (bedrijfszekerder) dan die maxtor
ikzelf heb al te veel problemen gehad met maxtor schijven en nog nooit met seagate barracuda's
dit beaamt ook een goede kameraad van mij die fulltime IT'er is (netwerkbeheerder) en wat pc's in elkaar zet voor kameraden

ik zou gaan voor de tweede configuratie maar dan met een seagate harde schijf van bv 500gig
en indien het budget toelaat een iets snellere intel processor
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

manitou. schreef:eerste configuratie zijn er twee dingen die mij storen
punt een gigabite moederbord
daar heb ik het niet zo mee ,nogal lastig soms om te upgraden (zelf al voorgehad)
- da's dus geen minpunt voor mij, want upgraden zal niet nodig zijn
punt twee die amd processor
tegenwoordig zijn de intel's processoren wel een stuk beter dan die van amd zeker de dual en de quad core's
- minder goed dan Intel, maar daarom niet slecht?
punt drie 1gig geheugen is beetje weinig tegenwoordig
- Gaat het zo weinig zijn dat ik er hinder van ga hebben?

ik zou gaan voor de tweede configuratie maar dan met een seagate harde schijf van bv 500gig
en indien het budget toelaat een iets snellere intel processor
Heeft niks met budget te maken, wil gewoon niet veel uitgeven aan een PC. Ik gebruik dat ding enkel voor de basic zaken dus wil absoluut geen euro teveel betalen, steek mijn geld liever in ander dingen. :wink:
Dus kort samengevat, de eerste zijn harde schijf is dus zeker beter dan de tweede optie.
De tweede optie is qua processor beter, maar is AMD dan zoveel slechter?
Gebruikersavatar
Joriz
Mountainbiker
Berichten: 600
Lid geworden op: wo 01 sep 2004 21:31
Rijdt met: Trek Fuel Ex9 / Orbea Lanza

Bericht door Joriz »

Systeem 1 lijkt mij het beste voor die prijs, zorg wel dat je 2GB geheugen in totaal hebt aangezien de videokaart op het moederbord zit en deze ook gebruik maakt van dat geheugen.

Gigabyte is op het moment één van de betere fabrikanten kwa moederborden, type GA-MA74GM-S2H is ideaal voor office/internet gebruik in combinatie met de AMD processor

@Manitou: Wat er slecht uit te breiden is aan een gigabyte moederbord snap ik niet.
Het type dat hier vermeld staat kan later uitgebreid worden met een AMD quad core als het echt nodig is, maar dat betwijfel ik.
Mogelijkheid tot het aansluiten van 6 hardeschijven en 3 uitbreidingssleuven lijkt mij ook meer als voldoende.

De Intel processor van systeem 2 is al redelijk oud in vergelijking met de AMD van systeem 1 (deze is ongeveer te vergelijken met een intel core2duo e6400 + dat er geen merk + type van het moederbord bij vermeld staat, en dat is toch wel een belangrijk onderdeel...

Voor internet/office/gps gebruik heb je totaal geen quad core nodig, als je dit toch wil ga je zowiezo in de prijsklasse van systeem 3 zitten.

Ik hoop dat je iets mee zijt :-)
manitou.
Redactie
Berichten: 2367
Lid geworden op: za 10 mar 2007 01:16
Rijdt met: *******

Bericht door manitou. »

ik heb nogal wat problemen ondervonden met hardeware in combinatie met gigabite moederborden
ik stel sporadisch wel eens wat pc's samen voor kameraden
en ik werkt toch liever met intel processors dan met amd
dat draait toch wat stabieler vind ik zelf
bij de eerste configuratie zou ik zeker vragen of dat die 1gig een latje is van 1gig en geen twee van 512mb
zeker als je later wilt geheugen bijsteken is dat toch beter (meer slot's nog vrij om bij te steken)
@joriz
voor internet/office/gps heb je zelfs geen dual core processor nodig
dat kan je ook makkelijk doen met bv een pentiumIV 2.0 of zelfs trager
Gebruikersavatar
Joriz
Mountainbiker
Berichten: 600
Lid geworden op: wo 01 sep 2004 21:31
Rijdt met: Trek Fuel Ex9 / Orbea Lanza

Bericht door Joriz »

Tja waarom een verouderd model kopen als je voor ongeveer dezelde prijs een recenter model hebt?

Als je het zo beziet kan je ook naar de rommelmarkt gaan en daar een 2de hands kopen voor 50euro :wink:

Intel VS Amd is altijd al een eindeloze discussie geweest, de ene rijd ook liever met Sram dan met Shimano, net hetzelfde :-)
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

Joriz schreef:Systeem 1 lijkt mij het beste voor die prijs, zorg wel dat je 2GB geheugen in totaal hebt aangezien de videokaart op het moederbord zit en deze ook gebruik maakt van dat geheugen.

Ik hoop dat je iets mee zijt :-)
ok, thx, dus die 2 GB zijn toch wel noodzakelijk om een vlot draaiende PC in huis te halen... die optie was zo duur niet he...
manitou. schreef: bij de eerste configuratie zou ik zeker vragen of dat die 1gig een latje is van 1gig en geen twee van 512mb
zeker als je later wilt geheugen bijsteken is dat toch beter (meer slot's nog vrij om bij te steken)
Lijkt me niet echt nodig, 1 gig gaat zeker genoeg zijn voor mijn gebruik. :wink:
@joriz
voor internet/office/gps heb je zelfs geen dual core processor nodig
dat kan je ook makkelijk doen met bv een pentiumIV 2.0 of zelfs trager
Dat bedoel ik dus, ik zoek gewoon een goede prijs/kwaliteitsPC voor basic gebruik, ik heb geen uitbreidingsmogelijkheden en massa's geheugen nodig. Gewoon een goed draaiend simpel PC'ke.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

PC is besteld.
De eerste met 1GB extra.

thx
Gebruikersavatar
JurgenG
Mountainbiker
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mar 2007 18:18
Rijdt met: Trek Fuel EX9

Bericht door JurgenG »

Die Office zou ik ook geen geld meer aan geven, OpenOffice.org is sneller, beter en 99.9% compatible én gratis
Plaats reactie