Welke maat

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gast

Bericht door Gast »

- Als je je niet kan opmeten pas dan de methode met het gestrekte been/hiel pedaal toe.
- Maak dan een proefritje met de fiets.
- Het kan dat je dan nog tussen 2 maten valt gezien een frame verspringt met 1.5 tot 2 inch wat toch nog 3.8 tot 5 cm is, wat behoorlijk veel is.
- Indien je sportief, snedig en technisch wil rijden kies dan de maat kleiner. Indien je rustig relax wil rijden kies dan de maat groter.
- Een te klein frame kan je nog altijd bijpassen met een langere stuur- en/of zadelpen. Aan een te groot frame valt spijtig genoeg weinig meer te verhelpen.
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Kijk mss eens naar het tooltje op Viper zijn site om de juiste maat te bepalen.

Ik ken je beenlengte niet, maar als die maar 81-82 cm is, dan is een 19 wss te groot (getuige: mezelf). Een 21" is vééééél te groot. Een 17 of een 18" zou ongeveer je maat moeten zijn, tenzij je stelten hebt en King Kong heet. ;)

Maar gebruik dat tooltje eens...
Gebruikersavatar
stefan00
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 28 jul 2004 20:42
Rijdt met: Giant nrs4, lx afgemonteerd

Bericht door stefan00 »

kawa schreef:Welk merk is dat? Die heb ik nog nie gezien.
Die onderste, da zijn toch van die vuelta wielen he.
ja dat zijn: Extra sterke Vuelta 24spaaks XRP velgen
het merk is matra sprinter disc. Iemand wat van gehoord?
deze fiets is trouwens 18.5 inch.

ik kan die tool van viper niet vinden, kan iemand de directe link geven?
Bedankt voor de tips lui! =D>
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

ghost-rider
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: do 11 nov 2004 17:19
Rijdt met: ghost scandium-full XT '04- black super air spv-dt swiss wheels
Contacteer:

Bericht door ghost-rider »

Het verschil kan je qua zithoogte wel regelen met je zadelpen. Maar op een grotere kader staat het stuur meer naar voor, dus zal je meer last krijgen van je rug :wink:
Gebruikersavatar
beethoven
Mountainbiker
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 06 okt 2003 18:44
Rijdt met: Specia hard-rock

Bericht door beethoven »

Beste bikers,
Met maten daar ben ik ook al van in huis gekomen.
Nu, je kan zeker waar je de bike koopt je laten opmeten voor een schappelijk bedrag, wat je zelfs bij aankoop van de bike terug krijgt, hetzij in optie of dergelijken.

Nu blijkbaar zien vele iets over het hoofd en daarmee ga ik niet akkooord met jullie uitleg.
Je laat je uittesten op een bike met gewoon sportschoenen aan, dit lijkt voor iedereen OK zeker?
Niets is minder waar, bedenk dat je eens je wat geoefend zijt je spd schoenen zult aanschaffen. Daarmee veranderd je jou lengte wel (een 2,5 cm). Dus deze dient men er bij te rekenen. Ook kan dit zelfs meer bedragen indien je plaatjes buiten de schoenen opgestel zijn. Men dient dus rekening te houden met de volledige lengte of de volledige beenlengte, dus met de mtb schoenen aan.
Ofwel neem je deze tabel als vb en veeg je zoals vele die als eerste keer een mtb gaan kiezen je lak aan deze info en koop je achteraf je schoensels en verhoog je stilzwijgen het zadel. Rudy VdE.
djambo
Mountainbiker
Berichten: 193
Lid geworden op: vr 08 mar 2002 02:00
Rijdt met: c'd

Bericht door djambo »

een goede fietsenboer zal ja altijd opmeten mét schoenen en koersbroek !
of zoniet minstens dit verschil compenseren !
Plaats reactie