review geteste fietsen

Dit initiatief is ontstaan doordat enkele vaste forumgebruikers maar niet konden ophouden over de vele mogelijkheden die onze Ardennen bieden om te biken. Van het een kwam het ander en al vlug werd er geopperd om eens samen af te spreken.
seke
Mountainbiker
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 21:25
Rijdt met: cannondale Rush2 2008

review geteste fietsen

Bericht door seke »

Ik zou graag de reacties eens lezen van zij die fietsen hebben getest:
(sorry voor foute benamingen ben niet zo thuis in de namen van fietsen)
- canondale FS2 (speciale 'metallic' gele kleur): zeer mooie, opvallende fiets. Lefty gaf me een goede indruk maar is de meerprijs t.o.v. andere vorken zeker niet waard. Frame klom mooier dan mijn cube, makkelijker voorwiel op de grond te houden en achterwiel niet te laten slippen. Al bij al vind ik veel geld geven aan een hardtail de moeite niet waard. Gaf me weinig meerwaarde t.o.v. mijn cube ltd 1 van 2004.

- cannondale rush carbon: eerste fully die ik ooit reed, en ik vrees dat ik een virus te pakken heb. Zo stabiel, zo licht zo snel. Enkel, en hier schrok ik van, zware chainsuck bij optrekken met uit het zadel gaan en schakelen. (had ik niet bij de hardtail of mijn cube) Ik veronderstel zijdelingse beweging van het frame? voelde toch zo aan. Zeker een droomfiets maar als je voor 2800€ alleen voorvork en kader krijgt dan weet je het wel zeker? HEEL duur (geen andere kunnen testen omdat ik weg moest dus graag iemand die fully's kan vergelijken?)
- nicolai hardtail: leuke afmontage die goed afgesteld was (geen schokken bij schakelen en ook optrekken en schakelen geen prob zoals het hoort, maar dit kan ik ook met mijn cube wederom...) Na de rush was dit weer een stap terug ook al kost deze hardtail kader 1200€. Wel zeer goede hope mini remmen ik veronderstel door stalen remleidingen?

Algemene conclusie:
- schijfremmen zijn enkel de moeite als het echt goede zijn en ze goed zijn afgesteld (trouwens leek me dit bij cannondale een probleem, de algemene afstelling van de fietsen)
- een fully is wel degelijk een verademing bij bulten, en indien goed kader heb je er geen lasten bij (die carbon rush was echt WOW! =D> :drunk: )
- Die nieuwere dure wielen kunnen mijn 80kg aan bij springen en door geulen vliegen, dat is geen probleem. Maar wat is dat klote geluid dat iedereen zo 'geil' vind... Irritant getik dat ik uit mijn bike wil bannen als ik kan.

Iemand die goedkopere fully's heeft getest en kan vergelijken met die rush: please do so!

Ik vond het geslaagd, alleen in kaders merkte ik weinig verschil, onderdelen maken meer uit in mijn beginnersogen.
Gebruikersavatar
Angelo.
Mountainbiker
Berichten: 2949
Lid geworden op: vr 08 jul 2005 18:55
Rijdt met: SC Blur LT, SC Chameleon, SC Heckler

Bericht door Angelo. »

Rob Akkermans zijne blauwe turner 5 spot met gravity dropper, voor mij had deze fiets het grootste fun gehalte.

Ik heb ooit plonsita zijn revieuw over deze zadelpen gelezen en al zijn lof hierover was terecht. Man hoe zalig is het om die pen 10 cm te laten zakken, just voor dat je een afdaling gaat doen.
Dit is echt een investering waard.
Gebruikersavatar
lok 36000
Mountainbiker
Berichten: 516
Lid geworden op: di 30 nov 2004 20:55
Rijdt met: MARTELLY hardtail, deore LX, PASSION carbon vork

Bericht door lok 36000 »

Die turner fietsen zijn echt het neusje van de zalm, maar ja die prijskaartjes hé.
Ik was eerder onder de indruk van de Gazelle W8. Niet zozeer om de spectaculaire dingen aan die fiets maar wel omwille van het geen je krijgt voor uw net geen 1700Euro. Een fully met degelijke demper (Rock shox) en vork (Reba SL) verder volledig XT met schijfremmen en zelfs XTR achterderrailleur
Gebruikersavatar
K2-er
Test team
Berichten: 3630
Lid geworden op: vr 04 jul 2003 11:35
Rijdt met: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake
Contacteer:

Bericht door K2-er »

Ik heb vooral de 130mm en meer fully's getest.
Nicolai Helius: perfect
Rocky Mountainb Slayer: perfect
Commencal meta 5.5: bijna perfect

vaststelling van de dag: met die UMF downhill bike van Merida kan je toch nog goed omhoog rijden
Gebruikersavatar
edse
Mountainbiker
Berichten: 281
Lid geworden op: do 20 nov 2003 14:55
Rijdt met: Flanders x-light:shimano LX - Trek Fuel EX8('08)

