Ketting valt er af!

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
steamy
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 31 mei 2010 11:31
Rijdt met: Bulls Copperhead 3 Disc

Ketting valt er af!

Bericht door steamy »

Collega MTB'ers,

vandaag tijdens paar steile afdalingen (met veel putten en stenen), is mijn ketting er 2x afgevallen vooraan (zonder dat ik trapte!). Op dat moment lag de ketting op het middelste tandwiel...

Hoe kan ik dit voorkomen? Ketting inkorten?

Tandwielen zijn trouwens XT, en ketting is XTR ketting van shimano.

Dank alvast!
*Tom*
Mountainbiker
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 00:08
Rijdt met: Thompson athena

Bericht door *Tom* »

enkele dingen waar ik zo direct aan denk zijn
1 is de ketting wel op de juiste lengte gemaakt
dit doe je zo
- ketting open maken
- rond het grote blad vooraan en rond het grootste tandwiel op de casette en niet door uwe achterderie
- ketting met beide uiteinden naar elkaar brengen en opspannen
- 2 extra schakels bijtellen eventueel een 3de om hem te kunnen linken
2 op welk tandwiel lag de ketting op de cassette
want als uwe achterderie sterk naar boven is getrokken door een klein blad voor en een klein tandwiel achter dan staat er niet veel spanning op de ketting en valt deze ook makkelijk af
hebde dus ook voor als uwe ketting te lang is
Gebruikersavatar
Lust
Mountainbiker
Berichten: 364
Lid geworden op: za 11 nov 2006 12:33
Rijdt met: Scott Racing Team custom build & Scott Spark 40
Contacteer:

Bericht door Lust »

Ik ga er van uit dat uw ketting volgens de regels van de kunst is gelegd.
In afdalingen, zeker met grote putten en stenen of wortels, is het aan te bevelen om uw ketting vooraan op het grote blad te leggen en achteraan ergens in 't midden. Zo komt er een 'beetje' (lees 'genoeg') spanning op de ketting om te voorkomen dat de ketting er af vliegt. De reden om de ketting achteraan ergens in' t midden te leggen is tweeledig: te ver naar binnen of buiten slaagt ze er misschien toch nog af; volgt na de afdaling een klim, dan zit je sneller op de juiste versnelling.
De eerlijkhied gebied mij om te zeggen dat deze tip niet van mij komt, maar van 'onze peter'( P. Meyrhaeghe). Desondanks heb ik er toch al veel plezier en profijt aan beleeft, nu hopelijk gij ook!
Plaats reactie