Pagina 1 van 2

snelheid houden op aarde bobbelweg

Geplaatst: ma 19 apr 2004 10:30
door Koma
Bergop en op effen ondergrond (bossen, aarde) kan ik volle gas :D doortrekken, maar als het begint te bobbelen val ik stil. Ik kan dan mijn race partners gewoon niet meer volgen. :cry:
We rijden allen met een hardtail.

Welke houding of techniek kan dit verbeteren ? HELP HELP

Ciao,
Koen

Geplaatst: ma 19 apr 2004 10:33
door Jack77
Eeen goeie vraag. Ik ben heel benieuwd naar de reacties want ik sukkel met hetzelfde probleem. Weliswaar met dat verschil dat ik alleen rijd.

Racebeesten onder ons, jullie advies is zeer welkom!

Alvast bedankt.

Geplaatst: ma 19 apr 2004 10:53
door XVMx
Euh... hoe leg ik dit uit... :roll: ...

Op zulke momenten sta ik "semi-recht" op mijn bike. Wat bedoel ik hiermee? Ik blijf wel zitten op het zadel, maar ik ben constant klaar om van het zadel af te komen. Je moet dus eigenlijk de ganse tijd spanning op je benen houden om als er een bobbel komt onmiddellijk uit het zadel te zijn. Pffff... is er een betere manier om dit uit te leggen :drunk: ???
Als je bij manier van spreken als een zak patatten op je zadel zit dan wordt je bij de minste hobbel van je zadel gekatapulteerd, met het vermelde snelheidsverlies al resultaat.

@Koma: ik rij ook met een Thompson, en het is mijn indruk dat die vanachter stijver zijn dan de gemiddelde bike, als ik op een TT eens rond mij kijk heb ik altijd de indruk dat de andere bikers minder hobbelen dan mij.

XVM

Geplaatst: ma 19 apr 2004 10:55
door Mick
De versnelling zo groot mogelijk zetten lost al veel op.

Geplaatst: ma 19 apr 2004 11:00
door viper
Wat is bobbelen?

-Een redelijk technisch pad met geulen en harde verkantingen, waar het eerder om durf, stuurmanskunst en het goede spoor gaat?

- of gewoon een bobbelpad met bobbels, steenbrokken enz... ? Lichte bikers zullen wel altijd op hun bike blijven klapperen, daar valt niet veel aan te doen. Een goede fiets met een kwaliteitsvering help ook, om niet te zeggen bepaalt bijna alles.

Mijn enige echte tip is vlammen. Hoe sneller je rijdt hoe meer je over de obstakels vliegt ipv stuiteren en hoe beter de benenvering, die constant druk op de trappers uitoefent, werkt.

Geplaatst: ma 19 apr 2004 11:16
door Jack77
Bij mij optie 2; bvb. zo van die wegen zonder echt spoor temidden van de weides/velden. Een mens zou er soms zeeziek van worden.

Vlammen in combinatie met spanning op de benen helpt inderdaad, maar dat vreet energie, wat zich dan weer kan wreken op langere afstanden.

Soms ben ik toch wel wat afgunstig op mensen met een FS als ik aan het afzien ben en er zo een voorbij komt gepeddeld :oops:

Geplaatst: ma 19 apr 2004 11:31
door viper
Jack77 schreef:Bij mij optie 2; bvb. zo van die wegen zonder echt spoor temidden van de weides/velden. Een mens zou er soms zeeziek van worden.

Vlammen in combinatie met spanning op de benen helpt inderdaad, maar dat vreet energie, wat zich dan weer kan wreken op langere afstanden.

Soms ben ik toch wel wat afgunstig op mensen met een FS als ik aan het afzien ben en er zo een voorbij komt gepeddeld :oops:
Wat als iemand op een FS door een no-S wordt voorbijGEPEDDELD :oops: :oops:

Geplaatst: ma 19 apr 2004 11:49
door Jack77
Tja, ik wordt ook genoeg door anderen op een HT voorbijgepeddeld. Voor sommigen sta ik bijna stil.

Als je geen competitie doet of competitie-minded bent: gewoon mee leren leven en rijden voor je eigen plezier. De rest is van geen of weinig tel.

Wat niet wegneemt dat ik voor mezelf mij rijtechniek wel wil verbeteren.

Geplaatst: ma 19 apr 2004 12:52
door carl hungus
mm, probleem komt me inderdaad bekend voor, je geraakt nooit echt goed in ritme. degoutant. maar wat doe je'r aan?

banden wat minder hard zetten, is dat een goed idee?

Geplaatst: ma 19 apr 2004 13:00
door Flip FSR
Mick schreef:De versnelling zo groot mogelijk zetten lost al veel op.
Inderdaad, zwaar genoeg trappen en evt recht in de trappers is een goede oplossing. :wink: