StuurpenLengte en hoek° Mtb!

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
tabias
Mountainbiker
Berichten: 348
Lid geworden op: di 03 okt 2006 14:09
Rijdt met: canyon 9.0 customized

Bericht door tabias »

D2E schreef:
Guy S. schreef:Een korte stuurpen geeft een minder nerveus stuurgedrag, m.a.w. ge hebt uwe fiets iets beter onder kontrole.
't is omgekeerd...
²nd that

des te korter des te nerveuzer, des te langer des te controleerbaarder.

je moet een natuurlijke balans zoeken tussen stuurbuislengte en stuurpenlengte voor een optimaal gevoel naar u keuze.
Gebruikersavatar
jeanke
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: zo 14 okt 2007 19:43
Rijdt met: scott scale

Bericht door jeanke »

bedankt!

maar hoe begin je daar aan? je kan toch moeilijk zeggen... ik ga voor 8 cm...

momenteel zit ik met 11cm en dat is een beetje te lang...

Ik zal het eens overleggen met mijn fietsmaker...
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Bericht door Dickie »

Best uitgaan van je totale reach.
Maten nemen en intikken op wrenchscience.com geeft al een goede richting.
Op de fiets komt deze maat overeen met de effectieve horizontale bovenbuislengte+ de lengte van de stem.
Naargelang het frame langer is zal de stem dus korter moeten of vice-versa.
Bij Fisher bvb geven ze bij de geometrie ook de totale cockpitlengte.
Begrijp niet goed dat men steeds voor de maat van een fiets uitgaat van de zitbuislengte terwijl de belangrijkste maat de toptube is.
Zitbuislengte is enkel van tel om te weten of de zadelpen niet te lang hoeft te zijn.
Gebruikersavatar
Guy S.
Mountainbiker
Berichten: 1441
Lid geworden op: do 03 mei 2007 21:39
Rijdt met: Eene met overal vering en nen harde
Contacteer:

Bericht door Guy S. »

Een korte stuurpen geeft een minder nerveus stuurgedrag, m.a.w. ge hebt uwe fiets iets beter onder kontrole.
't is omgekeerd...
²nd that

des te korter des te nerveuzer, des te langer des te controleerbaarder.
Als het over de stuurpen alleen gaat, blijf ik bij m'n standpunt dat een kortere stuurpen ten opzichte van een langere stuurpen meer kontrole en een minder nerveus stuurgedrag geeft. Voor alle duidelijkheid, ik heb het niet over het stuurgedrag bij beklimmingen.

Hierbij nog enkele citaten uit het duitse MountainBike magazine:

-'Door de korte 50 mm stuurpen, blijft de Bergamont zelfs in extreme situaties gemakkelijk beheersbaar'. (03/'07)

-'Een korte stuurpen zorgt voor meer komfort en vertrouwen'. (05/'07)

-'De lange stuurpen zorgt, samen met de hoge voorkant en de steile balhoofdhoek, voor een eigenzinnig en weerspannig stuurgedrag'. (02/'08 )
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: StuurpenLengte en hoek° Mtb!

Bericht door Free_ltd »

Ff een oud topic boven halen.

Vorig weekend een occasie Spark gekocht waar een stuurpen van 50mm op zit. Op de Trek HT die ik heb, zit er een langere. Desondanks die Spark aangenaam reed de zondag, merk ik toch dat ik nu wat meer last van mijn armen en nek kreeg en ik vermoed door die stuurpen. Nu kan ik wel zeggen ik neem dezelfde lengte als bij de Trek, maar ik zou het deze keer anders willen aanpakken. Bij de Trek stond ik er niet bij stil of die te lang of te kort was. Ik heb sowiso altijd wel ergens last van bij het rijden :lol:

Hoe kan ik nu het best die lengte bepalen? Want ik zie hier geregeld op het forum topics van mensen die ineens een heel deel stuurpennen verkopen. Dus vermoed omdat ze hebben zitten testen om de goede te vinden. Dat ben ik dus niet van plan :lol:

Ik zou toch een goede richtlijn willen.

Bestaat daar een trucje voor? Op google vind ik allerlei dingen, maar niets concreets.

Thanx.
marc1201
Mountainbiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 21 jun 2013 14:52
Rijdt met: Cube Reaction C:62 Carbon&white

Re: StuurpenLengte en hoek° Mtb!

Bericht door marc1201 »

Free_ltd schreef:Ff een oud topic boven halen.

Vorig weekend een occasie Spark gekocht waar een stuurpen van 50mm op zit. Op de Trek HT die ik heb, zit er een langere. Desondanks die Spark aangenaam reed de zondag, merk ik toch dat ik nu wat meer last van mijn armen en nek kreeg en ik vermoed door die stuurpen. Nu kan ik wel zeggen ik neem dezelfde lengte als bij de Trek, maar ik zou het deze keer anders willen aanpakken. Bij de Trek stond ik er niet bij stil of die te lang of te kort was. Ik heb sowiso altijd wel ergens last van bij het rijden :lol:

Hoe kan ik nu het best die lengte bepalen? Want ik zie hier geregeld op het forum topics van mensen die ineens een heel deel stuurpennen verkopen. Dus vermoed omdat ze hebben zitten testen om de goede te vinden. Dat ben ik dus niet van plan :lol:

Ik zou toch een goede richtlijn willen.

