Altitude Meter

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Plaats reactie
Gast

Altitude Meter

Bericht door Gast »

Weet er iemand een goede site of manier om aan hoogtes te geraken van bepaalde plaatsen in belgië . Want ik heb momenteel een chronometer met altitude meter maar zit met het probleem dat ik de starthoogte niet correct kan instellen bij gebrek aan het voorgaande :cry:
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

De exacte manier om werken is, dacht ik, de starthoogte instellen met behulp van de stafkaarten van het NGI. Die bestaan trouwens ook in CD-rom versie.

Als je je daar niet blauw aan wil betalen, kan je misschien telkens aan iemand van de organisatie vragen of ze toevallig de exacte starthoogte niet kennen: als het om een goeie organisatie gaat, zullen ze dat meestal wel weten (ivm waarschijnlijk zelf ook hoogteprofielen opgesteld enzo...)

Daarnaast is het misschien nuttig om weten dat die exacte starthoogte geen invloed heeft op een correcte meting van de hoogtemeters...

(PS Welke commençal heb je? Foto? :drunk: )
Gast

Bericht door Gast »

thx .. :-) momenteel calibreerde ik hem toch altijd op starthoogte 0 ...

ps: zal dringend eens moeten foto nemen van fiets ... Het is een Commençal Combi ( met Magura brakes hs33 , shimano LX groep , manitou voorvering ) ... Tis mijn eerste fiets :-D
Gebruikersavatar
mudbuster
Mountainbiker
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 07 jul 2004 21:20
Rijdt met: GT Zaskar LE magura race line volledig XT

Bericht door mudbuster »

calibreer je hoogtemeter voor je vertrekt thuis. je hoogte van je thuisbasis moet je inderdaad terugvinden op een stafkaart 1/25000
Als het goed weer is werkt dit prima omdat er dan geen luchtdrukverschillen zijn door het weer. Je hoogtemeter werkt op luchtdrukverschillen. Als je stijgt of daalt verandert je luchtdruk dus ook je hoogte. Als het weer verandert en jij blijft op dezelfde hoogte, dan gaat je hoogtemeter een stijging of daling aangeven al ben je niet van hoogte verandert.
calibreer daarom je hoogtemeter zoveel mogelijk.
Het is daarom dat je soms ziet bij hoogteprofielen dan hun beginhoogte en eindhoogte niet gelijk is. Meestal te wijten aan wisselende weeromstandigheden.

dus thuis calibreren en 't zal al een stuk juister zijn. \:D/
Dafke
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 25 jan 2004 01:24
Rijdt met: CUBE Ltd 1

Bericht door Dafke »

Even een tip voor wie niet over de NGI Cd-Roms beschikt of over andere stafkaarten: op de website http://www.gisvlaanderen.be en doorklikken op "geo vlaanderen" kun je verschillende kaarten (zelfs luchtfoto's) opvragen die gebaseerd zijn op stafkaarten (bv. alle bossen in vlaanderen, soort bodem,...). 't Is wel zwart/wit en misschien verouderd ( alhoewel de hoogtelijnen waarschijnlijk niet te veel veranderen in de loop der jaren :D ). Ook de snelheid is niet te denderend, maar hey wat wil je, 't is gratis en beter dat dan niks. Met een beetje knip en plakwerk kun je voor jezelf een stafkaart aanmaken voor als je een tochtje wil maken.
Zoek je enkel kaarten voor in West- of Oost-Vlaanderen kun je een kijkje nemen op de websites www.gisoost.be of www.giswest.be. 'k Heb de indruk dat die ietsje rapper werken en op gisoost kun je zelfs een kaart opvragen met het provinciaal fietsnetwerk. Jullie moeten het zelf maar eens gaan bekijken. (ps: je moet voldoende inzoomen om de stafkaarten te zien)

David
XVMx
Mountainbiker
Berichten: 202
Lid geworden op: di 20 aug 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark 30 / Thompson Zeus-SL

Bericht door XVMx »

Dafke schreef: 't Is wel zwart/wit en misschien verouderd ...
De luchtfoto's zijn tussen de 3 en de 4 jaar oud (mijn huis staat er al op, maar mijn terras en omheining nog niet).
Plaats reactie