Krijsende V-brakes: een oplossing!

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
DDM
Mountainbiker
Berichten: 183
Lid geworden op: do 22 mei 2003 12:23
Rijdt met: Mountain Cycle Zen

Bericht door DDM »

JFK, ik ben er van overtuigd dat je gelijk hebt. Ik wist eerlijk van niet beter en heb altijd mijn remblokjes zo gemonteerd. (In feite fout) en heb nooit last gehad van krijsende remmen.
Gebruikersavatar
chuck
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 18 mar 2002 02:00
Rijdt met: Specialized

Bericht door chuck »

ik heb toch wat reserves. dat de remblokken vooraan eerst aangrijpen heet eigenlijk toe-in. de uitleg is dat de remblokken vooraan de velg eerst raken, de velg tracht die mee te nemen naar voor en door die beweging raakt de remblok volledig en vlak de velg dus met maximum remkracht. ik moet zeggen dat ik dat jaren niet meer ergens gelezen heb. maar ik heb dan ook remkracht genoeg, t'is het vooruit gaan dat problemen geeft. :lol:
volgens die zou de jfk trick dus in minder remkracht moeten resulteren. aan jullie om daar op te antwoorden, ik vermoed dat een objectieve meting niet mogelijk is.
overigens heb ik zelfs met de toe-in methode geen last van krijsende v-brakes (avids met xtr-handles op x517 alu velgen, de naam van de 2kleurige blokjes ontsnapt me even)
greetz, chuck.
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

JFK schreef:P.S. Avids missen bij mijn weten toch de complexe scharnierstructuur t.h.v. de remblokken die de LX, XT en XTR hebben, niet?
Je hebt dus een stevigere constructie en dat vermindert de kans op krijsen. Maar theoretisch heb je ook minder remkracht, want je remblok komt niet perfect horizontaal tegen de velg (daar zorgt die scharnierstructuur voor). ;)
Idd, dat klopt.
Nog een voordeel van de avids is dat ze niet zo gemakkelijk slijten, want hoe minder scharnieren, hoe langer de levensduur.
Gebruikersavatar
Bmweke
Mountainbiker
Berichten: 411
Lid geworden op: vr 29 aug 2003 23:42
Rijdt met: Ghost RT Scandium, Look 486 custom

Bericht door Bmweke »

pffff, ik probeer hier elke graad en dat werkt bij mij niet.
alhoewel, vanvoor krijst hij niet, maar ik vind dat die ni goe remmen, of misschien wel maar verwachte ik er meer van...

vanachter ni te doen, er zullen er wel een paar int bos gedacht hebben dat ze er varkens aant slachten waren, maar dat was ik dus hé :-?

vrijdag komt er misschien iemand langs die er is naar ging zien, maar die sprak dan weeral van ander remblokskes, koolstop of zoiets?

p.s. het zijn Xmaxen SL met XTR v-brakes (met ondertussen al ander remblokskes, maar dat helpt ook niks zle)
stefan
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 09 apr 2003 22:16
Rijdt met: GT I-DRIVE

Bericht door stefan »

Ben daarstraks in Kessol-Lo gaan rijden (schoone tour), en hier hebben mijn remmekes ni gepiiiiept. Alleen wanneer ik stil sta en mijn fiets handmatig met licht ingetrokken rem hendel voortduw, dan heb je terug dat klote gepiep. Aan remkracht zeker niet ingeboet met de bankkaart schuinstelling.

Mavic ceraimic velgen met XTR rubbers speciaal voor ceramic
Gebruikersavatar
focus_wrc
Mountainbiker
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 24 nov 2002 18:10
Rijdt met: LaPierre Pro alu sl * Rider Devil 1x1 * Concorde Prelude

Bericht door focus_wrc »

yep ik heb nog just hetzelfde als hierboven maar kom, het wonderbaarlijke is wel ik rij met XTR's é :-?
Gebruikersavatar
Mick
Mountainbiker
Berichten: 441
Lid geworden op: di 10 sep 2002 02:00
Rijdt met: Vosselaar
Contacteer:

Bericht door Mick »

Bmweke schreef:pffff, ik probeer hier elke graad en dat werkt bij mij niet.
alhoewel, vanvoor krijst hij niet, maar ik vind dat die ni goe remmen, of misschien wel maar verwachte ik er meer van...

vanachter ni te doen, er zullen er wel een paar int bos gedacht hebben dat ze er varkens aant slachten waren, maar dat was ik dus hé :-?

vrijdag komt er misschien iemand langs die er is naar ging zien, maar die sprak dan weeral van ander remblokskes, koolstop of zoiets?

p.s. het zijn Xmaxen SL met XTR v-brakes (met ondertussen al ander remblokskes, maar dat helpt ook niks zle)
Ik heb (had) hetzelfde voor... Ik heb ook Crossmax SL wielen en XTR V-brakes. Maar er zaten remblokjes op voor niet ceramische velgen (zitten standaard bij de XTR V-brakes zelf) En deze combinatie krijst dus ook geweldig! Maar ik heb er nu Shimano-XTR remblokjes voor Ceramische velgen opzitten en sindsdien ik heb geen enkel last meer van gekrijs.
(Mijn Transalp partner had juist hetzelfde voorgehad...)
Gebruikersavatar
Kurry
Mountainbiker
Berichten: 181
Lid geworden op: di 10 sep 2002 02:00
Rijdt met: SCOTT SPARK RC

Bericht door Kurry »

zaterdag 2 uurkes weest gaan biken te Kruiskerke en ze hebben geen ene "piep" gegeven, schitterend JF!, nogmaals bedankt! :wink:
Gebruikersavatar
Kurry
Mountainbiker
Berichten: 181
Lid geworden op: di 10 sep 2002 02:00
Rijdt met: SCOTT SPARK RC

Bericht door Kurry »

skitterend! :wink:
Gebruikersavatar
madness
Mountainbiker
Berichten: 145
Lid geworden op: di 29 jul 2003 22:26
Rijdt met: Trek Superfly 9.8 XT 2016

Bericht door madness »

Hey JFK. Merci he jong!! :bounce: :lol:

Ik zit al met een krijsende voorrem te prullen vanaf ik mijn oude LX-groep vervangen heb door de XT-groep. En gisteren toevallig je mogelijke oplossing gelezen. Vandaag mijn bike in orde gebracht voor het weekend en je truckje geprobeerd en wonder bij wonder een perfect resultaat. =D> (ik wil applaudiseren maar dat ding werkt nooit bij mij)

Zondag ga ik er +/- 100 km mee biken en ik hoop dat het zo blijft.
Gesloten