hoe krampen wegwerken zonder van fiets te stappen?

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
renaat
Mountainbiker
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 03:54
Rijdt met: specialized s works m5 ( crossmax sl , fox rlc 100 )FSA crank en de rest full SRAM X9

hoe krampen wegwerken zonder van fiets te stappen?

Bericht door renaat »

hebben jullie zo een methode dat je gebruikt om krampen in de benen weg te werken zonder van fiets te moeten stappen?

heb er gister in ingooigem serieus last van had #-o

greetz
Gebruikersavatar
focus_wrc
Mountainbiker
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 24 nov 2002 18:10
Rijdt met: LaPierre Pro alu sl * Rider Devil 1x1 * Concorde Prelude

Bericht door focus_wrc »

het is te zien waar hé maar ik heb dat ook veel in de kuit, en das nie leuk :-? , eum ge krijgt da moeilijk weg, eigenlijk niet, daarvoor moet je met je op de grond staan, maar ik duw mijn hiel naar beneden van mijn pedaal, soms helpt dat soms niet,
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Als ik een kramp in mijn bovenbeen wil wegkrijgen, moet ik mijn been strekken, op de fiets moet ik dus recht op de pedalen staan.
Ik denk dat dit voor de kuit ook wel geldt.
Gebruikersavatar
renaat
Mountainbiker
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 03:54
Rijdt met: specialized s works m5 ( crossmax sl , fox rlc 100 )FSA crank en de rest full SRAM X9

Bericht door renaat »

twas ni aan de kuiten van ik, twas precies allemaal iets boven de knie streek, twas gelijk dak mijn bovenbenen gingen opscheuren :D
Tomski
Mountainbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: do 22 jan 2004 22:31
Rijdt met: Specialized

Bericht door Tomski »

Als je krampen krijgt is dat om dat je teweinig drinkt tijdens de inspanning.
Gebruikersavatar
swerkfiets
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 06 feb 2004 19:35
Rijdt met: olmo sramX0
Contacteer:

Bericht door swerkfiets »

op een stuk waar je kan freewheelen je voet losklikken en je been naar achterplooien je voet vastnemen en hem tot de achterzijde van je bil brengen en strechen dit verschillende malen herhalen. vooraleer je terug inklikt je been terug losschudden en vanaf dan op souplese rijden.
Japs
Mountainbiker
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 30 jun 2002 02:00

Bericht door Japs »

Probleem is dat je zoiets meestal krijgt tijdens een lastige klim. Als je bovenkomt, onmiddellijk verderfietsen in een licht verzet. Hoe vaak zie ik mensen niet juist boven op de top stoppen. Beter benen laten ronddraaien dan worden afvalstoffen sneller afgevoerd.
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

Ah, krampen ... da 's mijne rayon :oops:

om te voorkomen: trainen en drinken #-o

Als je ze stilletjesaan voelt opkomen: krachtig doorademen om veel zuurstof op te nemen en belasting verminderen

Als het te laat is: stoppen, een vieze grimas trekken, afstappen, eens goed vloeken, ontspannen, doen alsof er niks aan de hand is wanneer er een andere biker u nu passeert, stretchen, uw rode kop terug laten ontzwellen, terug vertrekken met een licht verzetje, hopen dat je er nu bijna bent en snel een trappist kan nuttigen.
De italic stukjes zijn geen noodzaak ... de andere wel :wink:

Annekdote: al eens voorgehad dat ik met totaal vermoeide benen een laatste klimmetje opdraaide met een veel te zwaar verzet. Quadriceps blokkeerde (pijnlijk) zodanig dat mijn knie volledig werd rechtgetrokken. Er was geen beweging meer in mijn been te krijgen ... zo verkrampt stond ik.
Na effe puffen en ontspannen kon ik met de hand achter in de knieholte mijn been terug een beetje plooien. Eens een bepaalde hoek verkregen, ontspande mijn quadriceps zich plots en kon ik mijn been weer vrij bewegen.
Iets om niet te dikwijls mee te maken! [-X
Gebruikersavatar
GT
Mountainbiker
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 12 feb 2003 20:56
Rijdt met: Thompson Grenada Deore XT 9

Bericht door GT »

De ronde van Vlaanderen voor mountainbikers ... de brug net voor je aan de Muur begint ... op die brug ben ik ook al eens in den berm gaan liggen omdat de krampen zo hevig waren :-? #-o

Op de strandrace in De Panne een paar jaar terug, ik kwam de dijk terug op na een loopstrook, ik stapte op men bike, deed een paar trappen en plots een serieus kramp in mijn linkerbeen. Been stond in een hoek van 90 graden, ik kon me nog net tot aan een bank laten uitbollen en het geblokkeerde been er op zetten. Anders was ik zonder twijfel omgevallen!! :oops: .. ik heb er wel twee oma's voor moeten laten opschuiven. :oops: #-o 8)

Beste remedie is die zoals Black Phanyom ze zo mooi beschijft!! Als je regelmatig last hebt van krampen kan je, voor je vertrek, de plaats waar je steeds krampen hebt, inwrijven met een zalf die na enige tijd warm wordt en dit ook even blijft.
Gebruikersavatar
blubberduck
Mountainbiker
Berichten: 851
Lid geworden op: wo 17 dec 2003 16:22
Rijdt met: Epic S-Works WC 29", Stump S-Works 29"

Bericht door blubberduck »

Black Phantom schreef: Als je ze stilletjesaan voelt opkomen: krachtig doorademen om veel zuurstof op te nemen en belasting verminderen ...


Inderdaad, als je ze voelt opkomen, blijven trappen (ZEKER NIE RECHT OP DE TRAPPERS STAAN [-X OF ANDERS... :-? ) en soepel beginnen trappen dan gaat het over. :lol:

ook een oorzaak: te groot verzet duwen #-o (beuken tegen wind/vals plat) :oops: ipv soepel te draaien met meer tr.
Plaats reactie