Zonnepanelen

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
jocca
Kerstman
Berichten: 1351
Lid geworden op: wo 07 dec 2005 10:43
Rijdt met: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander
Contacteer:

Bericht door jocca »

kawa schreef:
jocca schreef:zonder mij te moeten verantwoorden over oppervlaktes en dergelijke
Niemand moet zich verantwoorden...;


Maar ga er dan ook niet vanuit dat het de normaalste zaak is dat je 420000€ moet spenderen aan een huis en dat je het maximum moet gaan lenen.. :wink:
bouwgrond hier kost 210 euro per vierkante meter, als je dan 860 m2 meter koopt dan weet je vlug hoeveel de woning nog mag kosten, die 420K is niet overdreven ...

maar ik bekijk het even of er toch niet ergens een gaatje gevonden kan worden om een aanzet te doen voor de zonnepanelen :wink:
Gebruikersavatar
R1ALAIN
Mountainbiker
Berichten: 941
Lid geworden op: do 23 aug 2007 21:07
Rijdt met: Niner AIR9RDO-NINER AIR9-Scott Spark RC900(STOLEN !)-SCOTT SCALE RC WC

Bericht door R1ALAIN »

Ik heb ook 39 panelen liggen van SANYO 240 HIT.
Serieuze investering, dat wel. Ik ondersteun ook wel een beetje de groene gedachte, maar andere (fiscale) redenen hebben toch de doorslag gegeven.
Zoals hierboven ook geschreven, je kan niet alles doen als je jong bent en elke generatie zal wel zijn voordelen, maar ook zijn nadelen gehad hebben.
Vroeger kon je nog bouwgrond kopen rond de 25 euro/m²: nu is het minstens het viervoud.
Vroeger waren de intersten op de kasbons 12 à 14 pct: nu #-o
Vroeger geen subsidies, nu voor alles en nog wat
Eigenlijk zou een mens omgekeerd moeten leven: heel veel geld verdienen als je jong bent (kinderen, huis, wagens, moto, fietsen, zonnepanelen, reizen...enz) en minder naarmate je ouder wordt.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

R1ALAIN schreef: Ik heb ook 39 panelen liggen van SANYO 240 HIT.
Serieuze investering, dat wel. Ik ondersteun ook wel een beetje de groene gedachte maar andere (fiscale) redenen hebben toch de doorslag gegeven.
Da's +9000WP op je dak...

Een normaal gezin verbruikt nog niet de helft op een jaar. Denk dat de opbrengst van je GSG's ook veel te maken hebben met je keuze zeker?






R1ALAIN schreef: Eigenlijk zou een mens omgekeerd moeten leven: heel veel geld verdienen als je jong bent (kinderen, huis, wagens, moto, fietsen, zonnepanelen, reizen...enz) en minder naarmate je ouder wordt.

Wij slaan de kinderen over, doet ook al veel. 8)
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

jocca schreef:
kawa schreef:
jocca schreef:zonder mij te moeten verantwoorden over oppervlaktes en dergelijke
Niemand moet zich verantwoorden...;


Maar ga er dan ook niet vanuit dat het de normaalste zaak is dat je 420000€ moet spenderen aan een huis en dat je het maximum moet gaan lenen.. :wink:
bouwgrond hier kost 210 euro per vierkante meter, als je dan 860 m2 meter koopt dan weet je vlug hoeveel de woning nog mag kosten, die 420K is niet overdreven ...

maar ik bekijk het even of er toch niet ergens een gaatje gevonden kan worden om een aanzet te doen voor de zonnepanelen :wink:

Da's idd. geld genoeg.. en als je dan een OB wil hebben van 10a ben je al meer kwijt dan anderen voor grond + woning.
Gebruikersavatar
FuriousFonck
Mountainbiker
Berichten: 127
Lid geworden op: wo 15 aug 2007 13:32
Rijdt met: Scott Spark 20 2009; Thompson X-Line Xt; Cannondale F900
Contacteer:

