Maximum daalsnelheid ?

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Genius
Mountainbiker
Berichten: 900
Lid geworden op: za 06 mar 2004 18:28
Contacteer:

Bericht door Genius »

Snelheid in een afdaling op de weg is ondertussen al opgelopen tot 87km/u (afdaling Smeisberg).
Met de mtb op offroad afdaling in Houffa, was dat 64km/u. (Dat was op de eerste echte off-road afdaling van de groene of de gele route, ik weet het al niet meer...)

Ik heb een foto gevonden van de desbetreffende afdaling in Houffa (ik ben wel niet degene die daar op de foto staat)
http://www.pinkbike.com/photo/304258/
Gebruikersavatar
Joriss
Mountainbiker
Berichten: 146
Lid geworden op: di 02 mei 2006 22:37
Rijdt met: Scott Spark Limited 2007
Contacteer:

Bericht door Joriss »

mijn max was 89.5 op de asfalt ergens in Tirol.

mijn max op een offroad afdaling 78 km/u.

en met de racefiets weet ik enkel mijn maximum dat ik ooit heb gereden in een spurt (op het vlakke, windstil!) : 61.5 km/u 8)
met m'n mtb heb ik in een spurt 56 km/u gehaald
Gebruikersavatar
daelman
Mountainbiker
Berichten: 3758
Lid geworden op: vr 14 okt 2005 21:32
Rijdt met: isaac impact
Contacteer:

Bericht door daelman »

ik snap nie dat gulle zoveel haalt ze. zaterdag ergens aan de gileppe 65 gehaald, maar toen kon ik geen kracht niemeer op mijn trappers zetten omda'k al zo rap reed :roll:
Gebruikersavatar
nebraz
Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 01:13
Rijdt met: Cannondale Rush Carbon Si 2
Contacteer:

Bericht door nebraz »

Joriss schreef: mijn max op een offroad afdaling 78 km/u.
"Gek zijn is gezond " zingen ze dan. :lol:

Maximum op asfalt +/- 70km/u
" offroad +/- 60km/u
Gebruikersavatar
Beepee
Mountainbiker
Berichten: 37
Lid geworden op: do 30 mar 2006 20:32
Rijdt met: Specialized Expert Carbon 29er
Contacteer:

Bericht door Beepee »

Afdaling in Limburg....dus onverhard 57,6 km per uur. 8)

Afdaling op de weg (zelfde specialized epic maar met wegbanden) was 86.9 km per uur. Eerste bocht naar beneden Alpe d'huez. En dan flink aan de Juicy carbon trekken om op tijd stil te staan voor de haakse bocht naar rechts.
MaartenW
Mountainbiker
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 13 aug 2006 20:42
Rijdt met: Canyon ES5,Fondriest Domino plus, Colnago Master, Schauff Track, Diamant Cross

Bericht door MaartenW »

manuel schreef:
flip schreef:
navidad schreef: Geeft een idee hoe steil zo'n helling is. Vergelijk zo de Hallembaye een keer met 2 hellingen in buurt van Ronse: de Bourliquet (Frasnes) 82 km/h en Les Hauts (St-Sauveur) 84 km/h, beide zijn mooie asfaltwegen. Telkens aanloop en dan 'aërodynamisch' laten bollen. In afdaling van de Kwaremont naar datzelfde Ronse toe moet je al serieus bijduwen om 75 km/h te halen.
Het is wel zo dat de steile kant maar een 900 m lang is, tegen dat je op je topsnelheid zit ben je bijna onder. En je hebt geen aanloop, want je moet eerst langs den andere kant omhoog. Daarbij toen ik die snelheid had moest ik serieus snel trappen om nog bij te geven, dus ik begrijp niet hoe sommigen hier aan snelheden tegen 90 km per u komen. Alle mss dat dat niet met de MTB maar met de koersfiets is??
Inderdaad, de halembaye staat in koersfietskringen bekend als één van de hellingen in België waar ge in de buurt van de 100 kunt komen (is naar verluidt de snelheid die een peleton daar haalt). De aangewezen manier is om rustig naar boven te rijden en net voor de top een demarrage te plaatsen op een heel grote versnelling, om tegen 40-50 aan de afdaling te beginnen. Bijtrappen zolang ge kunt en daarna aan uw positie werken.

Persoonlijk ben ik er nog maar één keer afgereden, in januari van dit jaar op een dag dat het enorm stormde. Vanuit stilstand boven (had op mijn compaan gewacht) en zonder fanatiek bijtrappen raakte ik snel aan 67 (vol wind tegen). Ik was nog niet beneden maar ik durfde echt niet meer versnellen omdat de wind mij van links naar rechts blies terwijl er camions passeerden enzo. Toen heb ik mij dus maar rechtgezet, maar het moet zeker VEEL sneller kunnen. Dat werd ook bewezen doordat ik later in de minder steile afdaling praktisch dezelfde snelheid haalde (met wat wind mee).
mits de wind goed staat is er daar veel mogelijk met de wegfiets daar al op 114 km/ afgeklokt me slechte wind ook al wel eens blijven hangen bij 80, net die zonk onderaan is een beetje veraderlijk
de_jakke1
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 15 nov 2006 17:26
Rijdt met: Trek 8000SL

Bericht door de_jakke1 »

Mijn max=
87,5km/h op een racefiets, 4 jaar terug, in de afdaling van de Col de la Croix de Fer richting Allemont/Bourg d'Oisans EN
87,5km/h Op dezelfde fiets, dit jaar in de afdaling van de Mt Ventoux richting Malaucene

2x exact dezelfde snelheid, zonder het op de 2de keer te beseffen en nog wa bij te trappen :-)
Gebruikersavatar
MARTINI
Mountainbiker
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 24 apr 2005 09:22
Rijdt met: Alan, Trek, Empella, Scatto, Giant
Contacteer:

Bericht door MARTINI »

cube rides on schreef:ik snap nie dat gulle zoveel haalt ze. zaterdag ergens aan de gileppe 65 gehaald, maar toen kon ik geen kracht niemeer op mijn trappers zetten omda'k al zo rap reed :roll:
groter verzet nemen é :-)
max-ot
Mountainbiker
Berichten: 54
Lid geworden op: do 28 sep 2006 12:57
Rijdt met: rider

Bericht door max-ot »

Thuis in straat heb nog niet zo lang ne fietscomputer 57 km/h is vrij vlak wel te verstaan.
Tist
Mountainbiker
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 19 jun 2006 20:05
Rijdt met: Giant X.O

Bericht door Tist »

Ik heb al met mijn fiets gereden aan 120km/u,
vind ik zelf niet spectaculair.

Was op vlakke grond. Mijn teller ging zelf niet meer!
Alleen zaten we in een camionet :oops:

Mvg
Plaats reactie