Het vrekkenhoekje
Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
- Black Phantom
- Mountainbiker
- Berichten: 499
- Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
- Rijdt met: Trek 4700
- Contacteer:
Het vrekkenhoekje
Bericht door Black Phantom »
Onder het motto "het moet niet ALTIJD duur zijn" zou ik onder dit topic tips willen verzamelen waarbij je met een minimum aan middelen een maximum aan resultaat bereikt.
Meestal zal het wel over onderhoudstips gaan, maar het hoeft daar niet tot beperkt te blijven. Als je onder andere (lopende) topics dergelijke tips tegenkomt, dan denk ik zelfs dat die hier herhaald mogen worden zodat we een mooi gegroepeerd overzicht krijgen.
Ik zal zelf al beginnen met 2 voorbeelden:
Er zijn op de markt heel wat chique (en daardoor ook dure) tools beschikbaar, maar zijn soms makkelijk door simpele alternatieven te vervangen.
Zo zijn er twee zaken die ik hier op 't forum heb opgepikt en ook zelf gebruik:
- om goed tussen de tandwielen van uw cassette te kunnen kuisen, bestaan er van die maanvormige schrapers. Als alternatief gebruik ik daarvoor een dikke veter.
- Om mijn ketting van vuil te ontdoen heb ik een reinigingscassette van Barbieri. Een alternatief dat minstens evengoed werkt (en ik ook al in elkaar geknutseld heb): vijs twee houten nagelborsteltjes met een scharnier aan elkaar zodat je ze langs weerskanten van je ketting kan zetten. En nu maar schrobben!
- En eentje van mezelf:
i.p.v. een duur rollend gereedschapskastje heb ik mij in de Gamma een (geïmpregneerd) houten tuinwerktafeltje aangeschaft. Wieltjes onder de poten gezet en ik kan nu (tijdens het onderhoud) rond mijn bike lopen en mijn gereedschap toch steeds naast mij hebben staan.
Laat nu maar komen die gouden tips!!! \:D/
p.s. neen, ik ben geen Hollander
Meestal zal het wel over onderhoudstips gaan, maar het hoeft daar niet tot beperkt te blijven. Als je onder andere (lopende) topics dergelijke tips tegenkomt, dan denk ik zelfs dat die hier herhaald mogen worden zodat we een mooi gegroepeerd overzicht krijgen.
Ik zal zelf al beginnen met 2 voorbeelden:
Er zijn op de markt heel wat chique (en daardoor ook dure) tools beschikbaar, maar zijn soms makkelijk door simpele alternatieven te vervangen.
Zo zijn er twee zaken die ik hier op 't forum heb opgepikt en ook zelf gebruik:
- om goed tussen de tandwielen van uw cassette te kunnen kuisen, bestaan er van die maanvormige schrapers. Als alternatief gebruik ik daarvoor een dikke veter.
- Om mijn ketting van vuil te ontdoen heb ik een reinigingscassette van Barbieri. Een alternatief dat minstens evengoed werkt (en ik ook al in elkaar geknutseld heb): vijs twee houten nagelborsteltjes met een scharnier aan elkaar zodat je ze langs weerskanten van je ketting kan zetten. En nu maar schrobben!
- En eentje van mezelf:
i.p.v. een duur rollend gereedschapskastje heb ik mij in de Gamma een (geïmpregneerd) houten tuinwerktafeltje aangeschaft. Wieltjes onder de poten gezet en ik kan nu (tijdens het onderhoud) rond mijn bike lopen en mijn gereedschap toch steeds naast mij hebben staan.
