Bandenkeuze

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Plaats reactie
Vediya
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 29 okt 2003 13:57

Bandenkeuze

Bericht door Vediya »

Hallo,
Ik rij met Schwalbe Big Jim banden (= 2.25). Van een vorige set banden (Specialized) heb ik nog 1 band over welke 1.95 is. Ik wens deze band ook te gebruiken maar weet niet wat nu het beste is : de voorste vervangen door de smallere of de achterste.
Weet iemand hier raad mee ?

Een andere vraag die ik heb is devolgende : in het gamma van verschillende bandenfabrikanten zie ik dat een band welke smaller is (bvb 1,70) meer aangewezen is voor modder. Ik vind dit nogal onlogisch omdat ik denk dat je je dan sneller kan vastrijden. Klopt dit ?

Bedankt.
Gebruikersavatar
Zalman
Mountainbiker
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 17 apr 2005 18:10

Bericht door Zalman »

gebruik a.u.b de zoekfunctie [-o<

daar zijn hier al boeken over geschreven :bounce:
Gebruikersavatar
Chase
Mountainbiker
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 08 mei 2005 21:44
Rijdt met: ene me vitesse en 2 zonder

Bericht door Chase »

met een smallere band zak je sneller door de modder, dus sneller naar de harde ondergrond
grtz
Gast

Re: Bandenkeuze

Bericht door Gast »

Vediya schreef:Hallo,
Ik rij met Schwalbe Big Jim banden (= 2.25). Van een vorige set banden (Specialized) heb ik nog 1 band over welke 1.95 is. Ik wens deze band ook te gebruiken maar weet niet wat nu het beste is : de voorste vervangen door de smallere of de achterste.
Weet iemand hier raad mee ?

Een andere vraag die ik heb is devolgende : in het gamma van verschillende bandenfabrikanten zie ik dat een band welke smaller is (bvb 1,70) meer aangewezen is voor modder. Ik vind dit nogal onlogisch omdat ik denk dat je je dan sneller kan vastrijden. Klopt dit ?

Bedankt.
een smallere band steek je het beste achteraan
Gebruikersavatar
kristoffer
Mountainbiker
Berichten: 112
Lid geworden op: za 11 dec 2004 11:30
Rijdt met: cube ams pro

Bericht door kristoffer »

Met een smalle band zak je zoals ridley biker al zei inderdaad sneller door het slijk op zoek naar vaste boden,dus int slijk zijt ge beter met ne smalle dan met nen dikke band!Op die andere vraag waar je best die smallere band steekt ga ik tegen het advies van manitou in maar das is een persoonlijke keuze denk ik! Hangt er natuurlijk ook vanaf wat profiel die band heeft,met een band zonder iets of wat grip grip kunt ge niet veel doen he,zowel vanvoor als achteraan niet!Maar alst aan mij licht die smallere band vanvoor! greetz,kristoffer
Gebruikersavatar
crazy ivan
Mountainbiker
Berichten: 276
Lid geworden op: za 12 jun 2004 16:55

Bericht door crazy ivan »

Koop een 1.95 bij en rijd ze op in de winter, ik zou niet combineren met een 2.25,daar zou ik mee rijden in de zomer,en zeker niet smaller van voor [-X
Bengo
Mountainbiker
Berichten: 249
Lid geworden op: wo 09 mar 2005 00:01
Rijdt met: Niner Air - Corratec

Bericht door Bengo »

Op die andere vraag waar je best die smallere band steekt ga ik tegen het advies van manitou in maar das is een persoonlijke keuze denk ik! Hangt er natuurlijk ook vanaf wat profiel die band heeft,met een band zonder iets of wat grip grip kunt ge niet veel doen he,zowel vanvoor als achteraan niet!Maar alst aan mij licht die smallere band vanvoor!
Meningen die mekaar tegenspreken: kan interessant zijn als er iets waardevols uitkomt, maar als dat niet het geval is, dan raakt de niet-ervaren biker (of in dit geval: de niet technisch geïnteresseerde en niet specifiek in materiaal geïnteresseerde biker) helemaal in verwarring.
Zoals ik elders op dit forum onlangs meldde: ik rijd met de banden die ik erbij kreeg bij de aankoop van m'n nieuwe bike: Schalbe Little Albert: extra breed, zo geloof ik. Mij niet gelaten, tenzij er echt een relatief groot verschil zou zitten (qua snelheid en dus qua tijd op een Chrono/marathon) tussen zo'n dikke band en een (semi)slick-band die je bij een droog parcours blijkbaar beter kunt gebruiken.
Maar kan iemand nu zeggen hoe groot dat verschil (in tijd) zou kunnen zijn tussen zo'n degelijke, dikke en dus trage band en een smalle, weinig geprofileerde band??
Vediya
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 29 okt 2003 13:57

Bericht door Vediya »

Bedankt voor de tips; zal me wel houden aan de regel van 2x zelfde band zowel voor als achter.
De zoekfunctie is goed maar spijtig genoeg is het steeds hetzelfde, of je vindt veel te veel en heb je niet de moed om alles van A tot Z te lezen of je vindt niets.
Plaats reactie