Bestaat daar een trucje voor? Op google vind ik allerlei dingen, maar niets concreets.

Thanx.
50mm? Ik dacht altijd dat die 60mm was..Origineel was 70 als ik het goed voor heb..
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: StuurpenLengte en hoek° Mtb!

Bericht door dennisVO »

lengte stuurpen / breedte stuur hangt toch ook van je rijstijl af?

XC en vooral voor race en klimwerk, een langere pen.
freeride/enduro een kleine pen om rechter te zitten, gewicht iets meer naar achter. (meestal in combinatie met een breder stuur, als compensatie voor het directer sturen)
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: StuurpenLengte en hoek° Mtb!

Bericht door Free_ltd »

marc1201 schreef:
Free_ltd schreef:Ff een oud topic boven halen.

Vorig weekend een occasie Spark gekocht waar een stuurpen van 50mm op zit. Op de Trek HT die ik heb, zit er een langere. Desondanks die Spark aangenaam reed de zondag, merk ik toch dat ik nu wat meer last van mijn armen en nek kreeg en ik vermoed door die stuurpen. Nu kan ik wel zeggen ik neem dezelfde lengte als bij de Trek, maar ik zou het deze keer anders willen aanpakken. Bij de Trek stond ik er niet bij stil of die te lang of te kort was. Ik heb sowiso altijd wel ergens last van bij het rijden :lol:

Hoe kan ik nu het best die lengte bepalen? Want ik zie hier geregeld op het forum topics van mensen die ineens een heel deel stuurpennen verkopen. Dus vermoed omdat ze hebben zitten testen om de goede te vinden. Dat ben ik dus niet van plan :lol:

Ik zou toch een goede richtlijn willen.

Bestaat daar een trucje voor? Op google vind ik allerlei dingen, maar niets concreets.

Thanx.
50mm? Ik dacht altijd dat die 60mm was..Origineel was 70 als ik het goed voor heb..
Ik had me vergist en eerlijk gezegd ook niet gemeten. Zag eruit als 50mm, maar bleek 70mm te zijn. Heb de zondag gereden met eentje van 110mm en 6° omhoog geplaatst en wat een verademing. Vele beter qua zithouding.
marc1201
Mountainbiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 21 jun 2013 14:52
Rijdt met: Cube Reaction C:62 Carbon&white

Re: StuurpenLengte en hoek° Mtb!

Bericht door marc1201 »

Free_ltd schreef:
marc1201 schreef:
Free_ltd schreef:Ff een oud topic boven halen.

Vorig weekend een occasie Spark gekocht waar een stuurpen van 50mm op zit. Op de Trek HT die ik heb, zit er een langere. Desondanks die Spark aangenaam reed de zondag, merk ik toch dat ik nu wat meer last van mijn armen en nek kreeg en ik vermoed door die stuurpen. Nu kan ik wel zeggen ik neem dezelfde lengte als bij de Trek, maar ik zou het deze keer anders willen aanpakken. Bij de Trek stond ik er niet bij stil of die te lang of te kort was. Ik heb sowiso altijd wel ergens last van bij het rijden :lol:

Hoe kan ik nu het best die lengte bepalen? Want ik zie hier geregeld op het forum topics van mensen die ineens een heel deel stuurpennen verkopen. Dus vermoed omdat ze hebben zitten testen om de goede te vinden. Dat ben ik dus niet van plan :lol:

Ik zou toch een goede richtlijn willen.

Bestaat daar een trucje voor? Op google vind ik allerlei dingen, maar niets concreets.

Thanx.
50mm? Ik dacht altijd dat die 60mm was..Origineel was 70 als ik het goed voor heb..
Ik had me vergist en eerlijk gezegd ook niet gemeten. Zag eruit als 50mm, maar bleek 70mm te zijn. Heb de zondag gereden met eentje van 110mm en 6° omhoog geplaatst en wat een verademing. Vele beter qua zithouding.
Van 110 had ik je ook nog wel één kunnen meegeven..:-)
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: StuurpenLengte en hoek° Mtb!

Bericht door Free_ltd »

Dat was idd wel goed geweest. Maar was vorige week ff bij de LBS binnen gesprongen en die heeft er mij eentje voor €20 occasie meegegeven en mocht ze dan telkens gaan ruilen voor een andere als het niet goed was en ofwel hou ik ze nu, ofwel krijg ik mijn €20 terug als ik er een nieuwe koop :lol:

Ik rustte met die van 70mm te fel op het stuur waardoor ik arm en nekpijn kreeg. Nu met die van 110mm zou ge verwachten dat het nog erger is omdat ik nog meer naar voor zit, maar het is net andersom. Mss dat ik mijn zadel nog een tikje naar achter moet zetten om te finetunen, maar voor de rest zit hij nu vrij goed. Vorige week had ik iets van 'Oh dear, hopelijk gaat dat goed komen met een andere stuurpen' :lol:
Plaats reactie