Laat nu maar komen die gouden tips!!! \:D/
p.s. neen, ik ben geen Hollander
- Dzjowie
- Mountainbiker
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
- Rijdt met: Specialized - Radon
Als "werkstand" hang ik mijn fiets al jaaaaaaaren op twee ijzeren kettingen die aan een balk in mijn garage gehangen zijn, met aan het uiteinde twee haakjes. Eén ketting hangt ter hoogte van het stuur en de andere aan het zadel (ik denk dat dat bij veel fietsenmakers ook zo gedaan is, bij de mijne alleszins)
Nu, ik weet niet hoeveel zo'n tackx kost maar dit is bijna zéker nog goedkoper (en echt handig )
Nu, ik weet niet hoeveel zo'n tackx kost maar dit is bijna zéker nog goedkoper (en echt handig )
- Black Phantom
- Mountainbiker
- Berichten: 499
- Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
- Rijdt met: Trek 4700
- Contacteer:
Bericht door Black Phantom »
Strenge BP gaat optreden:gillian schreef:ik gebruik een voetbalgoal(van toen ik nog voetbalde) om mijn bike aan te hangen als ik hem kuis!!!
geen beschadigingen wielen kunnen uit de fiets....
werkt zéér goed!!
Probeer het te beperken tot écht nuttige tips die voor iedereen bruikbaar zijn aub. Ik zou van deze topic een soort van naslagwerk willen maken waarin je geregeld kan komen terugkijken. Hoe meer overhead, hoe minder bruikbaar!
Een goal gaan kopen om uw bike aan te hangen lijkt me niet echt een bruikbare tip.
- gillian
- Mountainbiker
- Berichten: 57
- Lid geworden op: ma 17 mar 2003 21:54
- Rijdt met: Zijn één voor één uniek.
sorry!! ik zal er aan denken!!Black Phantom schreef:Strenge BP gaat optreden:gillian schreef:ik gebruik een voetbalgoal(van toen ik nog voetbalde) om mijn bike aan te hangen als ik hem kuis!!!
geen beschadigingen wielen kunnen uit de fiets....
werkt zéér goed!!
Probeer het te beperken tot écht nuttige tips die voor iedereen bruikbaar zijn aub. Ik zou van deze topic een soort van naslagwerk willen maken waarin je geregeld kan komen terugkijken. Hoe meer overhead, hoe minder bruikbaar!
Een goal gaan kopen om uw bike aan te hangen lijkt me niet echt een bruikbare tip.
ik ben de goal wel niet speciaal gaan kopen hé!!!ik ben wel zot maar zoo zot...!!
alé nu maar nuttige tips posten!!!
- Dingo
- Mountainbiker
- Berichten: 121
- Lid geworden op: wo 19 jun 2002 02:00
- Rijdt met: Minerva outback 2003, canyon yellowstone custom en specialized fsr custom
Jihaa, eindelijk nen topic voor mij.
Mijn pers al gezien om de cups van een kopserie in een kader te persen?
Ik zal het u uitleggen : De velomaker verkocht mij een nieuwe kopserie. Ik vroeg : wa kost da om die erin te monteren? 25 euro zei em.
Ik dacht : gij nie makker, gij moet dat eigenlijk gratis monteren, de serie is op internet hoedanook goedkoper.
Ik gebruik een dikke draadstang met 2 bijpassende moeren en rondellen.
Mooi gecentreerd houden en met veel vet eraan kan je rustig met je handen die cups in het kader persen. Op het laatste met een grote sleutel bijtrekken en klaar is kaas. Wel 1 cup tegelijk erin persen, zodat de cup recht in het balhoofd schuift.
Geen 5 euro kost zo een tool.
Voorts bespaar ik door geen hogedrukspuit te gebruiken en goed te onderhouden.
Volgende besparing : Mijn ketting om casettes te monteren.
Gewoon de oude versleten ketting en een stalen platte staaf.
En lach maar, ene is dat hier komen lenen en heeft dat nog niet terug gebracht. Zo zie je maar.
Je mag me gierig vinden, maar ik noem dat creatief denken. Het bespaarde geld gebruik ik om kleding te kopen. \:D/
Mijn pers al gezien om de cups van een kopserie in een kader te persen?
