Forumoverzicht Techniek Tips en tricks kg op de banden?

kg op de banden?

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....

Moderators: Reflex, Angelo., Test team


Bericht za 22 okt 2011 17:03
prideandglory1891 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 3849
Mijn bike: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL

2.3 bar op nen 2.1 band...

Knappe formule.. :lol:

Ma bon, iedereen heeft gelijk die zen banden hard blaast.
Da rijdt veel beter.

Prettige dag nog :^o

Bericht za 22 okt 2011 17:37
KUBA Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1270
Mijn bike: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL
ik rij zelfs voor alle zekerheid altijd me 4 binnenbanden (waarvan 2 in mijne camelback) :lol: :lol:

iedereen doet wat em wilt zekers , heb jaren rondgereden me 2.7 achter en 2.3 voor maar toen had ik ook nog groter nopkes nodig om recht te blijven , tijden zijn veranderd. :wink:

allez andere kwestie graag. :wink:

Bericht zo 23 okt 2011 18:28
***G*** Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 348

prideandglory1891 schreef:
Op een écht mtb parcours 1.2 bar voor en achter.
Op een TT langs hier, 1.5 bar voor en achter.

29" wielen en 2.25 banden, notubes.

Aan alle rijders met 2bar of meer in hun banden, een vraagje:

hoe voelt dat zo heen en weer stuiteren zonder enige vorm van grip?


Heb vandaag op de tt van sprimont geexperimenteerd met men bandendruk en ik moet zeggen dat het toch aangenamer rijd met 1.5bar dan op 2bar,zeker op de offroad wegen met stenen en wortels. Maar op de asfalt weg ondervind ik toch dat er meer weerstand is en bij gevolg harder moet duwen. mijn conclusie is dat ik dat int vervolg toch op 1.5 ga houden =D>

Bericht zo 23 okt 2011 19:19
jakke-pompier Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1070
Mijn bike: gt zaskar 9r carbon / lynskey pro29
Mountain JOhler schreef:
prideandglory1891 schreef:
Een formule uit de jaren 80 duss...

2.1 banden zijn passé alsook binnenbanden.

De volgende graag :lol:


Er staat een manier van verrekenen omschreven naar andere breedtes van banden. #-o

Je moet alleen kunnen rekenen. :-?

Bovendien dien ik op te merken dat er in ons Belgen landschap nog zeer vele mtb'ers rondbollen met binnenbanden. :^o


Ja die manne zie je elke tt staan mee hun fiets ondersteboven met de wielen er uit en andere bida's steken.

ik rij met 1.6 vanvoor en 1.8 vanachter

Aja en die saguaro's vanachter me een aka vanvoor is een goei keuze nog nooit geen problemen mee gehad. Saguaro vanvoor [-X [-X

Bericht zo 23 okt 2011 20:20
prideandglory1891 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 3849
Mijn bike: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL

Op TT's ziede véél, héél veel :lol: :lol: :lol:
En op de poster boven u: asfalt is niet echt mtb hé :wink:

Voor mij geen saguaro's meer.
Vind ze écht niet goed.

Geef mij maar nen-van-de-velg-knallende-racing-ralf of rocket ron :-D

Bericht vr 28 okt 2011 17:32
balphydus Mountainbiker

Berichten: 874
Mijn bike: Scott Scale
prideandglory1891 schreef:
Op een écht mtb parcours 1.2 bar voor en achter.
Op een TT langs hier, 1.5 bar voor en achter.

29" wielen en 2.25 banden, notubes.

Aan alle rijders met 2bar of meer in hun banden, een vraagje:

hoe voelt dat zo heen en weer stuiteren zonder enige vorm van grip?


Volgens mij geeft jou nanometer verkeerde waardes aan.
1.2 bar is onmogelijk met 80 kg. Je voorwiel is dan onstuurbaar (zeker in bochten) en je raakt elke wortel met je velg als je wat technisch rijdt.

Bericht za 29 okt 2011 12:39
prideandglory1891 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 3849
Mijn bike: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL

balphydus schreef:
prideandglory1891 schreef:
Op een écht mtb parcours 1.2 bar voor en achter.
Op een TT langs hier, 1.5 bar voor en achter.

29" wielen en 2.25 banden, notubes.

Aan alle rijders met 2bar of meer in hun banden, een vraagje:

hoe voelt dat zo heen en weer stuiteren zonder enige vorm van grip?


Volgens mij geeft jou nanometer verkeerde waardes aan.
1.2 bar is onmogelijk met 80 kg. Je voorwiel is dan onstuurbaar (zeker in bochten) en je raakt elke wortel met je velg als je wat technisch rijdt.
Mijn MANOmeter is niet geijkt. Da's waar, maar als ge toch zin hebt in een beetje muggeziften: Wie zegt dat deze dan méér druk steekt, kan net andersom. Dus kan ik evengoed op 1 bar rondrijden.
:^o

Kan je me misschien wel eens uitleggen wat technisch rijden is?
Zijn ardennenmarathons of pakweg Roc 'd Azur technisch genoeg?

Bericht za 29 okt 2011 13:21
Fred83 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 514
Mijn bike: Granville Pulse
prideandglory1891 schreef:
Roc 'd Azur


En dat met 1,2 bar.... :-k ...
Roc toestanden rij ik met 2 bar achteraan en 1.8 vooraan met 2.0 banden.
Heb ooit gestest met 1.8 achteraan en 1.5 vooraan en resultaat was dat ik in een afdaling met een redelijke bocht bijna op mijn bakkes lag omdat er ineens veel lucht was ontsnapt (voorwiel) tussen band en velg.

Moet wel zeggen dat druk ook afhangt volgens de dikte van de band. Met een 2.35 of 2.25 kan men met minder druk rijden dan met een 2.0. Allé, zo heb ik het toch ondervonden want met mijn 2.35 banden zet ik ook maar 1,5 a 1.2 bar.

In elk geval meer dan 2 bar zet ik nooit meer in mijn banden, zelf al is er veel asfalt. Vroeger was ik ook zo iemand dat bijna 3 bar in mijn banden stak maar dat is al lang verleden tijd. Ma ja, ik wist ni beter want kwam van de weg en daar stak ik 9 bar in mijn tubes en dan vond ik 3 bar logisch.... :oops:

Bericht za 29 okt 2011 14:29
SD2E Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 2180
Mijn bike: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005
1,2 BAR kan ik ook moeilijk geloven dat dat altijd goed gaat...
Ik varier altijd tussen 1,6 en 2 bar
Heb al 2 maal een 2.25 achterband kapotgereden op 1,6 bar, gewoon snakebite (buitenband zelf) op een scherpe kan van een steen.
En ik weeg altijd tussen 73-76kg.

Bericht za 29 okt 2011 17:38
jorre28 Mountainbiker

Berichten: 169
Mijn bike: canyon grand canyon cf slx 29
met 1.2 bar in uw banden rijdt ge tegen 2km/u door de bochten ofzo, want anders rijde uwe voorband er af. En als het wat technisch wordt zit ge constant op uwe velg

VorigeVolgende

Keer terug naar Tips en tricks