Bericht door edse »

voor mij was het de eerste keer rijden met een fully,dus geen ervaring vooraf.
De eerste was een commencal..meta 5.? en die was duidelijk gemaakt om af te dalen vond ik, er zat dan ook een marzochi bomber in als voorvork,prachtig geveerd maar geen lock-out.DE dealer gaf danook toe dat dit geen fully was om wekelijkse ritjes mee te doen.
De tweede was ook een commencal maar een hardtail.Gewoon goed.
De derde een corratec,welk type het was weet ik niet enkel dat er magura marta remmen opzaten.Op die fiets zat ik wel comfortabel en die remmen ....WAAUW.
Vierde:Cube ams pro.Zeer comfortabele fiets.Voor mij uit diegene ik heb getest de beste positie.
Vijfde:Cannondale rush carbon...denk dat daar de afstellingen niet optimaal waren want ik had meer verwacht,wel zat ik "racy" op de bike.
Verder had ik er graag nog meer getest maar een dag is rap om.
Nu weten we toch al hoe het is om met een fully te rijden.
Gebruikersavatar
Thys
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: do 15 jan 2004 22:28
Rijdt met: Radon ZR EVO 01

Bericht door Thys »

Speciaal naar hier gekomen om fietskes te testen ik heb dan ook
Mijn geteste fietsekes:

De Rocky Mountain Element 50 & 70
De 50 was in 20” en daar zat ik direct volledig correct op. Die kerel van Rocky wel wat moeten aansporen om druk uit de dempers te laten. Eens op pad leek dit een nerveus beestje in de goede zin. Een zeer goed rendement, de demper RP3 in propedal stand geeft geen krimp.
Zelf bij een demarage bergop zit beestje vraagt om snel te gaan. Bergaf was het wel wat oppassen maar dit lag eerder aan de kletskop banden. Deze testfietskes waren niet meteen het beste onderhouden. De fox voorvork op de 50 kon mij minder bekoren… ofwel nog te veel druk ofwel mijn ding niet. Op de element 70 stond dan weer een marzo fourske al veel beter, dit kon spijtig niet gezegd worden van de marzo achterdemper die duidelijk moest onderdoen voor de RP3. Deze RM is echt een racemachien die vraagt om snel te gaan en die voor mij nog juist voldoende comfort geeft. Na afloop van de test zat ik nog met een vraag: “Wanneer wordt hem geleverd?”
De Team heb ik niet getest omdat ik mijn doel gezet had om 100mm fietskes.

De Rocky mountain ESTX-70
De zithouding op deze was iets minder mijn ding. Meteen valt op de iets meer confort houding op deze bike. De eerste rijimpressie is iets meer plush. Hoewel de bike bij een versnelling bergop perfect luistert geeft hij de indruk van trager te gaan dan de Element. Bergaf valt dit ook meteen op dat deze meer mogelijkheden heeft dan de Element. De slecht lijn in de afdaling wordt hier duidelijk veel beter verteerd. Maar dit is iets waar in na de Jekyll niet echt naar op zoek ben. Ideale fiets voor wie eens naar de Alpen wilt gaan spelen & nog een fiets wilt met een mooi rendement ook een perfecte confort toer bike. En nu op naar de volgende

De Rush Carbon 3
Nog een kanshebber om bij een misschien komende bikewissel de mijne te worden. Maar deze zijn moeilijk te pakken te krijgen dus effe nog een Taurine getest. De eerste indruk op de bike, goede zithouding… pomp een beetje, demper op (RP3) op propedal en hopsa gedaan ermee. De bike geeft in tegenstelling tot wat ik verwachte een iets zware eerste indruk op het vlakkere stuk. Eens in het veld in daar niets van te merken. De vering strijkt de ondergrond plat precies zoals dat hoort. De lefty blijft voor mij een enorme surplus op de bike… een ongeëvenaarde soepelheid/steifheid. Met voorsprong de beste vork die ik al getest heb. Of hij zijn extra € waard is blijft natuurlijk een andere vraag. In de klimmen gaat deze bike ook snel, het slecht spoor kiezen wordt mooi weggewerkt door de vering en naar beneden voelt deze zich al evengoed in zijn sas. Iets meer confort dan de Element zonder al te veel in te boeten aan rendement. Volgens mij is dit de bike ideale marathon bike.

Cube AMS
Moet gezegd worden deze mannen willen u het meest overtuigen dat hun bikes DE beste zijn. Alles wordt gedaan om de fiets het best voor u af te stellen. Hellaas kan deze fiets mij niet overtuigen dit tot ergernis van deze mannen. Het is vooral de zitpositie die mij hier niet kan bekoren en als bijkomend probleem stijgert deze fiets in de klimmen… en laat ons eerlijk zijn dit was geen klim om met de neus op het stuur te gaan. Bij de tweede testronde wordt de via de u-turn de veerweg wat minder gezet, het steigeren is dan wel weg. Maar de bike kan mij niet bekoren ondanks zijn ook perfect werkende achtervering. Zeer positief zijn de erg goed bollende wieltjes van DTswiss. Ook staan hier mijn favoriete remmetjes op Magura Louise deze overtreffen toch wel geteste XT als Juicy 7. Graag zou ik deze nog eens testen met een ander stuurpennetje (korter) en smaller stuur. Ik ben ervan overtuigd dat deze vrij slechte impressie grotendeels kan weggeveegd worden.
Spijtig genoeg de Turner flux niet te pakken gekregen.

