Tandemrijden

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Tandemrijden

Bericht door Black Phantom »

Naar aanleiding van Masjars nakende tandemavontuur:

gisteren werd ik op de toertocht in Balen voorbijgesnord door een tandem.
Ik hoorde de voorste rijder constant aanwijzingen geven aan de achterste.
Voorbeeld: "bocht rechts met boom in binnenbocht"
Hij zei dit waarschijnlijk om de achterste te waarschuwen om niet te fel te gaan "hangen" in de bocht om een schoudertouch te vermijden.

Ook wel grappig: op een heel zanderig stuk sprong de achterste van het zadel om te duwen ... de voorste bleef doortrappen :)

Daarom aan de mensen die reeds tandemervaring hebben:
Wat zijn zoal de techniekverschillen tegenover het solorijden?
Welke kwaliteiten bepalen of je best vooraan of achteraan plaatsneemt? Of wissel je op geregelde tijdstippen af?
Niet elke scherpe bocht is te nemen met een tandem lijkt mij (singlestrack slingerend tussen bomen). Betekent dat dan dat je op technische parcours regelmatig van de fiets moet?
Stekke
Mountainbiker
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 27 jul 2003 01:01
Rijdt met: Thompson 2015

Bericht door Stekke »

IK weet dat er een duo is uit de omgeving van Kasterlee
De achterste rijder zou bijna blind zijn.

De voorste geeft alle aanwijzigen door aan de achterste, deze moet dan schakelen omdat de voorste hiervoor geen tijd heeft.
Het is ook een tandem die ze zelf gebouwd hebben.
Gebruikersavatar
rallymaster
Mountainbiker
Berichten: 189
Lid geworden op: do 10 jul 2003 20:15
Rijdt met: trek 8000 + red bull cc-werks

Bericht door rallymaster »

Zou er ni willen aan beginnen om met zoiets de bergen in te trekken :roll:
http://www.mountainbike.be/forum/viewtopic.php?t=5015
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

De mannen van het Barracuda-team rijden op races (tussen de events bedoel ik dan he) al wel nekeer rond op nen tandem, als ik mij niet vergis. Grappig zicht, vooral het feit dat beide rijders perfect tesamen trappen. Echt technische korte stuff zullen ze inderdaad wel niet aankunnen, maar op de meer berijdbare wegen moet dat toch behoorlijk vooruitgaan, kan ik mij inbeelden.
Gebruikersavatar
rallymaster
Mountainbiker
Berichten: 189
Lid geworden op: do 10 jul 2003 20:15
Rijdt met: trek 8000 + red bull cc-werks

Bericht door rallymaster »

Ben wel nog geen tandem tegen gekomen :(
Gebruikersavatar
K2-er
Test team
Berichten: 3630
Lid geworden op: vr 04 jul 2003 11:35
Rijdt met: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake
Contacteer:

Bericht door K2-er »

Dzjowie schreef:De mannen van het Barracuda-team rijden op races (tussen de events bedoel ik dan he) al wel nekeer rond op nen tandem, als ik mij niet vergis. Grappig zicht, vooral het feit dat beide rijders perfect tesamen trappen. Echt technische korte stuff zullen ze inderdaad wel niet aankunnen, maar op de meer berijdbare wegen moet dat toch behoorlijk vooruitgaan, kan ik mij inbeelden.
is het niet zo dat ze van-eigens in dezelfde cadans trappen, bij ons in de groep rijdt er regelmatig ne tandem mee, en probeer dat maar eens bij te houden op de vlakke,, en bergaf gaan die ook super-snel,
ma toch is da volgens mij nie simpel, als team moe ge goed op elkaar afgestemd zijn,
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

azonic-xc-er schreef:is het niet zo dat ze van-eigens in dezelfde cadans trappen
Uiteraard, ze zijn immers aan dezelfde aandrijving gekoppeld.
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

Yakke schreef:
azonic-xc-er schreef:is het niet zo dat ze van-eigens in dezelfde cadans trappen
Uiteraard, ze zijn immers aan dezelfde aandrijving gekoppeld.
Euh jaja, da bedoelde ik ook hoor, enkel een grappig zicht om er zo 2 te zien voorbijkomen (of zoals bij mij het geval was: te zien ploegen in het veld op het allerkleinste viteske)

Verder blijkbaar niet al te veel mensen die er echt al ervaring mee hebben?
Gebruikersavatar
Shrek
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 02 dec 2002 00:43
Rijdt met: Thompson Zeus

Bericht door Shrek »

Als ik mij niet vergis is de Phille of fille van de Zoenk ook nen Tandem-rijder?
Hij is mij in Tervuren toch al eens voorbij gesnort...
Gebruikersavatar
hot chili
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: do 08 jan 2004 12:42
Rijdt met: Sportivo Alu light, Hot Chili Zymotic, Trek 990

Bericht door hot chili »

Ik heb 2 jaar geleden op een tandem deelgenomen aan de strandrace in De Panne. Zonder ook maar enige ervaring op zo'n fiets moet ik zeggen dat het een echte meevaller was en zeker voor herhaling vatbaar. We zijn de dag voor de race wel een toertocht gaan rijden om toch een beetje de techniek onder de knie te krijgen.
De zwaarste rijder zit vooraan en geeft geeft aanwijzingen aan de bijrijder over wat er voor de wielen komt, want de achterste ziet enkel de rug van de voorste. De voorste zegt ook wanneer de achterste mag of niet mag trappen (vooral in bochten) om genoeg controle te behouden tijdens het sturen.
Een bijkomende moeilijkheid is het af- en opspringen bij technische stukken. De voorste rijder moet met zijn been over de bovenbuis springen, want de achterste rijder heeft ook nog een stuur vast en voorkomt zo een schoenafdruk in zijn gezicht.
Het kan ook gebeuren dat de voorste rijden blijft zitten en enkel de achterste loopt op moeilijke stukken om gemakkelijker te kunnen sturen, maar dat is een serieuze inspanning voor de loper die daarna even moet bekomen (weeral eigen ervaring).
Ik wil er nog bij vermelden dat we toen een tandem gehuurd hadden bij Chamizo in St.-Katelijne-Waver, en nogmaals, een echte aanrader om eens op een andere manier van het MTB'en te genieten.
Plaats reactie