hoe best landen
Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
-
- Mountainbiker
- Berichten: 273
- Lid geworden op: vr 19 mar 2004 14:26
- Rijdt met: cube elite, Litespeed ocoee boormachien, Isaac baanmachien
hoe best landen
Daar ik redelijk dicht bij het crossparcours van Kester (motocross) woon, kan ik me soms niet bedwingen van tijdens een ritje daar even te gaan jumpen. Als je in de modder je snelheid hoog genoeg krijgt, en van je remmen blijft (nie gelachen zo'n modderberg van pakweg 2 a 3 m stijl omhoog) dan spring je een redelijk eindje. Welnu bij de landing kreeg ik de laatste keer (was fameus sprongske) een ferme krak in de nek te verduren, m'n partner landde met z'n b****n op z'n zadel:drunk:. Kan er iemand wat jumpervaringen met me delen, of wat landigstips geven?
- Yakke
- Mountainbiker
- Berichten: 1540
- Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
- Rijdt met: ne goeie!
- Contacteer:
Volgende beschrijving is bedoeld voor grote dropp-offs, maar is zeker ook toepasbaar op kleinere:
Kom aanrijden met een stevige snelheid.
Zoek comfortabel balans op de fiets.
Trek, aan de rand van de ‘drop’, met het stuur je voorwiel omhoog en breng je gewicht boven het achterwiel.
Zorg met je gewichtsverdeling dat de balans 'achterin' de fiets blijft.
Knijp bij het loskomen van het achterwiel de achterrem in, zodat je met geblokkeerd achterwiel landt.
Laat de fiets vervolgens het werk doen en probeer ‘relaxed' op de fiets te blijven.
Strek net voor de landing je benen iets, zodat je je achterwiel omlaag drukt.
Verplaats net voor 'touch down' je gewicht langzaam weer naar voren.
Probeer vervolgens de landing met heel je lichaam te absorberen, dit verlangt bij een hardtail natuurlijk meer van je lichaam dan met een full suspension.
Zodra je voorwiel de grond raakt, laat je je rem weer los zodat je fiets zijn eigen weg weer kan zoeken.
Laat alles rollen en ga op zoek naar een volgende uitdaging!!
Bron: www.funbox.nl
Kom aanrijden met een stevige snelheid.
Zoek comfortabel balans op de fiets.
Trek, aan de rand van de ‘drop’, met het stuur je voorwiel omhoog en breng je gewicht boven het achterwiel.
Zorg met je gewichtsverdeling dat de balans 'achterin' de fiets blijft.
Knijp bij het loskomen van het achterwiel de achterrem in, zodat je met geblokkeerd achterwiel landt.
Laat de fiets vervolgens het werk doen en probeer ‘relaxed' op de fiets te blijven.
Strek net voor de landing je benen iets, zodat je je achterwiel omlaag drukt.
Verplaats net voor 'touch down' je gewicht langzaam weer naar voren.
Probeer vervolgens de landing met heel je lichaam te absorberen, dit verlangt bij een hardtail natuurlijk meer van je lichaam dan met een full suspension.
Zodra je voorwiel de grond raakt, laat je je rem weer los zodat je fiets zijn eigen weg weer kan zoeken.
Laat alles rollen en ga op zoek naar een volgende uitdaging!!
Bron: www.funbox.nl
Bericht door Gast »
Niks aan toe te voegen.Manitou! schreef:@Yakke
die tip had je beter eens gelezen dan voor de Mountainbike.be dag
@Pétard. Kijk eens op onderstaande link. Hier kun je veel bruikbare biketips vinden.
www.adrenalinsports.nl/mountainbike/
- etienne
- Mountainbiker
- Berichten: 184
- Lid geworden op: zo 03 nov 2002 19:01
- Rijdt met: kost minder dan mijn vrouw
ik weet niet of het ook geldig is bij mtb.
Maar bij motocross gebruikten wij de achterrem om je positie te bepalen in de lucht. Eens dat je in de lucht hangt en je remt (achterrem) ga je naar voor kantelen.
Maar dan moet je al wel redelijk lang in de lucht hangen om hier effect van te hebben dus ik weet niet dat het bij mtb ook zo is.
Maar bij motocross gebruikten wij de achterrem om je positie te bepalen in de lucht. Eens dat je in de lucht hangt en je remt (achterrem) ga je naar voor kantelen.
Maar dan moet je al wel redelijk lang in de lucht hangen om hier effect van te hebben dus ik weet niet dat het bij mtb ook zo is.
- mountainsurfer
- Mountainbiker
- Berichten: 291
- Lid geworden op: zo 11 jan 2004 23:51
- Rijdt met: giant 29 er
Bericht door mountainsurfer »
ja etienne, en als je wat te veel naar voor hangt geef je wat gas bij (efkens maar in de lucht ,he)
en als ge op uwen achterrem duwt moogt ge wel niet blijven duwen of ge zit over uw stuur
(in de motocross werkt da met de achterrem zeer goed )
da eerste(uwen achterrem gebruiken )dat zou nog kunnen lukken bij het mtbiken
maar een beetje bijsteken in de lucht dat zal niet lukken denk ik
met den mtb blijf ik niet lang en ook niet ver in de lucht hangen om te kunnen bijsturen
(zullen hier wel een paar cracks zitten die dat wel kunnen)
en als ge op uwen achterrem duwt moogt ge wel niet blijven duwen of ge zit over uw stuur
(in de motocross werkt da met de achterrem zeer goed )
da eerste(uwen achterrem gebruiken )dat zou nog kunnen lukken bij het mtbiken
maar een beetje bijsteken in de lucht dat zal niet lukken denk ik
met den mtb blijf ik niet lang en ook niet ver in de lucht hangen om te kunnen bijsturen
(zullen hier wel een paar cracks zitten die dat wel kunnen)