welke banden druk

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

Met een te hoge bandendruk kan het ook gebeuren dat de velg het eerder begeeft als de buitenband.
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

idd da kan gebeuren.. zeker als uw maguras de velg al wa aangetast hebben.. heb het ooit meegemaakt met een vriend van mij op een afdaling in de ardennen.. gelukkig zonder veel erg maar twas wel spectaculair!
ViperBiker
Mountainbiker
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 03 jan 2005 15:30
Rijdt met: Viper TR 3.0 FSA '04

Bericht door ViperBiker »

Dat van die ontploffende band, heb het zelf eens meegemaakt.
Ik had de binnenband vervangen en ik pompte tot 4 bar(doe ik altijd) Maar de binnenband bleek er niet goed in te zitten. Dus het spel begon te kraken en ik maar maken dat ik wegwas want ik wist wel wat er ging gebeuren. En ja hoor, dat knalt werkelijk hard :-D

Maar ik stel voor om er 4 bar in de jouwe te steken. Op de weg kan da weinig kwaad.

Ikzelf doe er 4.5 bar in als ik op de weg rijdt (4.5 bar staat aangegeven op m'n banden...)
Gebruikersavatar
hydrus
Mountainbiker
Berichten: 817
Lid geworden op: wo 02 mar 2005 19:35
Rijdt met: Ti SS, steel fixed gear CX, alu XC tandem, Carbon velomobiel
Contacteer:

Bericht door hydrus »

martini schreef:pomp hem gewoon op en voel af en toe en wanneer je hem niet meer kan indrukken ist goe!!!!!!!!!!! :roll:

greeetz MARTINI...
martini schreef:dan klopt mijne uitleg toch??

greet MARTINI....
Euuhm 4 bar is net wel ff wat anders dan 'niet meer kunnen indrukken' Elke band is anders, de een kan je wat makkelijker indrukken dan de andere (stevigere flanken) en de druk verschilt van band tot band.
De enige echte tip die ik kan geven is: lezen!! Ga nooit verder dan wat op je band staat, het staat er niet op voor niets!!
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Bericht door Justin »

pikethebike schreef:Maximum druk staat normaal vermeld op de band zelf.
Zo is mij onlangs bij de aankoop van mijn Schwalbe Noby Nic toch iets raars opgevallen. Op de doos staat vermeld : 2.0 tot 4.5 bar. Als je op de band zelf kijk staat vermeld : max. 4.0 bar...

Nu, voor mij maakt dat niet veel uit. Op de weg zet ik 4.0 bar, en offroad 2.8 tot 3.0 bar.
Gebruikersavatar
mo6
Mountainbiker
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 27 jan 2006 23:19
Rijdt met: Cannondale : Prophet 1000, 29er Flash Carbon, Six

Bericht door mo6 »

Heb zojuist voor de eerste keer Maxxis High Roller gekocht, 26x2.50 dual ply, om tijdens de vakantie in de bergen te gaan spelen.
Hoeveel druk steken jullie op deze bandjes?
Op de band staat tussen de 2.50 en 4.50 bar maar 2 bar speling vind ik nogal veel.
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Bericht door Justin »

mo6 schreef:Heb zojuist voor de eerste keer Maxxis High Roller gekocht, 26x2.50 dual ply, om tijdens de vakantie in de bergen te gaan spelen.
Hoeveel druk steken jullie op deze bandjes?
Op de band staat tussen de 2.50 en 4.50 bar maar 2 bar speling vind ik nogal veel.
Ik denk niet dat je dat als "speling" moet zien.
Tussen die grenzen kan je een druk kiezen en hoeveel die druk is, moet ieder voor zich uitmaken, afhankelijk van gewicht enz.
Het best kan je erachter komen door wat testritjes te maken met verschillende druk. Allé, da's mijn gedacht he.
Toen ik pas begon met MTB, en ik hoorde sommige collega's over bandendruk en type band enz. spreken dacht ik soms in mijn eigen : amaai, da's toch allemaal zever !
Tot je zelf begint te experimenteren, en dan verandert een mens van gedacht.
Dus, de beste manier is om het zelf een beetje te testen.
Het kan goed zijn dat twee bikes met dezelfde banden en bandendruk toch "een ander gevoel" geven. En dat kan dan bv. aan de vering van de bike liggen... Testen is de boodschap ! :wink:

PS: BEESTIGE bike ! =D> =D> =D> =D> Amaai, dat zou ik ook wel onder mijn gat willen hebben !!!!
Plaats reactie