Zithouding

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
Sahih
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: do 09 sep 2010 12:58
Rijdt met: Trek 6300
Contacteer:

Zithouding

Bericht door Sahih »

Weet er iemand hoe je kan nagaan of je een goeie zithouding hebt op de mountainbike?
Ik heb namelijk de laatste tijd af en toe pijn in de onderrug, niet tijdens het rijden maar eerder de dag erna of 2 dagen erna.
Gebruikersavatar
marb
Mountainbiker
Berichten: 330
Lid geworden op: ma 30 jun 2003 12:08
Rijdt met: Cannondale scalpel 26"

Bericht door marb »

Ik vrees dat een degelijke opmeting het enige is dat je op een deftige manier verder zal helpen , zeker op termijn bekeken...
Hier is al een topic over.
Gebruikersavatar
Frost
Mountainbiker
Berichten: 221
Lid geworden op: do 14 jan 2010 17:56
Rijdt met: Cannondale Flash 29er carbon 3

Bericht door Frost »

Kan ook ontstaan doordat je de houding nog niet gewend bent
Gebruikersavatar
Shorty
Mountainbiker
Berichten: 326
Lid geworden op: di 16 apr 2002 02:00

Bericht door Shorty »

Gebruikersavatar
Foxy
Mountainbiker
Berichten: 2490
Lid geworden op: wo 23 sep 2009 11:39
Rijdt met: Een voor op 't strand en een voor op de weg.

Bericht door Foxy »

Als je het zadel er af haalt is het handiger om de hoogte eens aan te voelen terwijl je rijdt... zo moet je niet constant de zadelpen verlagen en verhogen. Na het rijden zal je duidelijk zien waar je zadelpen moet komen.
filsdanvers
Mountainbiker
Berichten: 217
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:23
Rijdt met: YT Jeffsy 27 & Cube stereo hybride

Bericht door filsdanvers »

Foxy schreef:Als je het zadel er af haalt is het handiger om de hoogte eens aan te voelen terwijl je rijdt... zo moet je niet constant de zadelpen verlagen en verhogen. Na het rijden zal je duidelijk zien waar je zadelpen moet komen.
Ik denk dat ik u al heb zien rijden in het stadspark. :-)
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="Foxy"]Als je het zadel er af haalt is het handiger om de hoogte eens aan te voelen terwijl je rijdt... zo moet je niet constant de zadelpen verlagen en verhogen. Na het rijden zal je duidelijk zien waar je zadelpen moet komen.[/quote]

die is nieuw .......en erg nutteloos om te doen.
en geen aanrader, tenzij je er een bruine zadelpen en pijnlijk achterste aan wil overhouden. :lol:
Gebruikersavatar
BASSMAN
Mountainbiker
Berichten: 2741
Lid geworden op: do 18 okt 2007 22:33
Rijdt met: TREK 8500 '9 & '11- CUBE analog '8 - GIANT tcr1 '11 - CKT 369 '15 - Giant propel advance 1 '17
Contacteer:

Bericht door BASSMAN »

Pijn in de onderrug!!! Probeer eens uw zadel wat hoger te zetten indien gij uw fiets niet te groot hebt gekocht.
Gebruikersavatar
svennus
Mountainbiker
Berichten: 523
Lid geworden op: ma 21 sep 2009 20:19
Rijdt met: Scott Spark RC WorldCup RIO Edition 2017

Bericht door svennus »

Frost schreef:Kan ook ontstaan doordat je de houding nog niet gewend bent
Meer dan dat zal het ook niet zijn...
Gebruikersavatar
glimburger
Mountainbiker
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 02 jun 2010 06:11
Rijdt met: Specialized T.LEVO expert
Contacteer:

Bericht door glimburger »

Het kan om een goede houding te krijgen soms in echt kleine dingen zitten. De dealer had me uitgebreid opgemeten en de fiets volgens de voorschriften van trek afgesteld. Ik had de eerste maand wat last van een stramme onderrug. Niet echt pijnlijk maar eerder knagend gevoel. Dat verbeterde door het meer gewend raken aan de houding maar ging niet helemaal weg. Dan heb ik eerst met de zadelhoogte gespeeld ( hoger en lager gezet) en vervolgens ook het zadel een beetje voorwaarts- achterwaarts georiënteerd en het probleem is nu volledig opgelost. Zelfs als ik langere ritten rij.
Mijn zitpositie is uiteindelijk 5 mm lager en het zadel 1 cm voorwaarts. Nu rek ik niet meer zo fel op mijn onderrug en behoud toch een voldoende sportieve houding. Met een ritje van een uurtje kan je het nog niet beoordelen. Rij echt meerdere langere ritten en zo voel je meteen wat jou het beste is.

Zo heb ik ook na een maand mijn eggbeater-plaatjes meer naar achter gezet op de schoenen. Veel relaxer voor de kuit en niet meer het gevoel dat ik tegen de limiet van de belasting rij. Ne mens is geen standaard ding hé. Beetje zoeke zal wel tot een oplossing komen. Als je tenminste geen structureel rugplobleem hebt. Daar is geen enkele houding voor te zoeken. Succes.
Plaats reactie