pijnlijke polsen

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Plaats reactie
bacardavid
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 07 jun 2004 21:45
Rijdt met: Merida Matts Miami

pijnlijke polsen

Bericht door bacardavid »

ik heb mij vorige week een bike gekocht.

Zondag 40Km gereden in booischot, gisteren 50 in Bornem.

Ik heb enorm pijn in mijn polsen.

Waarmee kan dit te maken hebben.

Ik denk eventueel aan de plaatsing van stuur en barends waardoor mijn polsen licht gedraaid zitten bij het rijden.
d@Mit
Mountainbiker
Berichten: 347
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Contacteer:

Bericht door d@Mit »

Aangezien je net een fiets gekocht heb, kan het inderdaad interessant zijn om eens met de positie van stuur en misschien wel hoogt van stuur en zadel te experimenteren. Wat ook kan helpen is het dragen van handschoenen (wel of niet met vingers).
bacardavid
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 07 jun 2004 21:45
Rijdt met: Merida Matts Miami

Bericht door bacardavid »

langere stuurpen gekregen.
probleem lijkt grotendeels verholpen.
Gebruikersavatar
Nico Wils
Mountainbiker
Berichten: 200
Lid geworden op: vr 25 jul 2003 06:34
Rijdt met: Scott team issue Scandium 7,5kg + custom brand Lx

Re: pijnlijke polsen

Bericht door Nico Wils »

bacardavid schreef:ik heb mij vorige week een bike gekocht.

Zondag 40Km gereden in booischot, gisteren 50 in Bornem.

Ik heb enorm pijn in mijn polsen.

Waarmee kan dit te maken hebben.

Ik denk eventueel aan de plaatsing van stuur en barends waardoor mijn polsen licht gedraaid zitten bij het rijden.
Rijd eerst nog maar eens een paar honderd km's met die fiets alvorens beslissingen te pakken over een ander stuur en dergelijke.
Je polsen moeten stilaan wennen aan het fietsen en de schokken, na enkele weken gaat dit stilaan vanzelf over.......................
En je km's langzaam opbouwen, niet te snel.......
Succes :wink:
Gebruikersavatar
sportyboy
Mountainbiker
Berichten: 396
Lid geworden op: vr 09 jul 2004 19:22
Rijdt met: Canyon AL 9.0 2009

Bericht door sportyboy »

had in het begin hetzelfde probleem, heb voor u de volgende tips die je kan proberen.

1. zithouding
bij mij lag het probleem bij het niet gewend zijn van de zithouding, en alnaargelang het plaatsen van mijn polsen. uw armen niet blokkeren is één belangrijk ding zodat je met je ellebogen al een groot deel van de schokken kan opvangen en de pols mag om goed te zijn geen hoek vormen tussen hand en onderarm, deze zou eigenlijk een rechte lijn moete vormen (zoals je je armen ontspannen naast uw lichaam zou laten hangen => is de natuurlijke houding tussen onderarm en hand - alle andere houdingen zorgen voor een minimale spanning in het gewricht, bij langdurig dezelfde houding te behouden kan deze pijn verergeren.

2. grip op het stuur
uw stuur vasthouden is goed, uw stuur doodknijpen is verkeerd. proberen om niet te veel in uw stuur te nijpen, zelf heb ik een soort van mouchen handvatten en dit lost ook al een stuk van het probleem op, harde kunststof handvatten leiden de schokken rechtstreeks door naar je polsen.

3. polsbanden
wat ook zeer effectief is zijn polsbanden die gebruikt worden bij fitness, die kan je zo hard aantrekken als je wil en zorgen voor een zeer goede EXTRA steun in het polsgewricht. verkrijgbaar in bijna alle fitnesscentra(nadeel is wel dat je der zweterige polsen van krijgt als je ze lang draagt)

4. verander van houding
indien je horentjes hebt aan je stuur kan je hier bij rechte vlakke stukken waar je niet hoeft te schakelen je handen zetten, zo krijgt het gewricht een andere houding en kan zo eventueel ff relaxen van de vorige houding.

kort samengevat
• armen niet blokkeren en schokken opvangen met de ellebogen, bij zeer hobbelige stukken gedeeltelijk gaan rechtstaan (dus net niet op uw zadel zitten), zo heeft je fiets meer speling en vangt die de grootste schokken op
• regelmatig de houding van je handen veranderen
• niet te hard in je stuur knijpen, proberen een relaxte houding te vinden
Plaats reactie