pijn aan pols

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Plaats reactie
Startrek25
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: di 25 mei 2004 14:36
Rijdt met: Trek

pijn aan pols

Bericht door Startrek25 »

hello iedereen,

ik ben recent gaan biken in de Ardennen en ondervond na drie dagen last van mijn linkerpols.
ligt dit aan mijn houding op mijn fiets?

graag jullie advies

bisous
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Slechte houding op de fiets, een te grote schok gehad of de opeenvolging van veel kleinere schokken, zwakke polsen,... het zou aan veel dingen (of een combinatie ervan) kunnen liggen.

Als je het nog niet deed: zorg minstens voor degelijke vering en handschoenen met gelpads.

Dat laatste heeft destijds om mijn eerste MTB (zonder vering) het verschil gemaakt tss verkrampte handen en bijna geen verkrampte handen.

Na lange hobbelige ritten op mijn huidige HT heb ik desondanks soms ook nog last van wat zeer in de polsen of in de linkerwijsvinger.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Tegen pijn in de pols:

Zorg ervoor dat je polsen recht staan op je stuur (handen in het verlenge van de voorarm), meestal staan de shifters en remmen zodanig horizontaal dat het niet mogelijk is op een ergonomisch juiste manier het stuur vast te houden.(klein beetje naar onder draaien).
(niet overdrijven, anders krijg je last van je duim)

Een stuur is beter ook niet kaarsrecht (freeride stuur is wat beter)

Dikke foam of gel handvaten helpen ook, maar er bestaan ook voorgevormde ergonomische handvaten. Een goed handvat is ook super tegen slapende handen.

verder een goeie, soepel verende vork, evt. handschoenen

Het stuur een tikje hoger (ook bij freeride stuur) kan ook helpen, (veel minder gewicht op de voorarmen). eigenlijk moet je de volledig geometrie van de fiets bekijken.

Een polsverband kan ook helpen, een gewoon rekverband geeft al veel stabiliteit maar kan gaan knellen waardoor de handen gaan slapen.
Gertus
Mountainbiker
Berichten: 805
Lid geworden op: wo 18 sep 2002 02:00
Rijdt met: Lokeren

Bericht door Gertus »

bee beep :wink:
Plaats reactie