boomwortels

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
kenny!
Mountainbiker
Berichten: 536
Lid geworden op: do 14 apr 2005 22:05

boomwortels

Bericht door kenny! »

als ik in een wegje rijd met allemaal boomwortels ! schiet ik constant van mijn zadel ! mijn achter en voorwiel dansen langs alle kanten ! dan probeer ik mijn voorwiel beetje der over te springen , raak ik de volgende dan frontaal met mijn voorwiel ! ben dan snelheid kwijt ! als er zo eentje licht kan je er zonder probleem over springen , maar dan ben je ook wat je snelheid kwijt ! echt hoe doen jullie dat ? mijn zitpositie verkeerd ? moet ik rechtstaan ? of mijn gewicht naar achter doen dat mijn gewicht op mijn achterwiel zit zodat ik dan meer grip heb ?
Gebruikersavatar
flyboy
Mountainbiker
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 02:00

Bericht door flyboy »

Toch proberen van de snelheid zo hoog mogelijk te houden en je spoor zodanig kiezen dat je de meest egale kanten aansnijdt, liefst zo recht op recht mogelijk. Het is een obstakel, net als bv een steen of een diepe put, het is dus normaal da uw 'kont' wat vibraties te verwerken krijgt. Maar hoe trager ik erover rij, hoe meer last ik daar van heb. Springen lijkt mij enkel aangewezen bij boomstammetjes. Ik spring zelden of nooit bij boomwortels, dit zorgt dikwijls voor nog meer onstabiliteit, wat vooral in afdalingen gevaarlijk wordt.
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Bericht door scelter »

Dat dansen heb ik ook als ik blijf zitten, ook bij korte kuilen. De oplossing is dan om zelf lichtjes van het zadel te komen en de klappen met de benen op te vangen. Probeer ook goed op snelheid te blijven, dan schiet ge gemakkelijker over obstakels naar mijn mening.
kogelvis
Mountainbiker
Berichten: 103
Lid geworden op: di 04 jan 2005 09:34

Bericht door kogelvis »

Ik sta lichtjes recht en dat uw achterste net wel/net niet het zadel raakt.
En uw ledematen soepel laten, niet te strak. Deze nemen dan de meeste schokken op. Je moet als het ware uw fiets zijn werk laten doen en erover rijden en jij moet je fiets een beetje volgen naar zijn bewegingen.

En hoe harder je erover rijdt hoe smooter het gaat.

Proberen maar
Gebruikersavatar
mtb-fltn
Mountainbiker
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 31 dec 2004 13:06
Rijdt met: Granville Team G-racer U6
Contacteer:

Bericht door mtb-fltn »

kogelvis schreef:Ik sta lichtjes recht en dat uw achterste net wel/net niet het zadel raakt.
En uw ledematen soepel laten, niet te strak. Deze nemen dan de meeste schokken op. Je moet als het ware uw fiets zijn werk laten doen en erover rijden en jij moet je fiets een beetje volgen naar zijn bewegingen.

En hoe harder je erover rijdt hoe smooter het gaat.

Proberen maar

Same here.
Gebruikersavatar
Wacko007
Mountainbiker
Berichten: 801
Lid geworden op: za 06 dec 2003 12:50
Rijdt met: Marin Pine Mountain 2 '16, Klein Attitude '92

Bericht door Wacko007 »

Alle voorgaande tips zijn goed. Nog eentje; zadel tussen de bovenbenen klemmen als je van je zadel komt. Voorkomt dat fiets links-rechts gaat springen.

Greetz,

Julien.
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Bericht door scelter »

wacko007 schreef:Alle voorgaande tips zijn goed. Nog eentje; zadel tussen de bovenbenen klemmen als je van je zadel komt. Voorkomt dat fiets links-rechts gaat springen.

Greetz,

Julien.
Lijkt me toch niet echt een goed idee in dit geval, dan kunt ge toch geen klappen meer opvangen met uw benen, en dat is toch de belangrijkste oorzaak van het dansen van uw achterwiel. Bovendien belet het er u van om verder te trappen en de fiets op snelheid te houden. Zadel tussen de bovenbenen vastknijpen geeft idd meer stabiliteit, maar het lijkt me eerder iets om op snelheid door losse zand te stoten. Correct me if I'm wrong.
mecha
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: di 19 okt 2004 20:35
Rijdt met: thompson

Bericht door mecha »

en benen lichtjes gebogen houden zo dat uw knieen als schokdempers dienen
mecha
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: di 19 okt 2004 20:35
Rijdt met: thompson

Bericht door mecha »

mecha schreef:en benen lichtjes gebogen houden zo dat uw knieen als schokdempers dienen
sorry ik ben weer over afdalen bezig
Gebruikersavatar
DeJean
Mountainbiker
Berichten: 449
Lid geworden op: ma 07 feb 2005 16:47
Contacteer:

Bericht door DeJean »

springen is ideaal, als je er kan landen. Anders heeft t geen zin.
Anders: om er door te rollen zonder trappen: alle bovengaande. Hard genoeg aankomen, 10cm boven je zadel, ellebogen en knieen gebogen en wat naar achter hangen. Probeer dan op t gepaste moment je knieen wa in te trekken zodat je zelf wat voor vering speelt.
Als je er ni door kan rollen: bijstampen alsof de flieken achter je zitten! das ook een manier om op snelheid te blijven

Als je lang genoeg oefent, gewoon manuallen zoals gracia
Plaats reactie