Dan maar de Giant Athems 3
Een bike die vooral opvalt door zijn basic afmontage… Mijn maat L is er dan nog niet maar die gast overtuigt mij om de M te proberen. Al op het voorhand verwacht ik niet veel van deze fiets. Eens op pad moet ik mijn mening toch wel wat bijstellen. De zithouding is verre van perfect maar de achtervering verrast mij positief. Bij de voorvering heb ik dan weer mijn bedenking… een R7 deze werkt naar behoren een ideale race vork, iets stugger dan de meeste andere vorken maar voor iemand die iets meer comfort zoekt niet echt aan te raden. Op het asvalt is geen werking van de demper zichtbaar ook bergop doet deze zijn werk perfect. Door de defecte/niet ontluchte Hayes sole remmen maak ik nog bijna kennis met het grind in de afdaling (ik was nogthans gewaarschuwd, wie niet luisteren wil…)
Er zit vast en zeker potentieel in deze bike, die aan een zeer lage instapprijs te verkrijgen is, spijtig genoeg met een vrij basic afmontage.


De HT sectie ga ik aan een ander overlaten enkel de voor mij beste ga ik er even uitlichten.
De Cannondale Taurine. Top afgemonteerd en zeer licht. Bij de testrit kon ik met deze fiets toch wel een vitesse hoger schakelen. De vooraf raar bevonden combinatie HT & lefty deed het zeer goed. Vliegt naar boven en stuurt zeer precies naar beneden. Moest de rug het toelaten om hiermee marathons te rijden zou deze een zeer grote kanshebber zijn. Dit was een zeer positieve verrassing.


Verder nog getest: Granville fully, geen oordeel wegens te klein.

Nog even de flauwe houding van Orbea opmerken aanwezig maar geen testbikes… Dan kan men volgens mij beter weg blijven!

Testparcours mocht iets ruiger… maar dat is al eens aan het bod gekomen in een ander topic
Het was wel van het caliber dat ge een idee kon krijgen van. Het klimmeke was niet zo steil maar na een 20-tal keer er vol op door te gaan was de pit er toch wel uit. Enkel het baanstuk begon serieus saai te worden.
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

Thys schreef: Nog even de flauwe houding van Orbea opmerken aanwezig maar geen testbikes… Dan kan men volgens mij beter weg blijven!
Orbea had twee testfietsen bij:

Orbea Alma carbon met XTR groep
Orbea Oiz carbon met XTR groep
Gebruikersavatar
Thys
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: do 15 jan 2004 22:28
Rijdt met: Radon ZR EVO 01

Bericht door Thys »

Janman schreef:Orbea had twee testfietsen bij:

Orbea Alma carbon met XTR groep
Orbea Oiz carbon met XTR groep
Correctie showroomfietsen of zoiets. Beide waren zeer duidelijk in nieuwstaat.
Als ge ze niet moogt testen zijn het geen testfietsen :wink:
Als dit niet waar ik zal ik mijne nick moeten wijzigen ik liegebeest :wink: :lol:
Ik heb gevraagd of ik deze mocht testen en het antwoord was nee.
Vandaar dat ik dit flauw vind, bovendien was die kerel niet direct de vriendelijkste van de hoop.
Dit had mtb.be mms niet kunnen voorzien maar ik vond dit een flauwe houding... als iedereen dit doet hebben jullie een geslaagde testdag :roll:

Voor de rest niks dan lof voor de organisatoren van deze testdag.
Voor de rest zou ik het niet weten heb enkel fietskes getest.
Laatst gewijzigd door Thys op ma 25 jun 2007 13:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Angelo.
Mountainbiker
Berichten: 2949
Lid geworden op: vr 08 jul 2005 18:55
Rijdt met: SC Blur LT, SC Chameleon, SC Heckler

Bericht door Angelo. »

JanMan schreef: Orbea had twee testfietsen bij:

Orbea Alma carbon met XTR groep
Orbea Oiz carbon met XTR groep
Correctie:

Orbea had twee fietsen bij. Laat die "test" maar weg want het was een 'do not touch policy'
Gebruikersavatar
pirre
Mountainbiker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 01 aug 2005 21:18
Rijdt met: KTM Team LC master , Thompson Pro Team

Bericht door pirre »

3 fietsen getest.

Cannondale Rush
Commencal
corratec

Voelde mij op geen enkele fiets lekker, waarschijnlijk waren ze allen te klein :cry:
Plaats reactie