Forumoverzicht Techniek Tips en tricks Lek na elke rit

Lek na elke rit

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....

Moderators: Reflex, Angelo., Test team


Bericht di 15 aug 2017 23:45
hitchhikerzguide Mountainbiker

Berichten: 59
Na enige tijd ben ik nu terug actief aan het mountainbiken. Ik heb nu al een paar stevigere ritjes erop zitten van 50+ km en ruwere ondergrond. Na elke rit was ik mijn fiets en als ik een paar dagen erna terug in de garage ga kijken sta ik voor, achter of beide banden lek. Ik heb 26 inch Schwalbe Smart Sam buitenbanden, al binnenbanden gehad van verschillende merken,Alex velgen. Bij elke binnenbandwissel heb ik de velgen en buitenbanden volledig gecheckt op schade en heb ik deze volledig zuiver gemaakt. Mijn binnenband is steeds lek, maar pas enkele dagen na het fietsen merk ik dit. Ben 1m99,weeg 89 kg en rijd ongeveer 2 tot 2,5 bar afhankelijk van het terrein. Hoe komt het dat ik altijd lek rij? Eerst met 1.8 bar continu lek rijden, door te lage spanning. Met hogere spanning mis ik grip en rij ik nog steeds lek.

Bericht wo 16 aug 2017 00:02
Wacky-S Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1255
Mijn bike: Ne groene en ne zwart met rood
Als je je binnenband controleert, waar zit het gat of gaten en welke vorm hebben ze?

Maak er een gewoonte van om het logo op de buitenband uit te lijnen op het ventielgat van je velg. Zo kan je makkelijk de positie van je binnenband terugvinden en gerichter je buitenband controleren op de plaats waar het gat of de gaten zitten.

Het puntje van een doorn in je buitenband of een klein braampje van je velg zijn soms zeer moeilijk terug te vinden, maar kunnen wel de oorzaak zijn van het langzaam aflopen van je band.

Bericht wo 16 aug 2017 14:02
kenny Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 3703
Al eens het velglint vervangen?

Bericht wo 16 aug 2017 15:11
Dickie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 4001
Mijn bike: 29'er Hardtail, singlespeed en fully
Hoogstwaarschijnlijk een fijn doorntje dat nog in de buitenband is blijven zitten.
Anderzijds misschien stilaan eens beginnen denken om over te stappen op tubeless.

Bericht wo 16 aug 2017 21:34
hitchhikerzguide Mountainbiker

Berichten: 59
Ik heb juist tijd gehad om het tegoei te checken. Doorn, redelijk dik heeft een gat gemaakt in de buitenband. Daardoor bleef hij steken en heeft hij een miniem gaatje gemaakt in de binnenband. Vandaar dat ik zo traag lek reed. Vorige keren echter geen doorn te bespeuren, ook telkens traag lek gereden. Praktisch elke Bloso route die ik rij heeft doorns... Heb al wat opgezocht over tubeless rijden, maar ik snap het nog niet helemaal goed. Een sealant zorgt ervoor dat alle lucht in je buitenband blijft en je dus geen binnenband meer nodig hebt? En wat dan als er scherpe voorwerpen zoals doorns je buitenband penetreren? Of scherpe stenen of iets dergelijks?

Bericht wo 16 aug 2017 21:57
Wacky-S Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1255
Mijn bike: Ne groene en ne zwart met rood
Je hebt inderdaad geen binnenband meer nodig. De buitenband zelf zorgt dat de lucht erin blijft en de sealant zal gaatjes dichten (sealen), op voorwaarde dat ze natuurlijk niet te groot zijn. :-D Sommigen kappen er nog wat glitters bij om een snellere dichting te verkrijgen. Tubeless rijden heeft verschillende voordelen zoals de mogelijkheid om op lagere druk te rijden, geen snakebites meer (zolang de buitenband natuurlijk niet doorscheurt), veel minder gevoelig aan lekrijden,...
Maar ook nadelen zoals meer werk om te wisselen van buitenbanden, om de 2 tot 3 maanden bijvullen en het kan een plakkerige bedoening worden als ge serieus lekt rijdt (buitenband die scheurt).

Zoek hier maar eens even op het forum en je vindt uren leesplezier.

Bericht do 17 aug 2017 08:06
JB Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 805
Mijn bike: ne Groene

Bericht do 17 aug 2017 08:19
Aeromax Mountainbiker

Berichten: 288
Mijn bike: Scott RockyMountain
Wacky-S schreef:
Zoek hier maar eens even op het forum en je vindt uren leesplezier.


idd, maar bottom line: zet die banden ASAP tubeless
eig is dat DE uitvinding van de eeuw op mtb vlak


Keer terug naar Tips en tricks