Krijsende V-brakes: een oplossing!

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Magura
Mountainbiker
Berichten: 939
Lid geworden op: zo 26 sep 2004 18:59
Rijdt met: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand
Contacteer:

Bericht door Magura »

more schreef:toen'k nog v-brakes had plaatste ik ook die blokjes schuin tov de velg tegen het krijsen.
nu staan er HS33 op (zonder extra brakebooster) en de achterste rem veroorzaakt een fluitende kader.
de eenvoudigste oplossing hiervoor is white spirit, gewoon je velgrand waarop je remt reinigen met white spirit (ontvet heel goed en laat geen film achter) en byebye fluiten =D>
Is dit wel goed voor de velgen en/of remblokken?
Verlaagt dit niet het remvermogen?
Gebruikersavatar
more
Mountainbiker
Berichten: 359
Lid geworden op: za 22 okt 2005 12:43
Rijdt met: Minerva-XT-Reba Race-HS33-Mavic Crossland-Schwalbe Nobby Nic

Bericht door more »

heb er toch nog niks van ondervonden dat het minder zou remmen, het omgekeerde lijkt me logischer.
en white spirit is niet zo bijtend, het ontvet gewoon heel goed.
ik doe er een beetje op een vod en wrijf ermee over de velgrand, daarna nog es met een droge doek over.
volgens mij komt het probleem van krijsende remmen door een film (van smeermiddelen of kettingreinigers) die tijdens het onderhoud van je fiets op je velg terecht komen.
daardoor hebben je remblokken mss niet 100% grip op de velg en glijden die heel heel lichtjes door. daar de blokjes heel snel na elkaar telkens lichtjes doorschieten wordt het krijsen geproduceerd.
want na een paar kere door modder of water te hebben gereden is dat krijsen meestal verdwenen, mss omdat daardoor ook die film weggespoeld en geremd wordt?
het is maar een eigen theorie, ben geen wetenschapper :-)

zal het eens uitvoerig uitproberen wat het verschil is met en zonder gereinigde velgen, als ik er de tijd voor heb :wink:
Gebruikersavatar
Sjoerie
Mountainbiker
Berichten: 3527
Lid geworden op: wo 11 mei 2005 22:25
Rijdt met: Giant XTC Customized
Contacteer:

Bericht door Sjoerie »

more schreef:en white spirit is niet zo bijtend
#-o

Whitespirit bijt juist wel en redelijk hard nog ook... leg maar eens bv. je gsm cover erin... ga eens slapen en sta 's morgens op kijk wat er van overblijft ;)
Gebruikersavatar
BING
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 09 apr 2004 20:55
Rijdt met: Specialized Epic

Bericht door BING »

more schreef:
white spirit (ontvet heel goed en laat geen film achter)
[-X
White spirit ontvet niet heel goed, en laat wél een film achter, dit wil echter niet zeggen dat uw oplossing niet deugt hoor... :-)
Gebruikersavatar
more
Mountainbiker
Berichten: 359
Lid geworden op: za 22 okt 2005 12:43
Rijdt met: Minerva-XT-Reba Race-HS33-Mavic Crossland-Schwalbe Nobby Nic

Bericht door more »

XC-SjoerieMoerie schreef:
more schreef:en white spirit is niet zo bijtend
#-o

Whitespirit bijt juist wel en redelijk hard nog ook... leg maar eens bv. je gsm cover erin... ga eens slapen en sta 's morgens op kijk wat er van overblijft ;)
ja akkoord, heb je met cola ook, maar ik laat m'n velgen niet de ganse nacht weken ook niet :lol:
had dan ook gezegd dat het niet ZO bijtend is, er staat niet dat het NIET bijtend is :wink:
en als het dan toch een film achter laat, dan ist ne goeie film :P
in elk geval, heb nog nooit daar last mee gehad en het werkt, meer moet dat voor mij niet zijn.

mo soit, deel maar mijn eigen ervaring mee he, ge doet ermee wa ge wilt :wink:
Gast

Bericht door Gast »

XC-SjoerieMoerie schreef:
more schreef:en white spirit is niet zo bijtend
#-o

Whitespirit bijt juist wel en redelijk hard nog ook... leg maar eens bv. je gsm cover erin... ga eens slapen en sta 's morgens op kijk wat er van overblijft ;)
gsm cover is plastic
velg is aluminium
wel een groot verschil in beide materialen
[-X
Gebruikersavatar
more
Mountainbiker
Berichten: 359
Lid geworden op: za 22 okt 2005 12:43
Rijdt met: Minerva-XT-Reba Race-HS33-Mavic Crossland-Schwalbe Nobby Nic

Bericht door more »

gromgrom :-?
dat van die whitespirit was blijkbaar maar eenmalig :roll:
wat ik ook doe (heb nu ook extra brakebooster gestoken) het fluiten van de kader blijft aanhouden...
tijdens het rijden van een modderig parcours gaat het soms weg, maar komt dan weer terug voor even, dan weer niet ....
zou een andere kader de oplossing bieden? (het is nu een goedkope en zware minerva kader)
de velgen zijn crossland, dat zijn toch geen ceramische want ik gebruik de zwarte remblokken van magura?
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Bericht door looneycooney »

volgens mij laat white spirit geen filmpje achter , is toch een zeer vluchtige stof, zou daar iets van achterblijven , zal toch niet veel zijn.
nuja , ik heb altijd met v-brakes gereden en heb dit probleem maar af en toe ..
op me huidige fiets zit een alivio-remgroep en die heeft het enkel bij nat weer . Ik vermoed persoonlijk dat dit komt door vettigheid van de baan en zo , want eens gepoetst is het compleet weg ..
wel zoals al gezegd komt er na een tijdje een speling op die 'goedkopere' v-brakes die het geluid enkel maar versterken .

ik ga binnenkort een nieuwe fiets kopen en ben nog aan het twijfelen of ik de originele avid single digit 3-remmen zou vervangen door de nieuwste magura's met brakeboosters , wat raden jullie aan?
Gebruikersavatar
Geronnimo
Mountainbiker
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 24 jul 2005 18:44
Rijdt met: Merida Matts sport 700
Contacteer:

Bericht door Geronnimo »

ik heb net hetzelfde probleem.
De achterste rem van mijn HS11kes geeft een piepend geluid, dat precies zelfs meer weg heeft van uit het kader te komen dan van de remmen zelf. maar ik heb helemaal geen idee hoe je hydraulische remmen bijstelt... iemand daar een tipje voor?
Gebruikersavatar
more
Mountainbiker
Berichten: 359
Lid geworden op: za 22 okt 2005 12:43
Rijdt met: Minerva-XT-Reba Race-HS33-Mavic Crossland-Schwalbe Nobby Nic

Bericht door more »

bij mij komt het ook uit de kader.
de beste oplossing heb ik door gewoon de velgranden heel goed te reinigen met water en zeep en gebruik te maken van remblokjes van BBB (hiervoor moet je wel je remmen terug afregelen want de BBBblokjes zijn minder dik dan de originele van magura.)
zeker ook op letten dat er geen vet of smeer of wat dan ook op de velgrand komt!
Gesloten