Juiste manier van schakelen

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Pillipilli
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: di 01 apr 2008 11:36
Rijdt met: Trek Superfly 6

Juiste manier van schakelen

Bericht door Pillipilli »

Hoi,

ik vraag mij nu al een tijdje af hoe je het beste kan schakelen. Ik gebruik namelijk nooit mijn kleinste tandwiel vooraan en doe dus in de bossen alles met mijn middelste vooraan en de rest met de achterderrie natuurlijk. Alleen als ik op de weg rij dan schakel ik vanvoor naar de grootste om de snelheid te halen. Dus wanneer schakel je het beste over naar de kleinste tandwiel vooraan en wanneer juist niet want ik zie veel mensen ook fietsen op het kleinste tandwiel vooraan. Misschien zijn er hier bikers met wat meer ervaring dan mij die hierover een tip kunnen geven.
Gebruikersavatar
Joriz
Mountainbiker
Berichten: 600
Lid geworden op: wo 01 sep 2004 21:31
Rijdt met: Trek Fuel Ex9 / Orbea Lanza

Bericht door Joriz »

Ik zorg altijd dat ik een goede kettinglijn aanhoud.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Bericht door aresius »

Op steile klimmen die lang duren is het toch comfortabeler om op het kleinste vooraan te trappen? Anders moet je constant liggen stoempen om boven te geraken en dat hou je toch geen kilometers uit. Alé ikke toch niet

Wanneer je er naartoe moet schakelen hangt compleet van u af. Als je al je andere vitessen hebt opgebruikt en het trappen wordt te zwaar dan moet je kleiner schakelen. Zo doe ik het toch
Gebruikersavatar
Rock Rider
Mountainbiker
Berichten: 2881
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:42
Rijdt met: Ritchey Swiss Cross

Bericht door Rock Rider »

Ik schakel ook nogal gauw over naar mijn kleinste vooraan. Je moet immers altijd zorgen dat je ketting in een zo recht mogelijke lijn ligt...

Ik trap liever klein met veel omwentelingen dan groot op pure macht, wat niet mijn ding is.

Een gouden regel is ook om niet echt proberen te schakelen als je veel macht uitoefent op je derrie... Het gekraak en dergelijke meer dat je veel hoort op beklimmingen, heeft vooral hiermee te maken. Je trapt ook makkelijker dingen kapot als je dan schakelt.

Er zijn een aantal regels, maar toch moet je zelf rijden op een manier waar je je goed bij voelt. In onze club zijn er een aantal die groot rijden, op pure macht en anderen die het moeten hebben van de souplesse en hogere trapfrequentie.
Pillipilli
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: di 01 apr 2008 11:36
Rijdt met: Trek Superfly 6

Bericht door Pillipilli »

Ok bedankt voor de uitleg guys
Sjarel
Mountainbiker
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 21 dec 2005 18:34
Rijdt met: Grand Canyon and LUX MR

Bericht door Sjarel »

Als je een normale pion hebt (11-34) achteraan en normale bladen vooraan:

Rij op je kleine blad vooraan als je <10kmph rijdt,
rij op je middenblad als je snelheid tussen de 10 en 20 kmph ligt,
rij op je buitenblad vanaf 20kmph.

Doe je dit, dan zal je kettinglijn altijd goed liggen.
Gebruikersavatar
Benneke
Mountainbiker
Berichten: 2202
Lid geworden op: za 13 okt 2007 16:13
Rijdt met: Isaac Impact/Ridley Ignite

Bericht door Benneke »

Sjarel schreef:Als je een normale pion hebt (11-34) achteraan en normale bladen vooraan:

Rij op je kleine blad vooraan als je <10kmph rijdt,
rij op je middenblad als je snelheid tussen de 10 en 20 kmph ligt,
rij op je buitenblad vanaf 20kmph.

Doe je dit, dan zal je kettinglijn altijd goed liggen.



Dus dan rijd bekans iedereen hier op zijn grootste blad :roll:

En toch is eerst ons middenblad versleten



Ikke dan nie snap zunne
Gebruikersavatar
Sjoerie
Mountainbiker
Berichten: 3527
Lid geworden op: wo 11 mei 2005 22:25
Rijdt met: Giant XTC Customized
Contacteer:

Bericht door Sjoerie »

In het bos altijd middenblad, kwestie van snel kleiner te kunnen schakelen voor onverwachte hindernissen tenzij dat echt een vlakke of dalende strook is waar het snel moet gaan.

Op steile klimmetjes waar je niet over kan vliegen gebruik ik liever de granny (=kleinste blad) dan naar boven te stoempen...

Ook altijd opletten dat je kettinglijn niet te schuin ligt in verhouding tot je frame. Bv. niet vanvoor op de 42-44 en vanachter 32...
Gebruikersavatar
sorrow
Mountainbiker
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 23 jul 2004 13:19
Rijdt met: Specialized EPIC COMP 29
Contacteer:

Bericht door sorrow »

Sjarel schreef:Als je een normale pion hebt (11-34) achteraan en normale bladen vooraan:

Rij op je kleine blad vooraan als je <10kmph rijdt,
rij op je middenblad als je snelheid tussen de 10 en 20 kmph ligt,
rij op je buitenblad vanaf 20kmph.

Doe je dit, dan zal je kettinglijn altijd goed liggen.
bullocks ! zever!

Mijn normale trapfrequentie is 105 rpm. Als ik mijn ketting van voor op de 44 leg moet ik hem vanachter helemaal op de 28 leggen om 20 km/h te rijden ! ketting ligt volledig scheef !

Ik leg de ketting pas op het grootste blad als ik harder dan 30 ga. 44 - 18 aan 105 rpm geeft mij de mooie snelheid van 32 km/h.

Natuurlijk als ge nen stoemper zijt die tegen 70 rpm rijdt , dan kan ik u volgen.
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1014
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Bericht door IPPE »

Ik heb mijne 44 eraf gegooid.Nu rij ik vooraan 36-26 en dit voldoet perfect voor mij.Als ik een op een tochtje mijne 44 mis dan heb ik de verkeerde omgeving gekozen :lol: .

Ik zorg ervoor dat ik steeds kan rijden met een hoge trapfrequentie,vraagt wel de nodige training maar ge geraakt (bijna) overal op en door.Dus tijdig terugschakelen is de boodschap :wink:
Plaats reactie