Ik zal het u uitleggen : De velomaker verkocht mij een nieuwe kopserie. Ik vroeg : wa kost da om die erin te monteren? 25 euro zei em.
Ik dacht : gij nie makker, gij moet dat eigenlijk gratis monteren, de serie is op internet hoedanook goedkoper.
Ik gebruik een dikke draadstang met 2 bijpassende moeren en rondellen.
Mooi gecentreerd houden en met veel vet eraan kan je rustig met je handen die cups in het kader persen. Op het laatste met een grote sleutel bijtrekken en klaar is kaas. Wel 1 cup tegelijk erin persen, zodat de cup recht in het balhoofd schuift.
Geen 5 euro kost zo een tool.
Voorts bespaar ik door geen hogedrukspuit te gebruiken en goed te onderhouden.
Volgende besparing : Mijn ketting om casettes te monteren.
Gewoon de oude versleten ketting en een stalen platte staaf.
En lach maar, ene is dat hier komen lenen en heeft dat nog niet terug gebracht. Zo zie je maar.
Je mag me gierig vinden, maar ik noem dat creatief denken. Het bespaarde geld gebruik ik om kleding te kopen. \:D/
- Brainjumper
- Mountainbiker
- Berichten: 258
- Lid geworden op: vr 07 feb 2003 22:11
- Rijdt met: SPEC. FSR XC
Bericht door Brainjumper »
1) De vaakst weerkerende zware kost is de vervanging van ketting, cassette en tandbladen die meestal tesamen dienen vernieuwd te worden. De ketting is hiervan het goedkoopst en beïnvloed het meest de levensduur van de overige onderdelen. Door direct twee kettingen aan te schaffen en deze na elke TT te verwisselen, hetgeen met een snelsluiting (powerlink) een fluitje van een cent is, wordt de levensduur van cassette en tandbladen meer dan verdubbeld.
2) I.p.v. ketting met spuitbus te smeren, komt het veel voordeliger uit deze spuitbus in een pot leeg te spuiten, vervolgens propere ketting in pot met olie te gooien, deze vervolgens te laten uitlekken en daarna terug te monteren. Smering gebeurt waar nodig, nl. tussen schakels en rolletjes en geen verloren spray van spuitbus meer.
3) Op zelfde wijze als hierboven kan een spuit (=pikuur) volgezogen worden met de aldus bekomen olie en kan hiermee op elk scharnierpunt van derailleur en/of rem één drupje olie gedropt worden. Spuit kan meermaals gevuld worden met hoeveelheid olie uit één spuitbus; smering gebeurt waar ze effectief nodig is en gedaan met minstens 70 % ernaast te vernevelen.
4) Regelmatig gaines van rem- en derailleurkabels loshaken, verschuiven en de aldus bloot gemaakte kabels met doek afvegen, daarna met nieuwe olie insmeren en alles terugplaatsen verlengt levensduur van gaines en van schifters.
2) I.p.v. ketting met spuitbus te smeren, komt het veel voordeliger uit deze spuitbus in een pot leeg te spuiten, vervolgens propere ketting in pot met olie te gooien, deze vervolgens te laten uitlekken en daarna terug te monteren. Smering gebeurt waar nodig, nl. tussen schakels en rolletjes en geen verloren spray van spuitbus meer.
3) Op zelfde wijze als hierboven kan een spuit (=pikuur) volgezogen worden met de aldus bekomen olie en kan hiermee op elk scharnierpunt van derailleur en/of rem één drupje olie gedropt worden. Spuit kan meermaals gevuld worden met hoeveelheid olie uit één spuitbus; smering gebeurt waar ze effectief nodig is en gedaan met minstens 70 % ernaast te vernevelen.
4) Regelmatig gaines van rem- en derailleurkabels loshaken, verschuiven en de aldus bloot gemaakte kabels met doek afvegen, daarna met nieuwe olie insmeren en alles terugplaatsen verlengt levensduur van gaines en van schifters.