Wat kan een lockout aan?

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
crosserke
Mountainbiker
Berichten: 210
Lid geworden op: do 22 apr 2004 19:28
Rijdt met: good boy
Contacteer:

Wat kan een lockout aan?

Bericht door crosserke »

Op mijn nieuwe fiets heb ik zowel voor als achter een lockout. (lefty en fox float propedall)
Nu vroeg ik mij af hoeveel zo een lockout kan verdragen voordat hij het begeeft.
Een vriend van me heeft de lockout van zijn sid stuk gereden toen hij door een put reed met de lockout geactiveerd.
Kan dit ook gebeuren wanneer je op een slecht fietspad rijd of op een zandwegje in het bos?
Alvast bedankt voor jullie reactie!!
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

De meeste lock-outs zijn olie-dempers, door de klep waar de olie door moet te sluiten loct je vork.

Bij de meeste vorken is deze klep gewoon een puntig pennetje dat je naar beneden draait tot de klep gesloten is, bij een te grote slag moet de olie toch ontsnappen, ofwel is er een overdruk ventiel ofwel moet de olie via de dichtingen en het pennetje door, dan riskeer je brokken.
Dichtingen gescheurd, pen gebogen,...

Hoe het zit bij de lefty en de fox float???
staat er niets in de handleiding???
Gebruikersavatar
crosserke
Mountainbiker
Berichten: 210
Lid geworden op: do 22 apr 2004 19:28
Rijdt met: good boy
Contacteer:

Bericht door crosserke »

In de handleiding staat enkel de werking van de vork en de demper uitgelegd maar niet wanneer je de lockout mag gebruiken en wanneer niet.
Gebruikersavatar
Schijfrem
Mountainbiker
Berichten: 2677
Lid geworden op: zo 30 mei 2004 21:23
Rijdt met: Moots 29" / Lynskey M290 29" / OnOne Gravel

Bericht door Schijfrem »

Ik heb met mijn Foxfloat RL demper achteraan in lockout stand de pin waarmee hij tussen het frame is bevestigd in 2 stukken gereden. Demper niet kapot maar pin wel met veel gesukkel eruit kunnen halen en vervangen door een stalen pin.
Gebruikersavatar
vdc
Mountainbiker
Berichten: 181
Lid geworden op: do 03 jun 2004 22:21
Rijdt met: Lierde

Bericht door vdc »

Vraag me eigenlijk ook af met welke vorken je verantwoord kan afdalen in 'lock'-stand zonder ze in broken te rijden...
Wil volgend jaar nl. es investeren.

Iem. positieve ervaringen met bepaalde types op dit gebied?... :oops:
Gebruikersavatar
Mick
Mountainbiker
Berichten: 441
Lid geworden op: di 10 sep 2002 02:00
Rijdt met: Vosselaar
Contacteer:

Bericht door Mick »

vdc schreef:Vraag me eigenlijk ook af met welke vorken je verantwoord kan afdalen in 'lock'-stand zonder ze in broken te rijden...
Wil volgend jaar nl. es investeren.

Iem. positieve ervaringen met bepaalde types op dit gebied?... :oops:
Waarom koop je dan eigenlijk een verende vork als ik vragen mag?
Als je toch afdaald met de vork in lock stand, kun je evengoed een vaste vork steken... :roll:
Maar om een antwoord te geven op je vraag: ik denk dat daar geen enkel type van vork tegen bestand is.
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Met een Fox natuurlijk, die hebben een regelbare lockout met een overdrukventiel. Don't worry be happy :D
Ook als je dat ventiel helemaal dichtdraait wordt de vork tijdelijk vrijgegeven als je bvb over een wortel knalt. Maar idd. waarom zou je in die omstandigheden je lockout gebruiken?
Nijl
Mountainbiker
Berichten: 42
Lid geworden op: do 10 jul 2003 12:08
Rijdt met: Cannondale F900 (2004)

Bericht door Nijl »

Mijn Lefty zijn lockout reeds moeten vervangen momenteel terug problemen ermee, ik denk niet dat die Lockout veel kan verdragen! Dus ik gebruik deze alleen als er echt moet geklommen worden... zullen zien of dat dit het prob oplost
Gebruikersavatar
fieldbiker
Mountainbiker
Berichten: 604
Lid geworden op: do 21 nov 2002 22:15
Rijdt met: Canyon CF SLX 9.9

Bericht door fieldbiker »

Ik rij ook met een Scalpel - met Lefty ELO - en gebruik zelden de lockout, zelfs zéér weinig op asfalt/macadam. Afdalingen doe je veiligheidshalve zonder lockout, dat is zowat de enige regel waar ik me aan houd.
Voor de rest een fantastische vork, meer dan waarschijnlijk stukken beter dan de Fox vorken (oei, nu zal er hier weer een polemiek starten zeker ? #-o )

Fieldbiker
Plaats reactie