SBP 2006 - Biketests, jouw indrukken van je geteste fietsen

Dit initiatief is ontstaan doordat enkele vaste forumgebruikers maar niet konden ophouden over de vele mogelijkheden die onze Ardennen bieden om te biken. Van het een kwam het ander en al vlug werd er geopperd om eens samen af te spreken.
Gebruikersavatar
K2-er
Test team
Berichten: 3630
Lid geworden op: vr 04 jul 2003 11:35
Rijdt met: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake
Contacteer:

Bericht door K2-er »

weet er soms iemand welke voorvork er onder de trek remedy stond?
Gast

Bericht door Gast »

even volledig lijstje maken ervan:
2006 TREK Remedy 6.
Frame: TREK ZR9000 Aluminum.
Shock: Manitou Swinger 3 Way.
Fork: Manitou Nixon Comp. 145mm.
Gears: Shimano Deore LX/XT 27 speed.
Brakes: Hayes HFX-9 Carbon Hydro.Disc-Brakes.
Color: Matte Navy Blue.
Sizes: (inch) 15,5-17,5-19,5-20,5.
Laatst gewijzigd door Gast op di 08 aug 2006 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barny
Mountainbiker
Berichten: 506
Lid geworden op: do 27 jan 2005 20:11
Rijdt met: Nicolai Helius RC / Lapierre Spicy 916

Endorfin VP-4 sl (X0 versie)

Bericht door Barny »

Endorfin VP-4 sl (X0 versie)

Kort samengevat:
G G G
=
Getest
Goedgekeurd
Gekocht

Deze Fully had alles in huis om mij te bekoren(behalve de prijs :oops: )
Het is zeer moeilijk uit te leggen maar het gevoel was super.
Het leek of ik al jaren op deze fiets reed.
Een rasklimmer en een zeer stabiele daler.
Begin september wordt hij verwacht :bounce: (in het knalrood natuurlijk) en hij zal onmiddellijk voor de leeuwen worden gegooid op de coast to coast.
Fotokes volgen nog
BikingBrecht
Mountainbiker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 03 aug 2004 19:28
Rijdt met: Cannondale F500, Cannondale Rush 5 met Fox vork

Bericht door BikingBrecht »

Deze test-aap heeft ook enkele bikes getest. Maar daar ik geen test-expert ben, zal ik het hier kort houden.

Felt Q908 :
Een stijf en pittige fietske. Vooral voor race gebruik. Wegens de grote stijfheid zou ik deze niet gebruiken om op een comfortable manier een toertocht, marathonrit of mtb-reis te maken.

Giant Anthem 2:
De zitpositie (geometrie) is me niet bevallen. Verder leek deze fiets mij nogal zwaar. Het was bij momenten echt stampen om de helling op de geraken. (Ik heb wel geen ervaring met fullies)

Endorfin VP-4 sl (X0 versie)
Een echt raspaardje. Alhoewel er redelijk brede banden op lagen, had ik de indruk met een koersfiets op pad te zijn. Wanneer je op de baan fiets, ondervind je een licht pompeffect van de achtervering. Veel rendement zul je er echter niet door verliezen en het kan opgelost worden door de lock.
Grootste minpunt : de prijs

Daarnaast het ik ook nog even met een Corratec Airtech Pure en een Endorfin Speed-R met Rohloff gefietst. Toen was het testparkoers mij echter nog niet duidelijk en heb ik enkel het parkoers van de clinic gefietst. Op beide fietsen heb ik niet meteen iets aan te merken. De positie op de endorfin is eerder een race-positie.
Op de Corratec was een breed 'free-ride' stuur gemonteerd. Dit is niet echt mijn ding. Nogal breed. Maar zo waren er wel meer testfietsen.
Gebruikersavatar
hydrus
Mountainbiker
Berichten: 817
Lid geworden op: wo 02 mar 2005 19:35
Rijdt met: Ti SS, steel fixed gear CX, alu XC tandem, Carbon velomobiel
Contacteer:

Bericht door hydrus »

Schijfrem schreef:Heb de Endorfin met Rohloff getest maar ik heb hier toch mijn bedenkingen over.

Ik vond de shifter nogal loshangend schakelen, maw er zat wat speling op de schifter hendel. Bij mijn XO gripschifters is dit zeker niet het geval en uiteraard vergelijk ik dus tussen beide.

Tevens heb ik op mijn testmodel ondervonden dat naar een kleinere versnelling schakelen mij soms even het gevoel gaf van naar een grotere te gaan :-k Misschien lag dit aan het testmodel ??

Om in feite een goede indruk van een Rohloff naaf op te doen zou je een dergelijk systeem eerst eens op een vlak stuk weg moeten kunnen testen om zo te wennen aan de verschillende versnellingen. Spijtig kon dit vandaag niet :(
Dat van naar de kleinere versnelling schakelen kan kloppen, er is 1 moeilijk schakelpunt bij de rohloff's, van 8-7 en omgekeerd. Dat komt omdat er bij versnellingen lager dan 7 (of hoger, dat weet ik niet juist) er een extra tandwielsysteem in gebruik wordt genomen, daardoor kan hij even in 14 zitten.
In vergelijking met een traditioneel systeem denk ik dat het beter is, aangezien je bij een traditioneel systeem 2 lastige punten hebt, vooraan schakelen onder kracht zal meestal ook niet zo vlot gaan.

Naar het schijnt kan je het moeilijk schakelen van de rohloff tussen 8 en 7 vermijden door even te stoppen met trappen. (of de belasting te verminderen) Wat ik nog heb gelezen is dat de rohloff's ieder jaar beter worden op vlak van schakelen.
The OM
Mountainbiker
Berichten: 901
Lid geworden op: di 13 jun 2006 13:49
Rijdt met: Trek 4300

Bericht door The OM »

Over de speling op de rohloff, dat is normaal. Onze buurman heeft in beide zijn fietsen een rohloff, en bij alletwee zit er speling in de shifter.

Verder, iemand kraftstoff getest?
Plaats reactie