Bandendruk (bar)

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
MTBfietser
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: do 23 jan 2020 17:21

Bandendruk (bar)

Bericht door MTBfietser »

Ik heb een manometer van merk bbb. Ik heb mijn banden gemeten voor de eerste keer, vooraan was rond de 2 bar en achteraan 1.6 bar. Vooraan was dus te hoog.

Ik heb een gewicht tussen 73 - 76 kg. Fiets is 29er en is een normale cross country mtb met alleen vooraan een vering, met 29x2.2" band (fold). Merk Maxxis Ikon.

Mtb routes die ik doe zijn 50% a 70% offroad met 2 a 3 stijle, maar simpele korte hellingen. Ik doe geen speciale technieken, want ik kan dat toch niet. Soms kan ik wel eens perongeluk over een boomwortel rijden of over een steen, maar deze probeer ik te ontwijken. Ik rij met flatpedals, want ik ben een mietje.

Zo, met de bovenstaande informatie veronderstel ik wat het minimum/maximum bar ik hiermee in de banden kan pompen. Ik wil vooral de beenspieren ook kunnen trainen, maar ik wil natuurlijk ook geen lekke banden.

Heb op het moment vooraan 1.5 bar en achteraan 1.6 bar. Misschien een risico, ik heb geen flauw idee.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Bandendruk (bar)

Bericht door TaurineR »

Voor mij ziet dat er goed uit.
Ik rij gewoonlijk op 1,7 (redelijk hard) en als er 1,2 in staat voelt me dit te slap aan.
Dan zal de band vervormen in bochten, en dat voelt voor mij heel onbetrouwbaar aan.
Na een tijd voel je de druk ook wel door er eens goed in te knijpen. :wink:
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Bandendruk (bar)

Bericht door Mister No Chaïn »

Yup, dat ziet er goed uit. Met mijn kleine 70kg kies ik voor 1.45 a 1.50.
Uiteindelijk is het trial and error. Ik heb een tijdje met minder gereden maar dan krijg je in de bochten inderdaad het gevoel dat je band er gaat afrollen, toch zeker op asfalt.
MTBfietser
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: do 23 jan 2020 17:21

Re: Bandendruk (bar)

Bericht door MTBfietser »

(o)
MTBfietser
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: do 23 jan 2020 17:21

Re: Bandendruk (bar)

Bericht door MTBfietser »

Van de week mijn eerste lekke band gehad (o) Er zat klein gaatje in en kon het dicht plakken.

Wel moet ik nog iets bekennen! #-o In mijn eerste post zei ik dat ik 73 - 76 kg weeg, maar dat is natuurlijk zonder kleren, rugzak, etc. Dus weeg ik waarschijnlijk al bijna 80kg :roll:
Geen idee of dat de lekke band nu iets te maken had met de bar die misschien toch te laag is? Denk het niet, want anders zou band eerder zijn ontploft?
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Bandendruk (bar)

Bericht door Mister No Chaïn »

Als je met lage druk rijdt is een stootlek meer voorkomend, als je bv een grote steen raakt ga je 2 gaatjes naast elkaar hebben, een afdruk van je velg eigenlijk (ook gekend als snakebite). Dus 1 klein gaatje, ik zou eerder denken dat je pech hebt gehad met een doorn of wat dan ook.

Tubeless rijden hé. Ik ben 2 weken terug voor het eerst in ruim 4 jaar lek gereden op een stuk glas, want een fles kapot gooien op een fietspad is dikke fun hé. Maar op mtb terrein dus geen enkele (zichtbare) lekke band gehad.
MTBfietser
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: do 23 jan 2020 17:21

Re: Bandendruk (bar)

Bericht door MTBfietser »

Snikebite, alweer iest bijgeleerd (o) Er was uiteraard maar 1 gaatje. Ik heb voorlopig geen idee of mijn band bar te laag is, in mijn geval misschien niet, want in eerste post zei ik al dat ik stenen, boomworstels en eigenlijk ook putten ontwijk. Dus.... :P

Tubeless had mijn fietsenmaker ook al voorgesteld helemaal in het begin toen ik fiets kochtte, maar voorlopig hoeft dat nog niet. Misschien als ik nog meerdere keren pech heb.
marsellus_2000
Mountainbiker
Berichten: 62
Lid geworden op: do 10 jan 2019 11:23
Rijdt met: Trek Procaliber 9.7

Re: Bandendruk (bar)

Bericht door marsellus_2000 »

Tubeless rijden is ook een stuk meer comfort en grip, want je kan met minder bar rijden. Zeker met een hardtail maakt dat een groot verschil. In 10000km nog maar 2 keer lek gereden. Eerste keer op vlijmscherpe rotsen (niet in België) en onlangs 2e keer door een grote doorn/scherp stuk hout. De eerste keer moeten vervangen want snee van 1cm, 2e keer thuis geraakt voor de band plat was. Ik rij in elk geval nooit meer met binnenlanden op MTB.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: Bandendruk (bar)

Bericht door Flip FSR »

Bij mij is 't 1.7 bar achter, 1.6 bar vooraan, met 29" wielen en 2.25" Rocket Ron banden. Scott Spark RC 900.
Als ik vooraan meer druk zet schuif ik in kortere technische bochten :-"

PS: Wie rijdt nu nog met binnenbanden, enkel nadelen... :drunk:
cyclingRd
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 22 mei 2020 16:19

Re: Bandendruk (bar)

Bericht door cyclingRd »

Hallo,
ik rij met een bianchi nitron 29´´ banden maat 29x2.20
ik ben 1m84 weg 87kg hoeveel is ideaal banden druk voor mijn Mtb
Plaats reactie