Juiste manier van schakelen
Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
-
- Mountainbiker
- Berichten: 55
- Lid geworden op: di 01 apr 2008 11:36
- Rijdt met: Trek Superfly 6
Juiste manier van schakelen
Bericht door Pillipilli »
Hoi,
ik vraag mij nu al een tijdje af hoe je het beste kan schakelen. Ik gebruik namelijk nooit mijn kleinste tandwiel vooraan en doe dus in de bossen alles met mijn middelste vooraan en de rest met de achterderrie natuurlijk. Alleen als ik op de weg rij dan schakel ik vanvoor naar de grootste om de snelheid te halen. Dus wanneer schakel je het beste over naar de kleinste tandwiel vooraan en wanneer juist niet want ik zie veel mensen ook fietsen op het kleinste tandwiel vooraan. Misschien zijn er hier bikers met wat meer ervaring dan mij die hierover een tip kunnen geven.
ik vraag mij nu al een tijdje af hoe je het beste kan schakelen. Ik gebruik namelijk nooit mijn kleinste tandwiel vooraan en doe dus in de bossen alles met mijn middelste vooraan en de rest met de achterderrie natuurlijk. Alleen als ik op de weg rij dan schakel ik vanvoor naar de grootste om de snelheid te halen. Dus wanneer schakel je het beste over naar de kleinste tandwiel vooraan en wanneer juist niet want ik zie veel mensen ook fietsen op het kleinste tandwiel vooraan. Misschien zijn er hier bikers met wat meer ervaring dan mij die hierover een tip kunnen geven.
- aresius
- Mountainbiker
- Berichten: 2921
- Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
- Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig
Op steile klimmen die lang duren is het toch comfortabeler om op het kleinste vooraan te trappen? Anders moet je constant liggen stoempen om boven te geraken en dat hou je toch geen kilometers uit. Alé ikke toch niet
Wanneer je er naartoe moet schakelen hangt compleet van u af. Als je al je andere vitessen hebt opgebruikt en het trappen wordt te zwaar dan moet je kleiner schakelen. Zo doe ik het toch
Wanneer je er naartoe moet schakelen hangt compleet van u af. Als je al je andere vitessen hebt opgebruikt en het trappen wordt te zwaar dan moet je kleiner schakelen. Zo doe ik het toch
- Rock Rider
- Mountainbiker
- Berichten: 2881
- Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:42
- Rijdt met: Ritchey Swiss Cross
Bericht door Rock Rider »
Ik schakel ook nogal gauw over naar mijn kleinste vooraan. Je moet immers altijd zorgen dat je ketting in een zo recht mogelijke lijn ligt...
Ik trap liever klein met veel omwentelingen dan groot op pure macht, wat niet mijn ding is.
Een gouden regel is ook om niet echt proberen te schakelen als je veel macht uitoefent op je derrie... Het gekraak en dergelijke meer dat je veel hoort op beklimmingen, heeft vooral hiermee te maken. Je trapt ook makkelijker dingen kapot als je dan schakelt.
Er zijn een aantal regels, maar toch moet je zelf rijden op een manier waar je je goed bij voelt. In onze club zijn er een aantal die groot rijden, op pure macht en anderen die het moeten hebben van de souplesse en hogere trapfrequentie.
Ik trap liever klein met veel omwentelingen dan groot op pure macht, wat niet mijn ding is.
Een gouden regel is ook om niet echt proberen te schakelen als je veel macht uitoefent op je derrie... Het gekraak en dergelijke meer dat je veel hoort op beklimmingen, heeft vooral hiermee te maken. Je trapt ook makkelijker dingen kapot als je dan schakelt.
Er zijn een aantal regels, maar toch moet je zelf rijden op een manier waar je je goed bij voelt. In onze club zijn er een aantal die groot rijden, op pure macht en anderen die het moeten hebben van de souplesse en hogere trapfrequentie.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 55
- Lid geworden op: di 01 apr 2008 11:36
- Rijdt met: Trek Superfly 6
- Benneke
- Mountainbiker
- Berichten: 2202
- Lid geworden op: za 13 okt 2007 16:13
- Rijdt met: Isaac Impact/Ridley Ignite
Sjarel schreef:Als je een normale pion hebt (11-34) achteraan en normale bladen vooraan:
Rij op je kleine blad vooraan als je <10kmph rijdt,
rij op je middenblad als je snelheid tussen de 10 en 20 kmph ligt,
rij op je buitenblad vanaf 20kmph.
Doe je dit, dan zal je kettinglijn altijd goed liggen.
Dus dan rijd bekans iedereen hier op zijn grootste blad
En toch is eerst ons middenblad versleten
Ikke dan nie snap zunne
- Sjoerie
- Mountainbiker
- Berichten: 3527
- Lid geworden op: wo 11 mei 2005 22:25
- Rijdt met: Giant XTC Customized
- Contacteer:
In het bos altijd middenblad, kwestie van snel kleiner te kunnen schakelen voor onverwachte hindernissen tenzij dat echt een vlakke of dalende strook is waar het snel moet gaan.
Op steile klimmetjes waar je niet over kan vliegen gebruik ik liever de granny (=kleinste blad) dan naar boven te stoempen...
Ook altijd opletten dat je kettinglijn niet te schuin ligt in verhouding tot je frame. Bv. niet vanvoor op de 42-44 en vanachter 32...
Op steile klimmetjes waar je niet over kan vliegen gebruik ik liever de granny (=kleinste blad) dan naar boven te stoempen...
Ook altijd opletten dat je kettinglijn niet te schuin ligt in verhouding tot je frame. Bv. niet vanvoor op de 42-44 en vanachter 32...
- sorrow
- Mountainbiker
- Berichten: 173
- Lid geworden op: vr 23 jul 2004 13:19
- Rijdt met: Specialized EPIC COMP 29
- Contacteer:
bullocks ! zever!Sjarel schreef:Als je een normale pion hebt (11-34) achteraan en normale bladen vooraan:
Rij op je kleine blad vooraan als je <10kmph rijdt,
rij op je middenblad als je snelheid tussen de 10 en 20 kmph ligt,
rij op je buitenblad vanaf 20kmph.
Doe je dit, dan zal je kettinglijn altijd goed liggen.
Mijn normale trapfrequentie is 105 rpm. Als ik mijn ketting van voor op de 44 leg moet ik hem vanachter helemaal op de 28 leggen om 20 km/h te rijden ! ketting ligt volledig scheef !
Ik leg de ketting pas op het grootste blad als ik harder dan 30 ga. 44 - 18 aan 105 rpm geeft mij de mooie snelheid van 32 km/h.
Natuurlijk als ge nen stoemper zijt die tegen 70 rpm rijdt , dan kan ik u volgen.
- IPPE
- Mountainbiker
- Berichten: 1014
- Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
- Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX
Ik heb mijne 44 eraf gegooid.Nu rij ik vooraan 36-26 en dit voldoet perfect voor mij.Als ik een op een tochtje mijne 44 mis dan heb ik de verkeerde omgeving gekozen .
Ik zorg ervoor dat ik steeds kan rijden met een hoge trapfrequentie,vraagt wel de nodige training maar ge geraakt (bijna) overal op en door.Dus tijdig terugschakelen is de boodschap
Ik zorg ervoor dat ik steeds kan rijden met een hoge trapfrequentie,vraagt wel de nodige training maar ge geraakt (bijna) overal op en door.Dus tijdig terugschakelen is de boodschap