Bericht door FuriousFonck »

kawa schreef: Da's +9000WP op je dak...
Een normaal gezin verbruikt nog niet de helft op een jaar. Denk dat de opbrengst van je GSG's ook veel te maken hebben met je keuze zeker?
Heb ook +9000WP op ons dak: wij verwarmen met warmtepomp - dus jaarlijks 12000Kwh nodig want alles is elektrisch + er draait ook continu een server van 200 watt (ook goed voor 1700Kwh)
Orientatie dak is zuidelijk dus zou per jaar 7700Kwh moeten opwekken, dus nog steeds 4000Kwh te kort...
Maandelijkse factuur elek wordt wel 60EUR ipv 200.
Gebruikersavatar
R1ALAIN
Mountainbiker
Berichten: 941
Lid geworden op: do 23 aug 2007 21:07
Rijdt met: Niner AIR9RDO-NINER AIR9-Scott Spark RC900(STOLEN !)-SCOTT SCALE RC WC

Bericht door R1ALAIN »

Een en ander valt te verklaren met een tweede hobby van mij en dat is het collectioneren van japanse koi's. Hiervoor verbruik ik voor mijn vijver van 100m³ een kleine 6000 kWh. De andere 3000 kWh is voor dagelijks verbruik. Als je dieren houdt, moet je deze goed soigneren.
Vanaf februari tot eind oktober heb ik permanent 3 pompen, 2 zuurtsofpompen en 2 batterijen UV van elk 60 Watt branden.Naast 2 diepvriezers, amerikaanse frigo, vaatwas, droogkast (dagelijks), wasmachine(dagelijks), blijft er nog een kleine reserve over. Da's mogelijks voor een sauna/jacuzzi na een vermoeiende MTB rit :lol:
FuriousFonck schreef:
kawa schreef: Da's +9000WP op je dak...
Een normaal gezin verbruikt nog niet de helft op een jaar. Denk dat de opbrengst van je GSG's ook veel te maken hebben met je keuze zeker?
Heb ook +9000WP op ons dak: wij verwarmen met warmtepomp - dus jaarlijks 12000Kwh nodig want alles is elektrisch + er draait ook continu een server van 200 watt (ook goed voor 1700Kwh)
Orientatie dak is zuidelijk dus zou per jaar 7700Kwh moeten opwekken, dus nog steeds 4000Kwh te kort...
Maandelijkse factuur elek wordt wel 60EUR ipv 200.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

FuriousFonck schreef:
Heb ook +9000WP op ons dak

Orientatie dak is zuidelijk dus zou per jaar 7700Kwh moeten opwekken
Met zo'n hoog verbruik kan je zo'n grote installatie wel gebruiken.

Denk wel dat je wat meer dan 7700KwH mag verwachten als je Z-gericht zit.
Installateurs zijn heel voorzichtig met hun verwachtingen. :wink:
RD
Mountainbiker
Berichten: 195
Lid geworden op: do 27 mar 2008 12:32
Rijdt met: Speci Stumpy Marathon Carbon2007+ Sworks HT2010

Bericht door RD »

