blokkeren van wiel met schijfremmen

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
jef
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 16 sep 2002 02:00
Rijdt met: Exodus Rock 03 LX XT / Cannondale jekyll 1000 XT

blokkeren van wiel met schijfremmen

Bericht door jef »

Ik rijd sinds kort met schijfremmen, en ben er eigenlijk wreed content van.

maar, ik merk dat ik mijn achterwiel niet eens geblokkeerd krijg als ik alles toeknijp tijdens de afdaling.

Achterschijf 140
voor 205 das geen probleem


Is dit normaal, en bedoelen ze dat met doseerbaarheid of is die schijf gewoon te klein.....
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Dat is niet normaal, probeer eens met nieuwe blokjes en propere schijven.
Het klinkt als olie op de schijf.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Is zeker niet normaal!! Lucht in het systeem? Laat het eens
nazien door een kenner. Voel je een duidelijk drukpunt of
is het eerder "sponzig"? Springt de hendel goed terug naar voren? ... :roll:
Gebruikersavatar
jef
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 16 sep 2002 02:00
Rijdt met: Exodus Rock 03 LX XT / Cannondale jekyll 1000 XT

Bericht door jef »

bedankt,

zal eens bij de fietsenboer binenspringen

voelt nogal sponzig aan effectief
Japs
Mountainbiker
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 30 jun 2002 02:00

Bericht door Japs »

Waarom voor zo groot, of waarom achter zo klein? Nogal veel verschil vind ik. Probeer achter eens een grotere schijf. Dit verhoogt de remkracht en zorgt voor een betere koeling van de schijf. Ik weet niet welk merk je remmen zijn, maar je achterwiel zou je toch moeten kunnen blokkeren. Schijf kuisen en eventueel andere blokjes proberen.
Gebruikersavatar
robbe
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 05 jan 2004 13:23
Rijdt met: ne schone zwarte

Bericht door robbe »

inderdaad verschil tss voor en achter lijkt wel een downhill fiets te zijn... ik heb op mijn fietsen zowel voor als achter schijven van 160!!

Misschien kan het helpen even de plakketjes eruit te halen, en met een schuurpapier over te gaan zodat de blinkende (modder- en stof-)laag eraf is. Dan goed afblazen, ook de pistons van de remschoenen even uitblazen en terug monteren. Schijven zijn gevoelig aan vuiligheid als het in het mechanisme blijft steken. Opgepast: geen vet of olie tussen pompen!!!

Als je systeem hydraulisch is, wat waarschijnlijk het geval is, dan kan het ook zijn dat je ergens een luchtbel in de leiding hebt ofwel dat er niet genoeg olie inzit. Dit oplossen gaat met een speciale 'spuit' waarmee je de olie eruit zuigt en weer erin pompt.. echter gemakkelijker gezegd als gedaan, je moet het goede gereedschap hebben. Ook zou het kunnen dat het membraan in je remhendel gescheurd is en dat je daar een kleine lekkage hebt wat die sponzigheid ook kan verklaren.

Vele mogelijkheden, maar als het systeem werkt moet je met één vinger je achterwiel kunnen blokkeren, volgens mij met eender welk merk. (ik heb zowel Shimano als Formula en daarmee lukt dat perfect)
Gebruikersavatar
jef
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 16 sep 2002 02:00
Rijdt met: Exodus Rock 03 LX XT / Cannondale jekyll 1000 XT

Bericht door jef »

[quote="robbe"]inderdaad verschil tss voor en achter lijkt wel een downhill fiets te zijn... ik heb op mijn fietsen zowel voor als achter schijven van 160!!

Is geen downhill hoor., die 205 was een opportuniteit, zo van ebay geplukt voor 15€.
en met die grote schijf duren de afdalingen gewoon langer :lol:
Moet wel zeggen dat zo'n schijfke schitterend werkt. in ieder geval een pak beter dan met mijn V brakes.

ik was mis . 't is 160 ipv 140 achter, maar het probleem blijft hetzelfde.
Van Cot
Mountainbiker
Berichten: 1045
Lid geworden op: za 20 mar 2004 01:34
Rijdt met: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Bericht door Van Cot »

V-brakes zijn idd slechter, zowel blokjes als velg moeten ingeremd zijn, maa als er teveel geremd is zie je dat aan de velg, en gaat het geheel ook slechter remmen.

Ik zou er wel willen steken (beginnen met mechanishe) maar mijn kader laat dat niet toe, en vanvoor is het dan ook vrij overbodi (slijt daar wel de meeste blokjes af maar de velg blijft als nieuw)
Gast

Bericht door Gast »

205 mm in den belgiek ? amai mijne frak. Voor downhill ja, voor freeride, kan nog net, maar voor tt-en en XC ? Trouwens, heb je nagekeken of de fabrikant van je vork dergelijke diameters toelaat ?

Hakke
Gebruikersavatar
jef
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 16 sep 2002 02:00
Rijdt met: Exodus Rock 03 LX XT / Cannondale jekyll 1000 XT

Bericht door jef »

Hakke schreef:205 mm in den belgiek ? amai mijne frak. Voor downhill ja, voor freeride, kan nog net, maar voor tt-en en XC ? Trouwens, heb je nagekeken of de fabrikant van je vork dergelijke diameters toelaat ?

Hakke
kwam orgineel van ne lefty, staat nu terug op ne lefty.
Plaats reactie