grindnest

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
kevinv
Mountainbiker
Berichten: 237
Lid geworden op: do 13 jan 2011 17:39
Rijdt met: is onderweg

grindnest

Bericht door kevinv »

Hallo,

In ons nieuwbouwappartementje - dat momenteel ruwbouw open klaar is - heb ik vastgesteld dat er een grindnest is in een balk boven de ramen. De werfleider wist mij te zeggen dat dit wettelijk niet zo zou mogen zijn, maar dat ze dit deels zouden afkappen en met cement zouden bijwerken.

Heeft er iemand ervaring met deze dingen? Klopt de uitleg van de werfleider, of is dit een smoesje?

Of stel ik de aannemer in gebreke middels aangetekend schrijven en geef ik hem twee weken de tijd het probleem deftig op te lossen?

Kanttekening; de gehele balk weghalen en nieuwe laten gieten is niet mogelijk, de muur erboven staat er ook al.

grtz
Kevin
Gebruikersavatar
cowboy peter
Mountainbiker
Berichten: 1473
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 19:04
Rijdt met: flash29, epic , synapse

Bericht door cowboy peter »

uw architect , uw vriend in deze zaken.
wie kan er met deze info een zinnig antwoord geven? Trouwens onmiddellijk aangetekende brieven ed, we zijn op goede weg ...
kevinv
Mountainbiker
Berichten: 237
Lid geworden op: do 13 jan 2011 17:39
Rijdt met: is onderweg

Bericht door kevinv »

De architect, in ons geval, hebben we weinig aan. Jammer genoeg hebben we gekozen voor een sleutel op de deur, project van 33 app. Ik heb de indruk dat hij niet veel moeite wil doen, de centen zijn binnen. We hebben hem uiteraard ook een mail gestuurd een zijn wachtende op een antwoord.

Het gaat hier ook niet over een brood natuurlijk e. Dit moet opgelost worden. Ik wil alleen is rondhoren bij anderen en ervaringen aanhoren. En als ik een aangetekend schrijven moet sturen, zal ik dat doen. De aannemer is verantwoorderlijk voor dit euvel en moet zijn verantwoordelijkheden nemen.
roelp
Mountainbiker
Berichten: 435
Lid geworden op: vr 05 nov 2010 20:30
Rijdt met: heeft grote wielen

Bericht door roelp »

op bouwinfo.be zal je sneller een antwoord krijgen denk ik.
maar inderdaad, je architect zou je hierbij moeten kunnen helpen. Hij draagt tenslotte ook de eindverantwoordelijkheid.
Gebruikersavatar
bettes
Mountainbiker
Berichten: 945
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 02:00
Rijdt met: norco 853 Team Trial, Haro Mary SS

Bericht door bettes »

Een grindnest wijst op een lek in de bekisting bij het gieten.

Is het een groot grindnest? (enkele cm2 of enkele dm2) Komen er steentjes los of is het enkel oppervlakkig?! Is er wapening zichtbaar? Een foto kan waarschijnlijk helpen.

In principe mag het niet, maar ik denk niet dat er veel bouwen zijn die zonder kleine grindnesten worden gebouwd... Bij kleine grindnest zou ik zelfs liever hebben dat er niet wordt gekapt en bijgesmeerd met cement.
Meestal zit een grindnest aan de onderzijde en daar is het beton eigenlijk overbodig wegens toch niet belastbaar op trek (daar heb je wapening voor).

Je architect zou je hier inderdaad bij moeten kunnen helpen, hij hoort 100% aan jouw kant te staan. Maar bij sod is hij meestal een sob...
Ik denk dat ik dit wel mag zeggen aangezien die mannen ons beroep in een zeer kwalijk daglicht stellen...
seke
Mountainbiker
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 21:25
Rijdt met: cannondale Rush2 2008

Bericht door seke »

Post eens een foto. Want een kleine grindnest is zoals gezegd geen probleem.
Veronderstel dat er toch nog gepleisterd moet worden? Dan zeker vragen dat zichtbare wapening met mortel word aangesmeerd. Gips is niet goed voor u ijzer.

Aangetekend schrijven is niet slim vermits de aannemer waarschijnlijk nog verschillende werken Moet uitvoeren, en hij meer geneigd is om door te tellen bij meerwerken etc.
Willy D
Mountainbiker
Berichten: 1586
Lid geworden op: di 07 okt 2003 15:41

Bericht door Willy D »

inderdaad: foto posten.
verder kan een grindnest, zeker in een dragend onderdeel, best verwijderd worden. aanwerken kan met epoxy-harsen, of met cement.

maar zoals al geschreven, alles hangt af van de grootte en de diepte van de grindnest.

ps: kleine uitleg: die grindnest is wel gevaarlijk: door de grote porien kan vocht de wapening sneller bereiken, versneld laten roesten en dan krijgt ge betonrot. Verder versnelt het het carbonatieproces in uwen beton, sneller betonrot.
Bezetting (bepleistering is beter, want bezetting doet de + 80 jarigen aan den duits denken), gaat dit proces wat vertragen, maar niet tegen houden.

Vooraleer de herstelling uit te voeren, wapening behandelen tegen roest.
kevinv
Mountainbiker
Berichten: 237
Lid geworden op: do 13 jan 2011 17:39
Rijdt met: is onderweg

Bericht door kevinv »

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

eindelijk eentje kunnen uploaden.
Gebruikersavatar
zwolle
Mountainbiker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 07 aug 2008 19:26
Rijdt met: scott scale RC , specialized epic expert , zanatta z88

Bericht door zwolle »

ik dacht eerst dat het over een nieuwe muziekgroep ging :P :P :P

maar na wat opzoek werk ben ik mee

ik zou hier ook problemen mee hebben hoor en de firma niet met rust laten voor het herstelt is
Gebruikersavatar
pino
Mountainbiker
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 04 jun 2007 16:45
Rijdt met: cannondale flash ultimate, supersix,f29 Black Inc

Bericht door pino »

Beste, betonnen balk ziet er stevig genoeg uit zo, gewoon wa cementeren
en klaar is kees!
Gene bang hebben dat die binnen 20 jaar op uwe kop ga vallen.
(komt nog voor bij het gieten van die balken).
ge kunt op u 2 oortjes slapen hoor!
(heb trouwens 19 jaar in de "branche" gewerkt.)
Grtz,chris. 8)
Plaats reactie