jocca schreef:
Gans dat fu..ing isolatieboeltje kost ons een dikke 25.000 à 30.000 euro (ex. BTW) extra tov wanneer je het op een min of meer normale manier doet.
Al die isolatiemannen hebben vette dagen idd, als je ziet wat dit tegenwoordig moet gaan kosten en wat het uiteindelijk “ maar” is… De vraag of het allemaal nog betaalbaar is, tja… Ik stel vast dat hier op een km of 2 van mijn deur een volledige verkaveling is aangelegd met uitsluitend de zogenaamde “passief” woningen , alé woningskes , de grootste stukken grond meten 460m² , je kunt dus eenvoudigweg makkelijk s’morgens aan de ontbijttafel zien wat er tussen uwe gebuur zijne boterham ligt… Kleine, zeer kleine woningen dus. Die bouwpromotor is dus vorig jaar met man en macht begonnen aan 21 dergelijke woningen, enkele van die woningen hebben al een dak, sommige staan half gezet en de meesten hebben enkel de funderingsplaat liggen… ik zie daar al minstens 4 a 5 maanden geen enkele activiteit meer omwille van de simpele reden dat er nog niet één van deze woningen verkocht is geraakt… gewoon veel te duur. De meerprijs van zo’n woning is gewoon astronomisch, met veel geluk kun je die meerkost op 15 a 20 jaar terug verdienen maar welk jong koppel kan als beginner zo’n kapitaal op tafel leggen tegenwoordig…
Ik ben blij dat ik al dien zever 7 jaar terug niet van doen heb gehad, wij hebben toen op het metselwerk na eigenlijk onze woning volledig zelf gezet… Wij hebben momenteel één kindje, een vrij ruime vrijstaande woning ( 2 verdiepingen van 160m² en een zolder ) , met 1600 a 2000l mazout per jaar de laatste 5 jaren en 415 euro ( vorig jaar, zal dit jaar de zonnepaneelmannen ruim 200 euro mogen extra sponsoren vrees ik ) elektriciteisverbruik valt dit mijns inziens best mee.
Zonnepanelen intresseren me dus momenteel weinig tot hiertoe, wij hebben in andere zaken wat geld gestoken zoals een deftig domoticasysteem, led’s zowel binnen als buiten, goede isolatie, vloerverwarming enz… Wat betreft die panelen, is er al iemand hier die eens uitgevist heeft wat je binnen 20 jaar met die panelen gaat doen als ze niet meer marcheren ? Misschien intressant om eens uit te vissen wat voor spul daar allemaal inzit… er zullen er veel rijk worden met de recyclage van die dingen wees maar zeker…
Gebruikersavatar
FuriousFonck
Mountainbiker
Berichten: 127
Lid geworden op: wo 15 aug 2007 13:32
Rijdt met: Scott Spark 20 2009; Thompson X-Line Xt; Cannondale F900
Contacteer:

Bericht door FuriousFonck »

RD schreef:alé woningskes , de grootste stukken grond meten 460m² , je kunt dus eenvoudigweg makkelijk s’morgens aan de ontbijttafel zien wat er tussen uwe gebuur zijne boterham ligt…
Is snap niet waarom iedereen nog perse een bouwgrond in Vlaanderen wilt. Net over de taalgrens betaal je momenteel 70.000 EUR voor een stuk bouwgrond voor open bebouwing met 1hectare tuin en prachtig uitzicht, op 30min van Brussel.... en dat is dan ook al ferm opgeslaan want in 2000 was het nog maar 25.000 EUR :D
RD schreef: Wat betreft die panelen, is er al iemand hier die eens uitgevist heeft wat je binnen 20 jaar met die panelen gaat doen als ze niet meer marcheren ? Misschien intressant om eens uit te vissen wat voor spul daar allemaal inzit… er zullen er veel rijk worden met de recyclage van die dingen wees maar zeker…
Valt wel mee :
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/7327
http://www.jokeschauvliege.be/upload/be ... anelen.pdf
RD
Mountainbiker
Berichten: 195
Lid geworden op: do 27 mar 2008 12:32
Rijdt met: Speci Stumpy Marathon Carbon2007+ Sworks HT2010

Bericht door RD »

FuriousFonck schreef:
Is snap niet waarom iedereen nog perse een bouwgrond in Vlaanderen wilt. Net over de taalgrens betaal je momenteel 70.000 EUR voor een stuk bouwgrond voor open bebouwing met 1hectare tuin en prachtig uitzicht, op 30min van Brussel.... en dat is dan ook al ferm opgeslaan want in 2000 was het nog maar 25.000 EUR :D
Niet iedereen werkt in Brussel hé , maar je hebt wel een punt, als je er geen problemen mee hebt om op een behoorlijke afstand van vrienden en famillie te wonen kun je een zaak doen daar.
Persoonlijk zou ik er niet willen wonen, weinig faciliteiten ( alhoewel ik me wel bewust ben dat dit de komende 10 jaar zal veranderen ) en mede omdat dit voor mij een regio is waar ik beroepshalve weinig tot niks kan doen.
Eerlijkheidshalve moet ik ook toegeven dat lang geleden mijn ouders aan hun kinderen hadden gedacht en wij kunnen bouwen hebben op een stuk bouwgrond waar er niet veel meer de kans toe hebben ( ruim 2700m² en van niks of niemand last in de buurt ).



Dat zullen we binnen een jaartje of 20 wel eens bezien... 30 jaar geleden was er met asbest ook geen vuiltje aan de lucht weet je nog ?
Laatst gewijzigd door RD op vr 29 jul 2011 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie