Fietscomputer plaatsen op een bike met oversized stuur

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Plaats reactie
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Fietscomputer plaatsen op een bike met oversized stuur

Bericht door Jack77 »

Een beetje noodgedwongen heb ik een oversized stuur op mijn nieuwe bike.

Zoals ik al vreesde, zijn die dingen, net als rizer-sturen, dus niet gemaakt om erg ingekort te worden (wat ik voorlopig niet van plan ben). Ze zijn echter ook niet geschikt voor bepaalde add-on's zoals fietscomputers en verlichting...

Ik heb dus een Sigma BC1200 en een aparte draadloze RDS module.

Als ik die RDS module echter installeer, dan zit die (mede gezien de kromming onderaan van de plastic computerhouder) erg aan de kant van mijn controls. Dat vind ik niet echt een zicht en het is mss ook wel nadelig bij een val.

Die RDS ontvanger op de stuurpen plaatsen gaat echter niet gezien de positie van de teller i.v.m. de leesbaarheid.

Gek genoeg kan je die positie dus wel wijzigen (90° draaien) bij de houder met draad, zodat die bvb. wel op de stuurpen zou passen. Maar dan zit je weer met die draad (en een RDS module te veel)...

Weet er iemand mss een ingenieuze oplossing voor deze zaak?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

Yep. De RDS-module bevestig je met een plastic bandje, niet? Groter spanbandje (een "joinke" in de volksmond) halen @ Brico, Gamma, Hubo,... en tis gefixt :D Breng er dan ineens ook een voor mij mee, wil je :P
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Ben nu aan het experimenteren met de dikkere bandjes van de gewone houder.

Het normale bandje zit wat strak, dus dat is wss geen goed idee als ik de zaak niet wil kwijtspelen. Het grootste bandje van de RDS-kit zit dan weer vrij los en is mss wat te dik. Mss dit ik het ga verwisselen met dat van de sensor... en dat eens proberen.

Ik vrees trouwens wel wat voor afglijden...
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

Zo heb ik't voorlopig ook opgelost, met iets tussen stuurpen en computer om het geheel wat steviger te klemmen. Toch handig om twee setjes montagemateriaal te hebben. Zodra ik een beter passend rubber dingske vind, is dat probleem ook al van de baan...

Verder geen glijproblemen 8)
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Bericht door Justin »

@Jack77 : wat kost die RDS module als ik vragen mag. Ben ook aan't denken die te kopen voor mijn BC1200. Heb wel ergens in een of andere topic op dit forum gelezen dat die RDS module nogal een batterijvretertje is, vooral bij vochtig weer.

Fietsonderdelen -> draadloos of niet
(Weet niet hoe ik die link naar deze topic in dit bericht moet plaatsen :-? ).
Gebruikersavatar
tafelpoot
Mountainbiker
Berichten: 396
Lid geworden op: di 21 okt 2003 18:17
Rijdt met: Granville Mahone SL
Contacteer:

Bericht door tafelpoot »

Justin schreef:@Jack77 : wat kost die RDS module als ik vragen mag.
klein vraagje
RDS is da nie da systeem waarmee da uwen autoradio kan snappen wanneer er een verkeers bericht is en dat diene dan de cd op pauze zet ofzo???
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Bericht door Justin »

tafelpoot schreef:
Justin schreef:@Jack77 : wat kost die RDS module als ik vragen mag.
klein vraagje
RDS is da nie da systeem waarmee da uwen autoradio kan snappen wanneer er een verkeers bericht is en dat diene dan de cd op pauze zet ofzo???
Klopt ook inderdaad :D =D> :wink: , maar dat is ook die draadloze module voor sigma kilometertellertjes.
Gebruikersavatar
Animal
Mountainbiker
Berichten: 110
Lid geworden op: za 07 aug 2004 11:00
Rijdt met: scott scale team edition 2008

Bericht door Animal »

Iemand bij ons in de club rijdt ook met een oversized stuur en heeft
zichzelf een fietscomputer van Cyclosport nml. type CM411 aangeschaft.
Deze plaats je niet op het stuur maar midden op je stuurpen. :D

Dit wordt ook vaak gebruikt wanneer je met de nieuwe dual controle chifters rijd en een nogal smal stuur hebt,
zodat je hierdoor geen plaats hebt om je fietscomputer te plaatsen, als hij midden op je stuurpen staat heb je ruimte zat op je stuur.
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Bij roseversand (Red Bull) kan je een speciaal setje kopen om tellers en andere toeters op een oversized stuur te plaats. Het betreft een opzetsttukje van een paar gram met voldoende plaats voor een 2-tal toeters.
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Justin schreef:@Jack77 : wat kost die RDS module als ik vragen mag. Ben ook aan't denken die te kopen voor mijn BC1200. Heb wel ergens in een of andere topic op dit forum gelezen dat die RDS module nogal een batterijvretertje is, vooral bij vochtig weer.
Ongeveer 15 euro's. Over dat vochtig weer kan ik nog niks zeggen, maar gezien de regen zou het wel eens best kunnen dat ik je als het waar blijkt snel van antwoord kan dienen... ;)

@Viper: Bedankt voor de tip. Iemand een bestelling bij Rose Versand?
Plaats reactie