steekas probleem systeem imbus 5 mm

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Plaats reactie
quixta
Mountainbiker
Berichten: 132
Lid geworden op: do 30 okt 2008 10:04
Rijdt met: Scott CROSS 10

steekas probleem systeem imbus 5 mm

Bericht door quixta »

heb net een nieuwe mountainbike Scott Aspect 920 model 2020 waar ik graag andere banden op wil hebben , wiel vooraan is met een steekas met hendel en achteraan een steekas met imbus 5 mm dus geen hendel , voorwiel met de steekas met vleugel vrij vlot los te draaien , achterwiel met steekas imbus 5 mm niet los te krijgen , zit muurvast , op de kop van de as staat 10 nwt , heb er zelfs al een geharde zwarte imbus sleutel op afgebroken , de imbus sleutel gaat ongeveer een 5 cm in de steekas en draait niet door , volgens ik al gelezen op forums een gekend probleem omdat ze die as machinaal indraaien . Waar ik de fiets kocht dus bij fietsenmaker die man krijgt die as ook niet los , voor de fiets terug naar Scott gaat onder garantie heeft er iemand een idee hoe wij deze as kunnen los krijgen ? zou niet graag ergens lek rijden achteraan met dit probleem . De zwarte geharde imbus afgebroken omdat ik er een stuk buis van een 20 cm had opgestoken voor een hefboom te maken , helaas sleutel gebroken .
quixta
Mountainbiker
Berichten: 132
Lid geworden op: do 30 okt 2008 10:04
Rijdt met: Scott CROSS 10

Re: steekas probleem systeem imbus 5 mm

Bericht door quixta »

blijkbaar is er hier niemand met het zelfde probleem , op andere forums via Google al verschillende dezelfde verhalen gelezen met dit systeem en niet alléén bij Scott , mvg
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: steekas probleem systeem imbus 5 mm

Bericht door G-m@n. »

heb ook steekassen (specialized) en ik vet die altijd goed in met montagevet. nog nooit problemen mee gehad.
en als je met een slagmoersleutel het eens probeerd?
quixta
Mountainbiker
Berichten: 132
Lid geworden op: do 30 okt 2008 10:04
Rijdt met: Scott CROSS 10

Re: steekas probleem systeem imbus 5 mm

Bericht door quixta »

op mijn vorige ook steekassen met een hendel en nooit problemen gehad , nu op mijn nieuwe vooraan ook een steekas met hendel geen probleem komt zo los , achteraan is het met een imbus 5 , heb al geprobeerd met een 5 mm geharde imbus in de klop boormachine , laten schrikken naar rechts en dan naar links zoals het moet en muurvast , gaat terug onder garantie naar de dealer moeten , hopelijk monteren ze een steekas met hendel , durf er niet mee buiten komen als ik achteraan lek rij sta ik daar :evil:
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: steekas probleem systeem imbus 5 mm

Bericht door G-m@n. »

quixta schreef:op mijn vorige ook steekassen met een hendel en nooit problemen gehad , nu op mijn nieuwe vooraan ook een steekas met hendel geen probleem komt zo los , achteraan is het met een imbus 5 , heb al geprobeerd met een 5 mm geharde imbus in de klop boormachine , laten schrikken naar rechts en dan naar links zoals het moet en muurvast , gaat terug onder garantie naar de dealer moeten , hopelijk monteren ze een steekas met hendel , durf er niet mee buiten komen als ik achteraan lek rij sta ik daar :evil:
das klote ja.
ik heb hier ook een occasie koersfiets gekocht waar de pedalen met niets los te krijgen zijn :evil:
quixta
Mountainbiker
Berichten: 132
Lid geworden op: do 30 okt 2008 10:04
Rijdt met: Scott CROSS 10

Re: steekas probleem systeem imbus 5 mm

Bericht door quixta »

gisteren dinsdag bij de verkoper fiets handelaar geweest na afspraak , heeft gebeld met de hoofdzetel om dit probleem te melden , gaan een nieuwe steekas opsturen , de raad die ze geven om de as los te krijgen is nml kant van de schroefdraad een gaatje boren van een 4 mm om de spanning van de draad af te halen , dan langs de andere kant een torck van 6 mm inslaan en dan moet die steekas los komen , de reden van vast zitten is montage zonder vet + machinaal in gedraaid , nu afwachten tot de nieuwe steekas geleverd is en hopelijk geen lekke achterband de volgende dagen
quixta
Mountainbiker
Berichten: 132
Lid geworden op: do 30 okt 2008 10:04
Rijdt met: Scott CROSS 10

Re: steekas probleem systeem imbus 5 mm

Bericht door quixta »

probleem opgelost , ondertussen al een 2de klant met zelfde probleem nu met een Focus , goede raad voor deze met steekassen nml montage vet anders komen die assen droog te staan
dman
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 21 jan 2019 17:58

Re: steekas probleem systeem imbus 5 mm

Bericht door dman »

je had de steekas nog wat kunnen verwarmen... was ie naar alle waarschijnlijkheid ook wel los gekomen... maar idd alles vooral goed in het vet houden!
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: steekas probleem systeem imbus 5 mm

Bericht door Jumping Jack »

Mijn gloednieuwe scott speedster gravel staat ook al twee weken bij de fm met hetzelfde probleem. Alleen kreeg ik de eerste keer de as er wel uit, andere wielen gestoken, de as goed ingevet en terug gestoken. En daarna was er geen beweging meer in te krijgen.

Bij Vaneyck hadden ze dat nog nooit gezien en zij krijgen de boel ook niet los (en Scott wil er niet in tussen komen want er zitten andere wielen in ](*,) ). Hij staat nu bij een andere fm die er wel doen aan zag om de boel los te krijgen...
quixta
Mountainbiker
Berichten: 132
Lid geworden op: do 30 okt 2008 10:04
Rijdt met: Scott CROSS 10

Re: steekas probleem systeem imbus 5 mm

Bericht door quixta »

denk dat het komt omdat die steekas een paar mm te kort is , bij een 12 speed moet je echt goed duwen om de steekas draad te laten pakken in het frame , dan draai je de steekas met de bijgevoegde sleutel vast en ontstaat er een vrij grote spanning , denk als ze iets langere steekassen monteren dat er geen problemen meer gaan zijn , is gekend bij Scott al verschillende keren moeten bellen zelfs voor het eigen Syncro wielen
Plaats reactie